fbpx

Bondepassion i poddformat

Torsdag 20 oktober 2016

TV-bönderna

På LRF Media finns (minst) fyra personer som aldrig frivilligt missar Bonde söker fru. Deras nördighet och kärleksspådomar lockar lyssnarna till podden Tv-bönderna.

(Den här artikeln publicerades ursprungligen som en del av podd-temat i vår tidning Allt om tidskrifter, nr 3 2016. Läs och prenumerera gratis här).

Annika R Hermanrud och Linda Grimstedt har båda sett vartenda avsnitt som sänts under de hittills elva säsongerna av Bonde söker fru. Deras kärlek till TV4-programmet är brinnande stark. Tidigare brukade de sms:a till varandra under programmen och dagen efter fortsatte diskussionerna på redaktionen, tillsammans med kollegorna Anna Nilsson och Camilla Olsson.

Till sist tröttnade dåvarande chefredaktören för Land Lantbruk, Johan Taubert, på snacket vid hans skrivbord och utbrast: ”Kan ni inte bara göra något vettigt av det här? Gå och gör en podd eller något!”

– Får vi det? frågade Annika R Hermanrud. De fyra kollegorna var inte nödbedda och två dagar senare publicerades det första avsnittet av Tv-bönderna, ett initierat eftersnack till det populära tv-programmet.

Anna Nilsson och Camilla Olsson hade tidigare startat Lantbrukspodden och då i princip googlat sig fram till hur man gör en podd. Nu hade de vanan inne, tekniken fanns och de kunde klippa i Garageband. På nätet hittade de en sajt med jinglar som kan användas gratis mot att källan anges. Startsträckan till sjösättningen av Tv-bönderna var således kort.

De bestämde sig tidigt för ett arbetssätt och en form som de sedan har hållit. Målet är att alla fyra ska vara med, men det fungerar också om de bara är två. De äter lunch tillsammans och tittar på programmet. Då är det förbjudet att prata och kommentera. Sedan tar de en stund för att samla tankarna, skriva ner ett par stolpar vardera och kanske kolla upp någon referens de vill dra från tidigare säsonger.

Inspelningen sker i en soffa på redaktionen, ofta med lite slammer från diskmaskinen i bakgrunden.

– Det ska vara lite ”live on tape”-känsla och vi har ganska hård disciplin vid inspelningarna. Arbetet får inte sluka så mycket tid. Då behöver man hitta ett format där man vid klippningen egentligen bara avlägsnar eventuella felsägningar, säger Linda Grimstedt.

Amanda Schulman och Hannah WidellLÄS OCKSÅ:
Därför ska du också börja podda
Amanda Schulman och Hannah Widell har byggt ett svenskt bloggimperium genom sitt bolag Perfect Day Media. Här berättar de varför poddar som kanal passar tidskrifter extra bra.

Avsnitten inleds med en kort presentation av podden och programledarna, följt av ett slags ingress där de pratar om vilken känsla de har efter gårdagens tv-avsnitt. Därefter kommentarer om vad som har hänt, bonde för bonde. De försöker också att ha en lantbruksspaning i varje avsnitt, något som hänt i kulisserna som de med sin kunskap kan ge en förklaring till. I början av programmets historia visades mycket mer av arbetet på gårdarna, påpekar de.

– Man fick se när de kastrerade smågrisar hos Fredrik, men i de senaste säsongerna har det varit mindre sådant, säger Linda Grimstedt.

– Vi kände att det var viktigt att hålla kvar i det lantbruksnära. Om vi ser att så där gör man ju inte när man stängslar, då tar vi upp det, säger Annika R Hermanrud.

Lyssnarna uppskattar deras nördighet, tror de. Annika R Hermanrud säger att det förmodligen inte finns någon annan fyrklöver med lika genuin Bonde söker frukunskap som den programledarna har tillsammans. Linda Grimstedt tror att det skulle vara svårt att göra podden för en person med alla sina rötter i Stockholms innerstad.

– Då har man inte den här ryggmärgskänslan för dem det handlar om. Den tror jag är jätteviktig. Värmen och respekten de visar gentemot deltagarna är en viktig del i framgången. Den som lyssnar ska kunna göra det i lugn och ro och bara ha det härligt.

Utöver det är bönderna som de pratar om deras läsare i Land Lantbruk, ATL och Land. Programledarna skulle aldrig gotta sig i dråpliga händelser eller i såpadeltagarnas eventuella lustiga egenheter.

– Vårt dagliga arbete är ju att skriva nyheter för dem och vi har inget som helst intresse av att raljera över dem i podden. Dessutom gillar vi dem ju! säger Linda Grimstedt.

Inför säsongen 2016 har de velat kring Tv-böndernas vara eller icke vara. Dels på grund av den stora omorganisation med tillhörande personalförändringar som LRF Media har genomgått under våren, dels för att podden är en verksamhet som inte drar in några reda pengar.

Varje avsnitt har en sponsor, men den betalar förmodligen inte ens arbetstiden som de fyra programledarna lägger ner. Att podden skulle vara ett varumärke som bär sig själv ligger långt borta. Affärsmässigt är det primära syftet i stället att stärka relationen till läsarna och att bredda LRF Medias digitala verksamhet.

– Man vill finnas i alla digitala kanaler och så ingår podden i en paketlösning för annonsörer och sponsorer. Att göra podden är också ett sätt att utveckla oss själva, säger Annika R Hermanrud.

– Om det hade varit en jätteaffär så hade vi fått göra podden på ett annat sätt, med mer ansvar på våra axlar. Nu drivs podden av en genuin lust och glädje, säger Linda Grimstedt.

Text: Karin Persson Foto: Jessica Segerberg

Bondepraktika för podcastmakare

GÖR DET ENKELT
Krångla inte till det med olika inslag.

HÅLL LINJEN
Ha någon form av plan för avsnittet och ett rappt tempo. Börjar man sväva ut och det blir för segt så stänger folk av. Prata om något du verkligen kan. Man vill inte lyssna på någon som pratar lite allmänt utan det ska vara på nördnivå.

HITTA ETT ÄMNE DU KÄNNER PASSIONERAT FÖR
Det hörs!

VAR PERSONLIG MEN ALDRIG PRIVAT
Våga säga fel och använda ditt eget uttryck men dra inte paralleller till ditt eget privatliv (om det inte är ämnet för podden).

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.