Bilpodd som accelererar

Verktyg 10 mars
Bilpodd som accelererar
Vi Bilägares Podcast växer stadigt. Podden bär inte sina egna kostnader ännu, men fungerar som en dragkrok för att locka in bilmagasinets läsare bakom betalväggen.

Text: Matilda Nilsson
En del av: STOR GUIDE: Så gör du en framgångsrik tidningspodd. 

Många tidskrifter producerar poddar, men det är inte alla som får särskilt många lyssnare. Vi Bilägares Podcast är ett undantag – en bilnördig podd där tidningens journalister får tid att nyansera nyheterna och biltesterna som de skriver om. Förrförra veckan låg podden på 45:e plats på listan över de mest lyssnade kommersiella poddarna i Sverige, enligt Poddindex, med över 45 000 unika lyssnare.

Programledare för podden är vanligtvis Maria Dahlin eller Tommy Wahlström. I studion är de oftast fyra personer. Maria tycker det är ett bra antal för att ge dynamik åt samtalet.

Det är många röster, hur hanterar du det som programledare?

– Jag presenterar alla i början. Sedan försöker jag få styrsel på mina kära kollegor, säger Maria Dahlin med ett leende.

– De är så tekniskt bilnördiga. Jag får ta rollen som en som inte är superkunnig och ber mina kollegor förklara närmare för vanliga bilägare. Jag har lärt mig massor om bilar.

Det är Malin Dahlin som planerar programmet, gör research, manus och klipper. Det tar henne cirka fem timmar i veckan.

Vi Bilägare har investerat i en poddstudio som finns på redaktionen i centrala Stockholm, men senaste året har podden spelats in hemifrån på grund av coronapandemin.

Inspelningen har gjorts via Zencastr, en av nättjänsterna på marknaden för poddare som spelar in från olika platser på distans.

– När man inte ser varandra kan man lättare prata i mun. Men mina kollegor är duktiga, de har lärt sig att vara tysta i tre sekunder om det händer.

Allra första poddavsnittet kom ut i september 2014, samma år som amerikanska rekordsättande krimpodden Serial startade.

Är Vi Bilägares podd en intäktskälla?

– Nej, den betalar sig på andra sätt. Podden är en av dragkrokarna för att få folk att vilja kika vidare bakom Vi Bilägares betalvägg.

Vi Bilägare satte upp sin betalvägg 2019, och jobbar mycket med att bygga länkar mellan printproduktionen och andra kanaler. I början av varje tidningsnummer finns en spalt där Maria sammanfattar de senaste poddavsnitten. Via en QR-kod länkas läsaren vidare till podden.

– Det är de mest klickade länkarna vi har i Readly, säger Maria som också är webbredaktör.

Tidningen Vi Bilägare läses främst av män från 50 år och uppåt, men bland poddlyssnarna är det största åldersspannet från 35–59 år. De flesta lyssnar via Vi Bilägares webbplats, Spotify eller Apple Podcast. Sedan mer än ett år tillbaka hostas podden av Podspace.

– Vi funderade på att behålla hostingen själva, men via Podspace når vi ut till fler lyssnare. Lyssnarantalet ökade snabbt när vi gick över, säger Maria Dahlin.

Vi Bilägares Podcast är annonsfri.

– Vi har genom åren testat några få samarbeten med annonsörer, men då har vi själva skrivit manus. Däremot kan man som motorjournalist inte läsa upp ett annonsmanus skrivet av en tillverkare. Det gör vi inte.

Vad är poddens framtid? Kommer den ta över tidningens roll som kärnprodukt?

– Nej, det kommer den inte göra. Podden kommer vara ett av hjulen för Vi Bilägare.

Foto: Niklas Carle

Vi Bilägares Podcast

Profil: Motortidningen Vi Bilägare expertpodd om bil och motor.
Startade: 2014.
Programledare: Maria Dahlin eller Tommy Wahlström.
Producent: Vi Bilägares redaktion.
Lyssnare: ca 22 000–45 000 (Poddindex, v 1–6, 2021).
Poddhotell: Podspace
Gäster: Vanligtvis inte, men i vissa specialavsnitt.
Reklam: Nej
Övrigt: Vi Bilägare ges ut av OK Förlaget AB.

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Stor guide: 25 steg till ett vassare nyhetsbrev
    Har du redan ett nyhetsbrev är det sannolikt dags för ett omtag nu. Senaste året har många tidskrifter fått byta nyhetsbrevsleverantör för att inte bryta mot GDPR. Nu är hög tid att sätta dig in i lagstiftningen som rör personuppgifter och vässa ditt e-postutskick.
    Läs guiden och se hur fyra tidskrifter jobbar med sina nyhetsbrev.
    Samhällsbärande
    Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
    Fyra tidskrifter som gör skillnad

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

      Lyssna på Tidskriftspodden

      Lyssna här