fbpx

Bilpodd som accelererar

Onsdag 10 mars 2021

Jacob Bursell

Vi Bilägares Podcast växer stadigt. Podden bär inte sina egna kostnader ännu, men fungerar som en dragkrok för att locka in bilmagasinets läsare bakom betalväggen.

Text: Matilda Nilsson
En del av: STOR GUIDE: Så gör du en framgångsrik tidningspodd. 

Många tidskrifter producerar poddar, men det är inte alla som får särskilt många lyssnare. Vi Bilägares Podcast är ett undantag – en bilnördig podd där tidningens journalister får tid att nyansera nyheterna och biltesterna som de skriver om. Förrförra veckan låg podden på 45:e plats på listan över de mest lyssnade kommersiella poddarna i Sverige, enligt Poddindex, med över 45 000 unika lyssnare.

Programledare för podden är vanligtvis Maria Dahlin eller Tommy Wahlström. I studion är de oftast fyra personer. Maria tycker det är ett bra antal för att ge dynamik åt samtalet.

Det är många röster, hur hanterar du det som programledare?

– Jag presenterar alla i början. Sedan försöker jag få styrsel på mina kära kollegor, säger Maria Dahlin med ett leende.

– De är så tekniskt bilnördiga. Jag får ta rollen som en som inte är superkunnig och ber mina kollegor förklara närmare för vanliga bilägare. Jag har lärt mig massor om bilar.

Det är Malin Dahlin som planerar programmet, gör research, manus och klipper. Det tar henne cirka fem timmar i veckan.

Vi Bilägare har investerat i en poddstudio som finns på redaktionen i centrala Stockholm, men senaste året har podden spelats in hemifrån på grund av coronapandemin.

Inspelningen har gjorts via Zencastr, en av nättjänsterna på marknaden för poddare som spelar in från olika platser på distans.

– När man inte ser varandra kan man lättare prata i mun. Men mina kollegor är duktiga, de har lärt sig att vara tysta i tre sekunder om det händer.

Allra första poddavsnittet kom ut i september 2014, samma år som amerikanska rekordsättande krimpodden Serial startade.

Är Vi Bilägares podd en intäktskälla?

– Nej, den betalar sig på andra sätt. Podden är en av dragkrokarna för att få folk att vilja kika vidare bakom Vi Bilägares betalvägg.

Vi Bilägare satte upp sin betalvägg 2019, och jobbar mycket med att bygga länkar mellan printproduktionen och andra kanaler. I början av varje tidningsnummer finns en spalt där Maria sammanfattar de senaste poddavsnitten. Via en QR-kod länkas läsaren vidare till podden.

– Det är de mest klickade länkarna vi har i Readly, säger Maria som också är webbredaktör.

Tidningen Vi Bilägare läses främst av män från 50 år och uppåt, men bland poddlyssnarna är det största åldersspannet från 35–59 år. De flesta lyssnar via Vi Bilägares webbplats, Spotify eller Apple Podcast. Sedan mer än ett år tillbaka hostas podden av Podspace.

– Vi funderade på att behålla hostingen själva, men via Podspace når vi ut till fler lyssnare. Lyssnarantalet ökade snabbt när vi gick över, säger Maria Dahlin.

Vi Bilägares Podcast är annonsfri.

– Vi har genom åren testat några få samarbeten med annonsörer, men då har vi själva skrivit manus. Däremot kan man som motorjournalist inte läsa upp ett annonsmanus skrivet av en tillverkare. Det gör vi inte.

Vad är poddens framtid? Kommer den ta över tidningens roll som kärnprodukt?

– Nej, det kommer den inte göra. Podden kommer vara ett av hjulen för Vi Bilägare.

Foto: Niklas Carle

Vi bilägare podcastVi Bilägares Podcast

Profil: Motortidningen Vi Bilägare expertpodd om bil och motor.
Startade: 2014.
Programledare: Maria Dahlin eller Tommy Wahlström.
Producent: Vi Bilägares redaktion.
Lyssnare: ca 22 000–45 000 (Poddindex, v 1–6, 2021).
Poddhotell: Podspace
Gäster: Vanligtvis inte, men i vissa specialavsnitt.
Reklam: Nej
Övrigt: Vi Bilägare ges ut av OK Förlaget AB.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    Readly

    Readly erbjuder obegränsad digital tillgång till magasin och dagstidningar till ett fast månadsbelopp.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.