fbpx

Alla vinnarna av Tidskriftspriset 2020

Torsdag 12 november 2020

James Savage delar ut pris på Tidskriftsdagen. Foto: Anette Persson

James Savage från The Local delar ut pris på Tidskriftsdagen. Foto: Anette Persson

På den digitala Tidskriftsdagen den 12 november delades Tidskriftspriset ut i 14 kategorier. Bland vinnarna finns bland annat ambitiösa grävande journalister, skarpa medieprojekt, stilsäkra formgivare, event i framkant och starka skribenter. Nedan är hela listan med vinnare och motiveringar.

– I en tid av omställning och stora förändringar både i vår egen bransch och i omvärlden känns det fantastiskt att se vilken enorm kompetens och utvecklingskraft som finns bland årets vinnare. Det är en stor inspirationskälla att hämta energi från för alla de engagerade människor som finns i mediebranschen, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

FAKTA: Tidskriftspriset verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Priset delas ut i samband med den årliga Tidskriftsdagen. Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen.

ÅRETS AD
Nina Oja, ELLE

Juryns motivering:
Med en genuin känsla för trend lyckas vinnaren med lätt hand hantera tungviktarens olika titlar. Hon formar en livsstilsmarkör och samtidigt ett innehåll som engagerar sina läsare.

Jury:
Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet (ordf.)
Lotta Ek, design director Dagens Nyheter
Love Jacobsson, AD SCB

ÅRETS AFFÄRSUTVECKLING
Faktum / Försäljningen av Faktum Novell

Juryns motivering:
Går det att ta med sig en viktig affärsmodell i print in i en digital tillvaro? Vinnaren av årets affärsutveckling visar att det är fullt möjligt om den kreativa nivån är hög. Lösningen ledde inte bara till ny energi bland medarbetarna, den ökade omsättningen var snart ett faktum.

Jury:
Anna Careborg, chefredaktör Svenska Dagbladet (ordf.)
Claes de Faire, tidigare chefredaktör Mitti, Fokus, Resumé m.m.
Anders Malmsten, mediekonsult

ÅRETS EVENT
Breakit 24Live

Juryns motivering:
Att se en möjlighet när andra ser ett hinder, det kännetecknar en sann entreprenör. Att sedan utveckla det nya till något så banbrytande att det blir otänkbart att gå tillbaka till det gamla, det kännetecknar en sann vinnare. Priset går till Breakit – Breakit24live!

Jury:
Charlotte Thür, vd, IAB Sverige. (ordf.)
Niklas Birgetz, affärsansvarig UNICEF, tidigare vd på Sponsrings & Eventsverige (SES)
Marius Bratten, grundare och producent Fascinera.

Helle Klein på Tidskriftsdagen. Foto Anette Persson

Helle Klein delar ut Tidskriftspriset på Tidskriftsdagen. Foto Anette Persson

ÅRETS GRANSKNING
Svarthandeln inifrån, Hem & Hyra

Juryns motivering:
En engagerad jury ( ”Jag blev jättearg när jag läste!”) hittade ett helt pärlband av kriterier för högkvalitativ journalistik: Viktigt ämne för många, lätt att förstå, relevant, gedigen research, välskrivet – och stort genomslag i samhällsdebatten, därtill i en tidning som gång på gång levererar angelägna avslöjanden.

Jury:
Eva Hamilton, journalist och tidigare vd på SVT (ordf.)
Johar Bendjelloul, journalist DN
Negra Efendić, reporter Svenska Dagbladet
Martin Schori, chef för Gräv och Story Aftonbladet
Olle Zachrison, ansvarig för digital nyhetsutveckling Sveriges Radio.

ÅRETS GREPP
Blankspot – Mohammads dagbok från Kabul

Juryns motivering:
Det är egentligen enkelt och vanligt, men från en plats där inget är enkelt eller vanligt. En plats som omges av myter och tvärsäkra uppfattningar. Vinnaren har låtit människan bakom volymerna rapportera själv från denna vita fläck. Vecka efter vecka i över ett år. Mohammads dagbok från Kabul är årets grepp.

Jury:
Patrik Hadenius, förlagschef Norstedts (ordf.)
Axel Andén, chefredaktör Haparandabladet
Ewa Thorslund, vd TU Medier i Sverige
Anna Åberg, digitalchef DN.

ÅRETS JOURNALIST
Irena Pozar, VeckoRevyn

Juryns motivering:
Med tung journalistik och ett fjäderlätt handlag, har hon fört tonårstjejernas klassiska tidskrift in i 20-talet. Här varvas ambitiösa granskningar av våld i nära relationer med lika ambitiösa sminkguider. Dessutom sabbar hon ackordet för alla kollegor, genom att få ett soloprojekt med liten budget att framstå som skinande påkostat. Ja, till och med horoskopen känns gedigna och genomarbetade. Irena Pozar är VeckoRevyn, och hon är också Årets Journalist.

Jury:
Eva Hamilton, journalist och tidigare vd på SVT (ordf.)
Johar Bendjelloul, journalist DN
Negra Efendić, reporter Svenska Dagbladet
Martin Schori, chef för Gräv och Story Aftonbladet
Olle Zachrison, ansvarig för digital nyhetsutveckling Sveriges Radio.

ÅRETS KAMPANJ
Lifestylegruppen Bonnier News arbete med Le Gruyère AOP

Juryns motivering:
Att “hålla i och hålla ut” är höstens mantra – och gör man det även i kommunikationen börjar det smaka riktigt gott. Med en mix av uppfinningsrikedom, nya influenser och gammal god berättelse visar man strålande resultat som räcker ända upp till toppen. Juryn hittar en stark vinnare i Lifestylegruppen Bonnier News arbete med Le Gruyère AOP.

Jury:
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer (ordf.)
Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer
Hans Sydow, senior rådgivare på My Telescope och Graviz Outhouse

ÅRETS LJUD & RÖRLIGT
Allas.se – Sista slaget

Juryns motivering:
Vinnaren förflyttar sig själv och sitt uttryck till en ny plattform utan att tappa vare sig kvalitet eller fokus på berättelserna. Att de starka vittnesmålen dessutom träffar rakt in i en fråga som inte bara berör den som ser, lyssnar och läser utan hela samhället imponerar.

Jury:
Lars Truedson, vd Tredje Statsmakten samt föreståndare vid Institutet för mediestudier (ordf.)
Anna Herdenstam, journalist, Expressen-TV
Patrik Syk, ansvarig för podcast och ljud, Aftonbladet

Camilla Björkman, vd Breakit, delar ut pris på Tidskriftsdagen

Camilla Björkman, vd Breakit, delar ut pris på Tidskriftsdagen.

ÅRETS OMSLAG
Mama nr 7 2019

Juryns motivering:
Exklusivt och unikt utan att göra avkall på charm och värme. När en person som målgruppen är särskilt nyfiken på, själv hör av sig till tidningen och vill vara med, är det om något ett kvitto på varumärkets styrka och kvalitet. Sängbilden bäddade för en välförtjänt säljsuccé. Ett hantverksskickligt omslag som gick hem i både slott och koja.

Jury:
Daniel Andersson, vd Tidsam (ordf.)
Ingrid Hegg, effektivitetskonsult Petra Brask & Partners, tidigare marknadschef inom Bonnier och Egmont
Charlotta Flinkenberg, grundare och chefredaktör onlinemagasinet Netstyle

ÅRETS RISING STAR
Catherine Edwards, The Local

Juryns motivering:
Med skicklighet och förmåga att lyssna in har vinnaren lyckats journalistiskt och med egna initiativ bidragit till den digitala läsaraffären. Hon delar med sig av sin kunskap på ett lika självklart sätt som hon står upp för en målgrupp andra förbiser. Vi inspireras och imponeras av Årets Rising Star: Catherine Edwards!

Jury:
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter (ordf.)
Lars Dahmén, HiGear transformation
Ulrika Hyllert, förbundsordförande Journalistförbundet

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT
The Rydberg Tribune – Viktor Rydbergs gymnasium, Stockholm

Juryns motivering:
Med en sammanhållen design och ett kittlande tilltal, där form och innehåll lever i perfekt symbios, lyckas denna tidning leverera både igenkänning och överraskningar. De senaste årens utvecklingskurva vittnar om ett redaktionellt arbete som gått från klarhet till klarhet, och håller så hög klass att såväl skoltidningar som tidningssverige i stort bör se och lära av denna tidning!

Jury:
Jennie Sandberg, chefredaktör Måbra och Motherhood (ordf.)
Henrik Almén, förbundsordförande Ung Media
Irena Pozar, chefredaktör VeckoRevyn

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS
Hem & Hyra

Juryns motivering:
Det krävs något alldeles extra av den som vill vinna ett andra tidskriftspris. Årets vinnare har med mod och kraft tagit strid för sina läsares grundläggande behov, med en journalistik som är orädd både inför makten och de känsligaste frågorna.

Jury:
Martin Ahlquist, redaktionell chef för digitala prenumerationer Svenska Dagbladet (ordf.)
Marianne Brandt, tidigare AD på bl a Amelia och M-magasin
Josefin Jakobsson, hållbarhetsredaktör Dagens industri
Anna Körnung, arbetande styrelseordförande Utgivarna
Linus Larsson, techredaktör DN.

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS
Allas.se

Juryns motivering:
Stark kärlek till användarna. Stark känsla för deras berättelser. Stark tonträff i text, bild och video. Årets vinnare är en varm vän i vardagen, precis som sina användare. Tillväxten är snabb för detta unika samarbete, där framtidens grepp och styrkorna i flera titlar samlas. Det här är den moderna familjetidningen för alla.

Jury:
Hanna Stjärne, vd SVT, (ordf.)
Cissi Elwin, vd och chefredaktör Chef
Johannes Klenell, kulturredaktör Arbetet
Paulina Modlitba, konsult inom digital affärsutveckling och grundare av We Should Be Friends
Daniel Nordström, chefredaktör VLT, Sala Allehanda m fl.

SVERIGES TIDSKRIFTERS STORA PRIS
Tidningen Land

Juryns motivering:
I en tid då inget är som förr och allt ställts på ända, finns en konstant. En trovärdig röst som alltid befinner sig i ögonhöjd med läsarna och knyter ihop vårt land från norr till söder. Genom att vara lågmäld, trovärdig och aldrig låta sig förföras av kortsiktiga trender står den vecka efter vecka, år efter år på ett självklart sätt upp för sin särart. Och för sina läsare. I en värld som präglas av pandemier, oro och polarisering förmedlar den här tidningen – både i papper och på webben – en tidlös trygghet som är få tidningsmakare förunnade.

Jury:
Sofia Wadensjö Karén, vd UR (ordf.)
Stefan Mehr, Stora Journalistpriset
Helena Giertta, Publisher Journalisten

 

Programledare, Tidskriftsdagen 2020

Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld tillsammans med dagens programledare Camilla Björkman, James Savage och Helle Klein.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.