Åsa Erlandssons tre bästa berättarknep

Fredag 19 oktober 2018

Åsa Erlandsson. Foto: Göran Segeholm

Åsa Erlandsson är redaktör för Svensk Polis och vinnare av Stora Journalistpriset som årets berättare 2017. Hon är även nominerad till Årets Journalist i Tidskriftpriset i år och hon ska – tillsammans med Jenny Agö från KIT – prata om kreativa sätt att berätta en historia på Tidskriftsdagen den 7 november.

Foto: Göran Segeholm

Vilka är dina tre bästa berättarknep?

– Till att börja med: gestalta! Om du skapar små filmer i huvudet på dina läsare är de fast. Till exempel är “han blev ledsen” platt. Medan “Han reser sig upp, sträcker sig efter hushållspappret och svär: Jävla pollen” gör att vi både förstår att han börjar gråta, och att han inte vill visa det.

– Mitt andra knep är att hitta den konkreta detaljen. Man kan skriva såhär: “Nu ska alla i landstinget Sörmland lära sig äta bättre och röra sig mer.” Men det blir mycket bättre såhär: “En liten skrynklig hund ska få Sörmlänningarna att leva längre.”

– Knep 3 är att skippa skrivkrampen! Ja, det går. Om du kör fast så fortsätt skriva ändå, även om det blir dåligt.

Internationella talare och skarpa case!

Hör Åsa Erlandsson och många fler branschstjärnor dela sina erfarenheter på Tidskriftsdagen den 7 november. På kvällen arrangeras Tidskriftsgalan med prisutdelning i 14 kategorier, underhållning med liveband och trerätters galamiddag. Begränsat antal platser, se hela programmet och anmäl dig direkt.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.

  • Annons
    Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.