Allas.se samlar den digitala affären

Onsdag 20 mars 2019

Foto: Christina Uhlin

Nu kraftsamlar Aller media mot en yngre målgrupp med ny sajt, logotyp och inriktning. Livsstilsplattformen Allas.se för ihop sju tidningssajter på nätet och ska förhoppningsvis ge digitala intäkter till mediakoncernen.

Logotypen ser inte ut som på tidningen Allas. Allas.se är ett eget, nytt varumärke.
– Vi ser Allas i print och Allas.se som olika varumärken med olika planer, säger Susanne Lindén som är ansvarig utgivare för Allas.se och chefredaktör för familjetidningarna Allas och Allers.

Den nya sajten samlar material från sju av Aller medias tidningar; Allers, Allas, Årets Runt, Hemmets Veckotidning, Matmagasinet, Antik & Auktion och Allers Trädgård. Nya sajten vänder sig till en yngre målgrupp än de som traditionellt läser familjetidningar i print. Sajten, som både består av migrerat material från de tidigare tidningssajterna och varumärkesunikt material, lanserades 5 mars. Allt är fortfarande i sin linda, men tanken är att Allas.se ska öka i digital trafik och driva nya intäkter till tidskriftsförlaget.

– Vi samlar våra krafter. Det är resursmässigt och spridningsmässigt smartare att fokusera på en sajt i stället för att ha sju. Synligheten på nätet blir starkare i förhållande till sökmotorer som Google, säger Susanne Lindén.

Aller media har hämtat inspiration till satsningen från internationella livsstilssajter i England, USA och Skandinavien. Två närliggande exempel är Norges äldsta veckoblad KK (tidigare Kvinnor och Klaer), som har samlingssajten Kk.no och Danmarks största livstilssajt Alt.dk som har ett ursprung ur tidningen Alt for damerna. Kk.no drivs av Aller media och Alt.dk av Egmont Publishing.

Idén med en gemensam sajt är inte unik, och Susanne Lindén tycker den är bra.

– Affärsidén är att göra Sveriges bästa sajt för kvinnor 40-59 år. Vi har sett att många av våra tidningsläsare på nätet är yngre än de som läser i print. De kanske inte är beredda att köpa en printtidning, men de vill läsa digitalt.

Allas.se är byggt med en aktiverad inloggningsfunktion, men den används inte i dag. I stället är det reklam och olika samarbeten i form av banners, native och programmatic annonser, som ska ge intäkter. Det handlar om att nå en ny målgrupp som kan vara intressant för annonsörer och samarbetspartners.

Än har Allas.se lite barnsjukdomar och enligt Susanne Lindén är trafiken till sajten inte på några höga nivåer. Det var bara drygt en vecka sedan sajten startade.

– Vi har fått en trafikdipp i starten och det kan ta en stund att bli kompis med Google igen. Men vi är nöjda och vi har fått mycket positiv respons på formen och upplägget.

Men en del läsare undrar varför receptlänken som de sparat inte längre fungerar eller hur de kan hitta mönstret till stickningen som de var mitt inne i.
Susanne Lindén lovar:

– Vi löser allt när läsarna hör av sig!

Redaktionen bakom Allas.se  består av tio personer som är placerade i Malmö. Susanne Lindén är ansvarig utgivare och Jens Dahlkvist är redaktionschef. Just nu söker Allas.se också en reportagechef.

Foto: Christina Uhlin

Men ni har ingen chefredaktör?

– Så ser konstellationen ut just nu. Det här är en satsning vi gör! Det kräver nya arbetssätt och flöden på våra redaktioner.

De tidigare tidningssajterna finns kvar, men mer i form av marknadsföring av de olika printtitlarna, där man hittar kontaktinformation till redaktion och kundtjänst. De sju printtitlarna finns också på sociala kanaler.

– Där direktkommunicerar vi med våra läsare. Vi gör också nyhetsbrev, event, böcker och oneshots.

För Susanne är det viktigt att betona att papperstidningarna inte ska försvinna.

– Vi älskar våra printtitlar. Det är inte så att vi döljer varumärken. Vi lägger inte ned dem. Vi ska hålla dem levande länge. Men Allas.se ska hjälpa våra läsare att hitta våra titlar. Det blir ett komplement.

I veckotidningarna finns tydliga annonser för den nya gemensamma sajten.

– Vi vill visa världen att vi finns och att vi är bra och har en gedigen journalistik. Vi vill ge kvinnor det de vill ha. Just nu har vi en reportagekampanj om att varje kvinna har en berättelse.

Text: Matilda Nilsson, Allt om Tidskrifter

 

Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här. 

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.