fbpx

Bodil Ericsson Torp: “Det är en kontinuerlig förändringsresa som aldrig tar slut”

Torsdag 23 januari 2020

Bodil Ericsson Torp

Aller medias vd Bodil Ericsson Torp levererade ett historiskt styrkebesked i veckan då det stod klart att företaget gör ett positivt resultat (EBITA) på 200 miljoner kronor – det bästa resultatet någonsin i företagets historia. Vi ställde tre frågor till Bodil om vad som ligger bakom framgången och hur man bygger ett företag i ständig förändring.

Vilka beslut eller åtgärder har varit viktigast i Aller medias digitala omställning, om du blickar bakåt under de senaste åren?

– En av de viktigaste sakerna har varit att ha modet att ta tuffa beslut om stora effektiviseringar samtidigt som vi har investerat tungt i nya kompetenser, teknik och helt nya arbetssätt. Vi har hela tiden haft modet att pröva och ompröva, vilket gjort att vi kontinuerligt också utvecklat vår strategiska plan. Vi har i stort sett byggt en helt ny organisation och samtidigt produktutvecklat våra erbjudanden i digitala kanaler som gett helt nya intäktsströmmar. Vi har även investerat i förvärv som bygger koncernen i ett större affärsperspektiv. I mediedelen har också valt renodla och helt fokusera på Sveriges kvinnor med visionen att ge Sveriges kvinnor ett rikare liv. Att nå och förstå alla Sveriges kvinnor är en tydlig och stark vision hos oss som har inneburit ökad koncentration och många bra synergieffekter internt. Vi har också förtydligat vårt budskap externt vilket givit oss en starkare profil. Just nu är digitala konsumentintäkter i stort fokus generellt i mediebranschen. Samtidigt framgår det att ni lyckats utveckla även den digitala annonsaffären för tidskrifterna.

Hur ser du på balansen mellan annonsörs- och konsumentintäkter i framtiden?

– I den bästa av alla medievärldar så vill vi naturligtvis se en lönsam tillväxt av båda intäktsslagen. Det är viktigt att satsa i båda delarna, då dessa hänger starkt samman, men båda intäktsslagen har sina utmaningar och det är fortsatt utmanande att skapa både tillväxt och lönsamhet. För att kunna attrahera B2B-kunder måste konsumenterna finnas hos oss, det vill säga hög räckvidd. Konsumenterna finns bara hos oss om vi erbjuder relevant och högkvalitativt innehåll i rätt kanaler. Så starkt innehåll leder till räckvidd och intäkter både från B2B och från konsument.

Hur bygger man ett företag och en organisation som klarar av att förvalta sitt arv men också är flexibel och förändringsbenägen för att kunna utvecklas och skapa innovationer? Från utsidan känns det som en av nycklarna bakom Aller medias framgångar.

– Vi är väldigt stolta över bolagets långa historia som skapat stora värden i alla relationer till både kvinnorna i Sverige men också alla våra B2B-kunder, i över 130 år. Vi har starka varumärken och en tung legacy i kulturen. Att utveckla, förändra och även effektivisera bygger främst på att alla i ett bolag ser behovet för detta. I vårt fall är det drivet utifrån en drastisk teknikutveckling som lett till ett förändrat beteende att konsumera media. Förändringarna på marknaden leder till nya affärsmodeller och skulle vi avstå från att utveckla affärsmodellen, så faller både omsättning och vinst väldigt snabbt.

– Vi är stolta över det vi gör och över vår historia. Men det har varit A och O, att alla medarbetare insett vikten av att ompröva gamla sanningar och att ha mod att ifrågasätta allt vi gör, i ett högre syfte – att nå kunden med relevant innehåll där kunden är. Det är en utmaning att balansera gamla tillgångar med nya investeringar. Det krävs att alla, eller i alla fall 80 procent av alla medarbetarna är med på tåget för att också utveckla kulturen i bolaget som i grunden driver sätter på hur vi arbetar. Det är kontinuerlig förändringsresa som aldrig tar slut. Och det underlättar om man gillar att jobba i en miljö med tufft förändringstempo. Alla gör inte det och de har också valt att sluta, vilket är naturligt.

– Du har helt rätt i att bakom vår framgång ligger vår förmåga att anpassa oss till konsumenternas och B2b-kundernas behov och efterfrågan. Vi har till exempel varit snabba på utvecklingen av influencer marketing, programmatic och nu satsar vi på e-handel som delvis integreras till våra befintliga målgrupper. I den snabba förändringstid som vi har idag så kan vi inte lita på att det som var framgångsrikt igår också kommer att ge framgångar i morgon. Det är affärskritiskt för oss som ett modernt mediehus att kunna ställa om snabbt.

Av: Fredrik Wass, Sveriges Tidskrifter
Foto: Aller media

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.