fbpx

Bonnier Tidskrifters nya annonsdirektör: “Vi sitter på en unik produktportfölj”

Onsdag 15 juni 2016

Andreas SandinFörsta maj värvades Andreas Sandin från Bonnier News och blev ny annonsdirektör på Bonnier Tidskrifter. Andreas – som tidigare varit försäljningsdirektör på Dagens Industri och Dagens Nyheter – ska i sin nya roll ansvara för print, digitalt och konferens. Hur ser han på sin nya utmaning? Sveriges Tidskrifter tog ett snack med Andreas.

Hur känns det, och vad har du fokuserat på under de första veckorna?

– Det känns så klart riktigt kul och utmanande. Jag kan rekommendera fler att byta jobb, eftersom det gör att man tvingas in i nya tankebanor vilket får hjärnan att växa. Att få massa nya kollegor och bekantskaper är inte heller helt fel.

Du har en bakgrund på bland annat DI, DN, Posten och Torget.se – vilka är de viktigaste erfarenheter som du tar med dig in i det nya jobbet?

– När det gäller det interna arbetet: Att se till att man vet vad som är trasigt och behöver fixas, och vad som inte är det. Oftast blir man sugen på att göra om mer än vad som behövs vilket skapar förvirring, sänker engagemanget och kostar intäkter. Det som oftast ger bäst effekt på resultatet är att se till att man kan göra mer av det som redan går bra. Men för att kunna göra det måste man veta vad man ska sluta göra .

– När det gäller det externa arbetet: Att man i samspelet med annonsörerna någonstans på vägen tappar bort lite av de egna styrkorna. Framförallt mediebyråerna är skickliga förhandlare och i det arbetet ingår att se till att man känner sig utbytbar, då är det lättare att förhandla ner priset. Bonnier Tidskrifter sitter på en unik produktportfölj och har skyhög kompetens i medarbetarna. Det ska man veta om och värdera.

Vilken är den största förändringen att arbeta med tidskrifter som du gör nu, till skillnad från dagspress?

– Största förändringen är väl att Bonnier Tidskrifter är en minikoncern med ett stort antal redaktioner som alla brinner för sin produkt. Jag har alltid tyckt att bland det roligaste med jobbet inom media är att få jobba med den redaktionella sidan, och det kommer det inte bli någon brist på här. En stor förändring är hur långt redaktionerna här kommit i samspelet mellan redaktionellt och kommersiellt, där har man verkligen nåt en form av 2.0 nivå och har väldigt bra koll på vad man bör, och inte bör göra. Annonsavdelningen blir på så sätt en förstärkare av hela Bonnier Tidskrifters kompetens ut mot marknaden.

Vilka tidskrifter kommer du läsa i hängmattan i sommar?

– Jag har ett stort matlagningsintresse så förutom Allt om Mat kommer såklart våra nya tillskott i portföljen Allt om Vin och Lantliv mat & vin bli lästa. Sen åker iPaden fram för att hålla mitt teknikintresse vid liv genom besök på feber.se och tjock.se.

Johan Kellman Larsson

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Stibo Complete AB

    Som tidskriftstryckeri har Stibo Complete varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över. Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör.