Mårten Schultz: “Poddar är rättsligt svårare att hantera”

Torsdag 21 november 2019

Mårten Schultz

Mårten Schultz. Foto: Severus Tenenbaum.

Vem granskar innehållet i svenska poddar utan ansvarig utgivare och vem är ansvarig för ett innehåll som distribueras på flera plattformar samtidigt?

Utgivarfrågorna i poddvärlden har aktualiserats nyligen i samband med Jack Werners och SVT:s granskning av bland annat Rättegångspodden, där anhöriga till mordoffer riktar kritik mot att deras ofta traumatiska livshändelser görs till underhållning.

Vi tog ett snack med Mårten Schultz, jurist och grundare av Institutet för juridik och internet, som tillsammans med juristen och kollegan Ängla Eklund skrivit en debattartikel hos SVT med rubriken ”Podcast-Sverige saknar en etisk självsanering”. Ängla Eklund håller även i Sveriges Tidskrifters Ansvarig utgivare-kurs tillsammans med Anders Ahlberg.

Det är komplexa frågeställningar och enligt Mårten Schultz är inte lösningen för poddvärlden lika enkel som att uppmana alla poddproducenter att ansluta sig till det pressetiska systemet med en ansvarig utgivare och ett långtgående grundlagsskydd när det gäller yttrandefrihet.

– Dels är jag inte säker på om det skulle gå och dels vet jag inte om det skulle vara en bra idé, säger Mårten Schultz, som även har erfarenhet från att ha varit ledamot i Pressens opinionsnämnd.

Han pekar även på att det börjar öppnas upp en debatt om etiska begränsningar för kommunikation över internet som är större än enbart de användarvillkor som företagen sätter upp för sina användare. Enligt Mårten finns det en insikt hos vissa techbolag, som till exempel Facebook att man behöver ta ett bredare perspektiv på de här frågorna.

– Poddar är rättsligt svårare att hantera än sociala medier och webbtidningar, som antingen kan inordna sig i grundlagsskyddet eller välja att stå utanför. Poddarna är knepigare i det att de flesta som publicerar sig på olika plattformar inte har samma kontroll över vad plattformarna gör med poddarna. Många multi-publicerar samma innehåll på många plattformar. Det gör publicistiken krångligare när det gäller poddar, och det gör det svårt med juridiken och även med pressetiken.

Vilka aktörer ska stå bakom nya etiska riktlinjer för den svenska poddbranschen i så fall?
– Jag skulle vilja se att Bauer media, Sveriges Radio och andra liknande aktörer med erfarenhet träffas och pratar om vad kan vi göra och vilka som kan ingå i systemet. Annars tror jag att det kan bli bredare begränsningar av yttrandefriheten i värsta fall. Det som är aktuellt nu är de här mordpoddarna, men ska man ingripa mot det så är det risk att det blir en begränsning av yttrandefriheten som inte är bra.

Mårten Schultz tycker att användarvillkoren hos flera av de globala internettjänsterna skulle kunna fungera som utgångspunkt även för etiska riktlinjer i poddbranschen.

– Användarvillkoren för Facebook och Instagram är mer genomtänkta än vad de pressetiska reglerna var när de sattes upp. De har tröskats igenom globalt i över 10 år. Mitt intryck är även att det verkar fungera bättre än till exempel Youtube och Twitters regler gör.

Ska man inte utgå från de befintliga pressetiska reglerna då?
– En hel del från pressetiken måste lyftas ut för att passa många poddar. Särskilt pratpoddar passar dåligt med de befintliga reglerna som mer har udden riktad mot granskande journalistik.

– En förutsättning för att man ska kunna ansluta sig till pressetiska systemet är att man har en ansvarig utgivare. Pressetiska systemet är delvis till för att skydda medier från juridiskt ansvar. När det gäller poddar är det viktiga kanske inte att de är fria från ansvar.

Vad krävs för att poddskapare ska följa ett nytt etiskt ramverk tror du?
– Vad som får andra att följa efter är att stora jättar som NENT och Bauer media går ut och ställer sig bakom det. Det påverkar även attityden hos annonsörerna. De stora poddarna som kritiseras nu är oerhört kommersiellt konstruerade i botten och de stora annonsörerna skulle nog dra öronen åt sig om de fick höra att Mordpodden fällts i ”poddnämnden”.

(Efter att den här intervjun gjordes stod det klart att branschorganisationens Sound Advertising Bureau, SAB, bildas av poddaktörerna Spotify, Acast, Bauer Media och Nent. Det är i skrivande stund oklart om eller hur utgivarfrågor kommer att hanteras av organisationen).

Ja, du säger poddnämnden, som ju inte finns idag, vem ska reglera så att de etiska reglerna följs förutsatt att branschen själv utformar dem?
– Pressens opinionsnämnd är bättre än granskningnämnden för den är frivillig och den har gjort mycket nytta. Sammansättningen av ledamöter och att verksamheten uppfattas som seriös och regelstyrd har också gjort att den fått legitimitet i mediebranschen. Vi som jobbat på insidan har ju sett att tabloiderna tar oerhört allvarligt på fällningarna, även om man inte alltid håller med. Jag tror att en sådan nämnd med klokt sammansatta ledamöter skulle göra stor skillnad för poddarna. Det finns tusen olika riktlinjer för etiska standarder för internetkommunikation redan idag men det behövs nog att man kommer överens om att tillsätta en nämnd eller en poddombudsman för själva regleringen.

– Man måste komma ihåg att om man ska ta initiativ till sånt här så skulle man ju vilja att de tusentals poddar som inte har uppbackning av ett stort medieföretag, med kanske 200 lyssnare per år, också skulle kunna ansluta sig. Det är det som skiljer sig i den nya världens kommunikation. Man måste ta höjd för att även småttingarna ska kunna ansluta sig, säger Mårten Schultz.

Text: Fredrik Wass

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du såna här artiklar och annan omvärldsbevakning direkt i din mail varannan vecka.

Tips! Har du som läser den här artikeln frågor om poddar och hur man ska hantera utgivarskapet som tidskrift, kontakta oss på Sveriges Tidskrifter. Vi jobbar nu med att kartlägga behovet för gemensamma riktlinjer och samråd i de här frågorna.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.