Åsa Erlandssons tre bästa berättarknep

Fredag 19 oktober 2018

Åsa Erlandsson. Foto: Göran Segeholm

Åsa Erlandsson är redaktör för Svensk Polis och vinnare av Stora Journalistpriset som årets berättare 2017. Hon är även nominerad till Årets Journalist i Tidskriftpriset i år och hon ska – tillsammans med Jenny Agö från KIT – prata om kreativa sätt att berätta en historia på Tidskriftsdagen den 7 november.

Foto: Göran Segeholm

Vilka är dina tre bästa berättarknep?

– Till att börja med: gestalta! Om du skapar små filmer i huvudet på dina läsare är de fast. Till exempel är “han blev ledsen” platt. Medan “Han reser sig upp, sträcker sig efter hushållspappret och svär: Jävla pollen” gör att vi både förstår att han börjar gråta, och att han inte vill visa det.

– Mitt andra knep är att hitta den konkreta detaljen. Man kan skriva såhär: “Nu ska alla i landstinget Sörmland lära sig äta bättre och röra sig mer.” Men det blir mycket bättre såhär: “En liten skrynklig hund ska få Sörmlänningarna att leva längre.”

– Knep 3 är att skippa skrivkrampen! Ja, det går. Om du kör fast så fortsätt skriva ändå, även om det blir dåligt.

Internationella talare och skarpa case!

Hör Åsa Erlandsson och många fler branschstjärnor dela sina erfarenheter på Tidskriftsdagen den 7 november. På kvällen arrangeras Tidskriftsgalan med prisutdelning i 14 kategorier, underhållning med liveband och trerätters galamiddag. Begränsat antal platser, se hela programmet och anmäl dig direkt.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.