Åsa Erlandsson: “En hjältehistoria är inte nödvändig för en bra berättelse”

Torsdag 13 december 2018

Åsa Erlandsson, Tidskriftspodden

Åsa Erlandsson är journalisten som valde bort polishögskolan för en karriär i medievärlden, men som antagligen träffat fler poliser än de flesta i mediebranschen. Hon har vunnit Stora journalistpriset i klassen Årets berättare för boken “Det som aldrig fick ske”, om skolattacken i Trollhättan.

I år har hon tagit tjänstledigt från redaktörsjobbet på Svensk Polis för att bland annat göra programmet Veckans Brott hos SVT. I Tidskriftspodden berättar hon bland annat vad som driver henne, hur man får intervjupersoner att vilja berätta sin historia och vad hon tycker om att Polisen har en av de största kommunikationsavdelningarna bland landets myndigheter (större än många dagstidningsredaktioner).

I årets sista avsnitt av podden träffar vi Åsa hemma vid köksbordet i Stockholm. Tidskriftspodden är tillbaka efter årsskiftet. Hör gärna av dig till Fredrik Wass för synpunkter och feedback på podden.

Frågor ur avsnittet

✔️ Vad säger man till en intervjuperson för att få den att berätta sin historia?

✔️ Människor verkar behöva berättelser om hjältar och ibland skapas myter om hjältedåd som sprids både via traditionella och sociala medier, som i fallet med attacken i Trollhättan. Hur kan det komma sig? Hur ska journalisterna förhålla sig till det?

✔️ Hur ser du på Polisens relation till media?

✔️ Vad innebar det för dig att börja jobba på Svensk Polis, som är en personaltidning, när det gäller din syn på journalistrollen?

✔️ Vad krävs för att hålla balansen mellan reklam i redaktionell kostym och faktiskt granskande journalistik?

✔️ Vad fick dig att ta steget till SVT och ta tjänstledigt från Svensk Polis? 

Programledare är Fredrik Wass och podden redigeras av Jonas Jonsson.

Lyssna på Tidskriftspodden

Tidskriftspodden går att lyssna på där poddar finns. Ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app.

Om Tidskriftspodden

Tidskriftspodden är en intervjupodcast som erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden. Podcasten riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort. Tanken är att lyssnaren ska få en initierad inblick i olika branschfrågor och personliga erfarenheter från gästerna.

— Gilla Sveriges Tidskrifter på Facebook om du vill du veta mer om oss och få koll på kommande avsnitt.

– Tyck till om podden! Maila fredrik.wass@sverigestidskrifter.se.

Tidigare avsnitt

#1 Kerstin Neld.
#2 Olle Aronsson
#3 Susanna Lundell
#4 Irena Pozar
#5 Helle Klein och Karin Lennmor
#6 Patrik Hadenius
#7 Daniel Poohl
#8: Pamela Andersson
#9 Fredrik Wass
#10 Terese Allert
#11. Robert Brännström
#12 Mattias Göransson
#13 Melanie Deziel
#14 Sofia Wadensjö Karén
#15 Amelia Adamo
#16 Jonas Terning
#17 Camilla von Otter
#18 Ebba Bonde
#19 Olov Carlsson
#20 Claes De Farie
#21 Malin Vessby
#22 Johan Såthe
#23 Margret Atladottir
#24 Unn Edberg
#25 Ylva Johnson
#26 Lars Dahmén
#27 Camilla Björkman
#28 Matilda E Hansson
#29 Jonas Nordling
#30 Jonna Bergh
#31 Thomas Arnroth
#32 Markus Wilhelmson
#33 Frida Boisen
#34 Mattias Kristiansson
#35 Konrad Olsson
#36 Brit Stakston
#37 Axel Andén
#38 Carolina Hemlin och Anna Dahlqvist
#39 Lovisa Madås
#40 Ida Antebro
#41 Joakim Svensson
#42 Johannes Klenell
#43 Helle Klein
#44 Cissi Elwin
#45 Helena Giertta
#46 Jörgen Gullbrandson
#47 Paul Rapacioli
#48 Åsa Uhlin
#49 Ängla Eklund
#50 Charlotte Permell
#51 Kristofer Steneberg
#52 Ulrika Norberg
#53 Magnus Bergsten
#54 Eva Nordlinder

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.