Aller medias influencers är röststarka på poddarenan

Verktyg 10 mars
Aller medias influencers är röststarka på poddarenan
För Aller media är poddar en viktig del av mediemixen. Mediehuset har i dag nio poddar – och fler är på väg in. Många av dem är kopplade till olika influencers. 

För Aller media är poddar en viktig del av mediemixen. Mediehuset har i dag nio poddar – och fler är på väg in. Många av dem är kopplade till olika influencers. 

Text: Matilda Nilsson

En del av: STOR GUIDE: Så gör du en framgångsrik tidningspodd. 

Att det är två unga kvinnor bakom en av Aller medias senaste poddsatsningar är ingen slump. Sophia Fia Anderberg och Ellinor Bjurström är kända profiler med instagramkonton med 116 000 respektive 95 000 följare. De unga mammorna har bloggar på Baaam och finns med i Aller medias influencerpaket. Första gången de träffades var på en lunch för Baaams profilteam.

– De gillade varandra, höll kontakten och utifrån det föddes poddidén där de helt enkelt vill lära känna varandra samtidigt som de gör podden, säger Lisa Arnell, redaktionellt influenceransvarig på Aller media. Foto: Eric Josjö.

Aller media producerar podcasten i samarbete med Acast, precis som mediehusets övriga poddar.

Affärsmodellen för Aller medias poddar bygger bland annat på programmatiska annonser.

– Många gånger gör vi samarbeten som sträcker sig över flera kanaler, inte endast i podd, och då ser affären lite annorlunda ut. Det är viktigt för oss att möta upp och vara en partner för våra profiler, oavsett kanal, säger Lisa Arnell.

Aller media har i dag nio poddar – och fyra, fem är på väg in före sommaren. Poddarna är antingen kopplade till Aller medias influencers eller varumärken som exempelvis SvenskDam.

Att Aller media satsat stort på influenceraffären är ingen hemlighet. Mediehuset har nu 94 influencers i sitt stall.

– Generellt går profilaffären bra och är superviktig för oss. Influencer Marketing är en naturlig del av mediemixen i dag och det är ett område som ständigt utvecklas och förändras, säger Ida Antebro, head of influencer marketing på Aller media.

Hur väl den nya podcasten Vill du prata om det? går ekonomiskt avslöjar inte Aller media.

Lisa Arnell säger mer generellt om Aller medias poddsatsningar:

– En podd är inte alltid vinstdrivande från start, men den är viktig i vårt helhetserbjudande. Sedan ser vi ju en växande marknad kring poddar och givetvis ska Aller media vara en aktör där.

Aller Medias poddresa har pågått under många år. Svensk Damtidnings första, Pod Royal, startade 2014 och Emil Persson succépodcast Fördomspodden som startade 2016 låg då via tidningen Café hos Aller media.

Den största bloggen under Aller media är ELLE:s produktion Billgren Wood med Elsa Billgren och Sofia Wood. En annan stor ELLE-producerad podd är intervjupodden Under huden med Kakan Hermansson.

Vill du prata om det? har 4 000–5 000 lyssningar i veckan enligt Poddindex. Än har nykomlingarna Sophia Fia Anderberg och Ellinor Bjurström långt kvar till stora veteraner som Billgren Wood. I senaste veckomätningen hade duon nästan 26 000 lyssningar.

Vill du prata om det?
Profil: En pratpodd om alltifrån psykisk ohälsa till familjeliv.
Startår: 2021
Poddare: Sophia Fia Anderberg och Ellinor Bjurström.
Lyssningar: ca 4 000–5 000/vecka (Poddindex, vecka 5–7, 2021)
Producent: Aller media i samarbete med Acast.
Poddhotell: Acast.
Gäster: Nej.
Annonser: Ja.

    Vill du bli medlem? Gör en intresseanmälan så återkommer vi.

    Guide: Så gör du en framgångsrik podd
    Som tidskrift har du mycket att vinna på att podda. Men går det att tjäna pengar på en podd? Och hur gör du för att höras genom bruset? Här är en stor guide som lotsar dig genom processen i 20 steg.
    Läs hela guiden i vår verktygslåda
    Samhällsbärande
    Bland tidskriftsbranschens över 4000 olika titlar ryms en mängd aktörer med en samhällsbärande roll, både som kulturbärare och som en stark del av den svenska demokratin.
    Fyra tidskrifter som gör skillnad
    Lyssna på Tidskriftspodden
    Sveriges Tidskrifters Fredrik Wass tillsammans med den ständige gästen Thomas Mattsson bjuder in olika mediepersoner som varannan vecka tar tempen på branschen och spanar om händelser och trender i mediebranschen.
    Lyssna direkt här eller i din poddspelare

    Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

      Lyssna på Tidskriftspodden

      Lyssna här