fbpx

Nominerade till Tidskriftspriset 2019

Torsdag 3 oktober 2019

 

Medalj nominerade i Tidskriftspriset 2019

Vinnarna av Tidskriftspriset utses i 12 kategorier på Tidskriftsgalan den 6 november. Här är alla de nominerade bidragen.

Tidskriftspriset verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen.

– Som vanligt märks en fantastisk bredd och otroligt många stjärnor i vår bransch när man ser alla de som nominerats. Årets nominerade till Tidskriftspriset visar styrkan i en bransch som varje dag jobbar innovativt med fördjupad ämnesjournalistik och som skapar starka produkter för kräsna målgrupper, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Läs mer om programmet och anmäl dig till Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan.

Nominerade till Tidskriftspriset 2019

ÅRETS AD

Lotta Bergendal, Coop Mer Smak
En vardagsnära maktfaktor, närodlad och visionär på samma gång. Lotta Bergendals uttryck inspirerar en livspusslande jättepublik att gå från ord till handling.

Jonas Larsson – American Trails magazine
Här korsas gränser mellan delstater, och mellan bok och magasin. Med materialval och hantverk tar Jonas Larsson läsaren med på en närmast filmisk resa, till ett USA bortom klichéerna.

Nina Oja, ELLE
Mitt i den klassiska tidningsfamiljen är Nina Oja en hemtam förnyare. Hon ger det stora varumärket kreativt svängrum och tar oss in i 2020-talet.

Åsa Widén – Funktion i fokus
Med stor omsorg om bild, form och människor leker Åsa Widén fram tidningssidor som är sympatiska och lätta att tycka om. Aldrig präktig och alltid med funktionen i fokus.

Jury: Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet (ordf.), Love Jacobsson, AD SCB, Lotta Ek, design director Dagens Nyheter, Åsa Holmström, journalist och Thomas Eriksson, tidigare publisher och ansvarig utgivare Metro.

ÅRETS DIGITALA TIDSKRIFT FACKPRESS

ATL
Det finns många tidskrifter som satsar digitalt. Men få når upp till ett lika gediget utbud och erbjudande som ATL – en lägereld för alla Sveriges bönder som skördar välförtjänta framgångar i form av fler digitala prenumeranter och nya tjänster.

Dagens Juridik
Det märks att Dagens Juridik verkligen har tänkt till när de formulerat det digitala erbjudandet till sina läsare. Här erbjuder man ett tydligt mervärde för den betalande prenumeranten – utan att låsa hela butiken.

Maskinentreprenören
Stora maskiner är ämnet. Målgruppen finns i hela landet. Vi trodde inte det var möjligt, men här är en VR-satsning som faktiskt tillför läsarna något – som tar med publiken ända in i den bullrande förarhytten. Maskinentreprenören har total koll på sin målgrupp och deras intressen. Det digitala erbjudandet är genomtänkt och nischat. Det här är redaktionen som gräver där den står.

Tidskriften Arkitektur
Att göra podd om arkitektur är som att försöka skriva om dans. Med podden Staden från tidskriften Arkitektur lyckas Dan Hallemar och Håkan Forsell fånga och vidareutveckla kärnan i den goda tidskriften. Initierat och gripande berättar de om det samhälle vi lever i – genom en makalös podd om arkitektur och stadsutveckling.

Jury: Martin Ahlquist, redaktionell chef för digitala prenumerationer Svenska Dagbladet (ordf.), Anna Körnung, journalist och till nyligen chefredaktör Mitt i, Josefin Jakobsson, nyhetschef DI Digital, Marianne Brandt, tidigare AD på bl a Amelia och M-magasin och Robert Brännström, mediekonsult.

ÅRETS DIGITALA TIDSKRIFT POPULÄRPRESS

EXPO
För sin konstanta bevakning av frågor som många andra vare sig orkar eller vågar bevaka. Med starka grepp som symbollexikon och egen wikipedia hjälper de oss att tolka och ge sammanhang åt den symbolik vi allt oftare möter i flödena. Expo är en digital guide för alla som vill ha en bild av de totalitära rörelserna. Och med sina ambitiösa utbildningsinsatser är de livsnödvändiga för att vaccinera nya generationer mot främlingsfientlighet, rasism och nazism.

Hänt
Hänt har vågat gå digitalt – fullt ut. Genom att anpassa varumärket till det digitala, har man gjort modiga förändringar i formspråk, tilltal och logotyp och utnyttjat alla kanaler till max. Resultatet: En modern och rapp produkt med innehåll som kittlar besökarna, har imponerade trafik- och följarsiffror och utmanar de stora drakarna.

Travronden
Förmågan att ständigt överträffa sig själv. Den har Travronden. Trots stora framgångar de senaste åren fortsätter tidningen sin digitala resa.
Travronden har med utvecklad spelinformation dubblerat sin trafik på bara ett års tid. Detta tack vare en dedikerad redaktion som ständigt fortsätter att utvecklas och som verkligen förstår sin målgrupp och lever och verkar mitt i den.

VeckoRevyn
Varumärket har tagit klivit över till startup-världen – och plötsligt känns det piggare än någonsin. Med ett imponerande driv, en orubblig kärlek till målgruppen och journalistik som påverkar opinionen drar man ut nya linjer för vad en tjejtidning ska vara. Tidningens stora granskning om missförhållanden på HVB-hem toppade nyhetssändningar i hela landet och ledde till konkreta politiska åtgärder. Att allt detta görs med minimala resurser gör det än mer beundransvärt.

Jury: Hanna Stjärne, vd SVT, (ordf.), Cissi Elwin, vd och chefredaktör Tidningen Chef, Daniel Nordström, chefredaktör VLT, Sala Allehanda m fl., Jonas Eriksson, vd och chefredaktör TT och Ulrika Ek, vd Nyheter24-gruppen.

ÅRETS EVENT

Chef Almedalen, tidningen Chef
Att få sån genomslagskraft under Almedalsveckan där konkurrensen är enorm är imponerande. Tydligt profilerade och aktuella seminarier väl paketerade med relevanta partners gav resultat i form av redaktionellt genomslag samt ökad omsättning och dessutom troligen ett av få event i Almedalen som gick med vinst.

Ebbas historia, SvD Junior
Svd Junior, nyhetstidningen för barn valde att fokusera på en stor och svår händelse tillsammans med stiftelsen ”Ebbas änglar”. ”Ebbas historia” visade hur journalistik för barn fick dem att förstå omvärlden men också bearbeta det svåra. Novelltävlingen resulterade i 1400 bidrag och gav ett enormt genomslag i medier både innan och efter. SvD Junior har med detta skapat dialog kring en svår händelse och samtidigt byggt ett starkare varumärke mot målgruppen.

Litteraturbåten, Tidningen Vi
Tidningen Vi:s Litteraturbåt har blivit en företeelse snarare än ett enskilt event. Både läsare och författare får hänga på låset om man ska ha en chans att få plats – vilket de gör och en båt har blivit fler. Litteraturbåtarna är en stor och viktig del av både varumärke och affär.

Vårdarenan, Dagens Medicin
I en allt hårdare konkurrens väljer tidningen Dagens Medicin att slå ihop fyra konferenser till en. Det nya konceptet ger inte bara deltagarna fler parallella spår att besöka utan genererar även mer affärsnytta i form av en fördubblad omsättning och bättre betyg från deltagare och partners.

Jury: Maria Croon, vd Svensk Travsport, tidigare vd, lokaltidn. Mitt i (ordf), Charlotte Thür, vd, IAB Sverige och Niklas Birgetz, konsult Rättighetsbyrån, tidigare vd på Sponsrings & Eventsverige (SES).

ÅRETS GREPP

Ebbas historia, SvD Junior
Genom ett unikt grepp har SvD Junior uppmuntrat barn att både skriva och läsa. SvD junior har också skapat dialog kring svåra frågor med sina unga läsare på ett sätt som är starkt berörande.

Impact Challenge, Breakit
Breakit Impact Challenge lyckas omvandla läsarnas oro till något konstruktivt, och använder morot istället för piska för att få med företagen på tåget. Ett grepp där såväl redaktion som sälj och marknad bidrar till en stark helhet.

Menssplaining, Baaam & Frida 
För att på ett pedagogiskt sätt ha tagit sig an ett fortfarande tabubelagt ämne med syfte att sprida kunskap. Genomslaget för Baaam och Fridas satsning menssplaining är imponerande, långsiktigt, och leder hela vägen in i skolans värld.

#spelstopp, Offside
Med publicistiskt mod att ta grepp om moralen lyckades en ganska liten spelare sätta stort avtryck. Fotbollsmagasinet Offside införde #spelstopp, sa nej till spelbolagen och vann såväl nya intäkter som respekt och genomslag.

Jury: Viveka Hansson, programdirektör på TV4 för Nyheter och Samhälle (ordf.), Anna Åberg, digitalchef DN, Fredrik Thambert, Marketing Manager, Klarna, tidigare på Resumé, Patrik Hadenius, vd, Utgivarna, tidigare på Vetenskapsmedia och Sebastian Tibbling, Head of Digital & Business Development, Adviser.

ÅRETS JOURNALIST

Julia Lundin & Yasmine Winberg, Resumé
Med innovativa metoder och stort kunnande bryter de ny mark för den undersökande journalistiken. Här granskas makthavare som oftast slipper kritiska frågor, trots att de formar en hel generations världsbilder. Influencervärldens affärsmodeller, spelbolagens invasiva reklam, svagheter i GDPR – de digitala wallraffarna Julia Lundin och Yasmine Winberg på Resumé är nominerade till Årets Journalist.

Emanuel Sidea, Fokus
Han lyfter fram människor och miljöer långt bortom journalistikens huvudfåra och får läsaren att förvånat fråga sig: varför har ingen skrivit om detta tidigare? Hans förmåga att belysa de stora samhällstrenderna utifrån den enskilda människan gör läsandet och lärandet till en journalistisk fest. Emanuel Sidea, Fokus, är nominerad till Årets Journalist.

Per Snaprud, Forskning & Framsteg
Att skriva om gonorré och tarmflora på ett aptitligt sätt, går det? Per Snaprud lyckas i alla fall. Genom att kombinera djup sakkunskap inom snåriga ämnen med en lekfull ton och stilistisk förmåga gör han vetenskapen tillgänglig för alla – berörande, informerande och närmast lustfylld. Per Snaprud, Forskning & Framsteg är nominerad till Årets Journalist.

Elinor Torp, Dagens Arbete
Hon tar med sig läsaren rakt in i en underbevakad skuggvärld. Ger röst åt människor som finns mitt bland oss och som utnyttjas grovt på en bitvis helt laglös arbetsmarknad. Hennes envisa värv avslöjar hur ett brutalt klassamhälle växer fram där kedjor av underleverantörer möjliggör ett modernt slaveri. Elinor Torp är nominerad till Årets Journalist.

Jury: Eva Hamilton, journalist och tidigare vd på SVT (ordf.), Johar Bendjelloul, journalist DN, Negra Efendić, reporter Svenska Dagbladet, Martin Schori, chef för Gräv och Story Aftonbladet och Olle Zachrison, chef för Ekot Sveriges Radio.

ÅRETS OMGÖRNING

Café
Det blanka är det nya matta. Sveriges största magasin för män är nu mindre grabbig och mer internationell och exklusiv – men förlorar aldrig kontakten med sin hemtama målgrupp.

Driva Eget
De förenar en ny affärsmodell med modern digital paketering och möter småföretagarens alla behov. Driva Eget har gått den långa vägen många andra har framför sig.

Essens
Nyhetsbladet blev ett kvalitetsmagasin, gick från foton till bildjournalistik och berättande illustrationer. Gjord för läsare som bär samhället på sina axlar, och som nu fått en pärla i sina händer.

Företagshistoria
En nostalgisk resa till framtiden. Här är det fest i bildarkivet och historiska typsnitt väljs med stor omsorg. Denna omgörning tog en historisk tidskrift från det förutsägbara till det framåtblickande och ständigt överraskande.

Jury: Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet (ordf.), Love Jacobsson, AD SCB, Lotta Ek, design director Dagens Nyheter, Åsa Holmström, journalist och Thomas Eriksson, tidigare publisher och ansvarig utgivare Metro.

ÅRETS OMSLAG

amelia, nr 2-2019
Kvinnligt, sinnligt och kraftfullt med spännande rubriker och charmig kurvatur på vissa puffar. Djärvt och skickligt att låta konstnären Carolina Gynning skapa konst med sin kropp som pannå för sina tre power-ord. amelias formkurva torde peka uppåt – tack vare omslag som detta!

Filter, februari/mars-2019
Vi nappar direkt på omslagets eleganta dramaturgi. Här komponeras ett scenario med granskning kring den norska laxmaffians korrupta metoder, kryddat med en flirt till ungdomsserie-snackisen ”Skam”. En gedigen och professionell framsida som visar baksidan av den norska fiskindustrin. Detta omslag skäms verkligen inte för sig.

Forskning & Framsteg, nr 5-2019
Inbjudande och motbjudande på samma gång. Läsaren förstår direkt vad det handlar om tack vare emojins tydlighet. Här har redaktionen använt sig av magkänslan på flera plan. Fyndigt, humoristiskt och skapar intresse för råden om din tarmflora som du lika gärna kan spola. Äckligt bra.

Skolvärlden, nr 1-2019
Minimalistiskt med maximal genomslagskraft. Det är svårt att inte älska detta omslag med symbolen som alla hatar. Det krävs ett publicistiskt och formmässigt mod att välja ett så pass sublimt grepp. Här märks en lyhördhet samt omtanke för målgruppen lärare som är frustrerade över segheten i frågan. Stilpoäng för att lyckas visualisera digitaliseringen i en printmiljö.

Jury: Daniel Andersson, vd Tidsam (ordf.), Ingrid Hegg, effektivitetskonsult Petra Brask & Partners, tidigare marknadschef inom Bonnier och Egmont och Charlotta Flinkenberg, grundare och chefredaktör onlinemagasinet Netstyle.

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS PRINT

Byggindustrin
Renovera gamla byggnader brukar man göra varsamt. Men den här 90-åringen har fått både ny fasad och helt ny inredning. Resultatet imponerar, nya Byggindustrin är engagerande, redaktionellt ambitiös och har en formmässig tonträff som skapar ett starkt fundament inför framtiden.

Företagshistoria
Finns det verkligen en nisch kvar mellan alla historiska tidskrifter? Tidningen Företagshistoria tar oss med på en initierad nostalgitripp bland prylar och företag. Svaret på frågan är alltså ett rungande – ja!

Hemslöjd
En tidskrift som väver samman det lilla och det stora i ett genomtänkt format. Hemslöjd övertygar oss om att handarbete är mer aktuellt än någonsin och till och med kan vara kraftfull politik.

Motdrag
Med nykter blick klarar en liten redaktion att vara en motkraft när det sociala trycket är som störst. Motdrag skapar en blandning av starka berättelser och lekfull form – men utan pekpinnar! – som uppmuntrar sina unga läsare att välja vägen till ett liv utan droger.

Jury: Martin Ahlquist, redaktionell chef för digitala prenumerationer Svenska Dagbladet (ordf.), Anna Körnung, journalist och till nyligen chefredaktör Mitt i, Josefin Jakobsson, nyhetschef DI Digital, Marianne Brandt, tidigare AD på bl a Amelia och M-magasin och Robert Brännström, mediekonsult.

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS PRINT

ELLE
Bara det bästa är gott nog. Med sin nya uppdaterade kostym har ELLE kommit ännu närmare perfektion. Det är snyggt, stramt och inspirerande, med en estetisk linje genom hela tidningen. Nya ELLE är ett bildmedium med klass – en elegans för ögat.

ICON Magazine
Åtta år efter starten och efter att chefredaktören tagit över utgivningen själv har ICON hittat sin själ. Nu stämmer allt. Den höga nivån på bild och form, de välskrivna texterna och ämnesval som landar mitt i samtiden. ICON har blivit angelägen. Och en tidning man vill ha i papper.

Lantliv
När verkligheten både tycks rusa fram och vackla behövs lugnet och friden mer än någonsin. Det behövs en vän vid brasan, en vän som skänker tips och nåbara drömmar genom lugnt, stilfullt och vackert berättande. I 20 års tid har Lantliv hållit fast vid sin idé och sin linje. Oavsett om du bor i en stor stad eller på landet är denna tidning en ständig källa till inspiration.

Världens Historia
Påhittigt, lekfullt och pedagogiskt. Världens Historia kraftsamlar och älskar sin nisch. Tunga och komplicerade historiska skeenden beskrivs passionerat så att man sugs in och får lust att läsa mer. I en tid när fakta är viktigare än någonsin är Världens Historia den bästa historielektionen – för alla.

Jury: Hanna Stjärne, vd SVT, (ordf.), Cissi Elwin, vd och chefredaktör Tidningen Chef, Daniel Nordström, chefredaktör VLT, Sala Allehanda m fl., Jonas Eriksson, vd och chefredaktör TT och Ulrika Ek, vd Nyheter24-gruppen.

ÅRETS UTVECKLARE

Carl Grape, Veckorevyn
Carl Grape lyckades på egen hand migrera över 20 år gamla Veckorevyn till en ny publiceringsplattform och annonsmiljö med målet att locka en ung och kräsen målgrupp. Med ett imponerande resultat vad gäller såväl engagemang som lästid, visar Carl Grape vad som är möjligt när små resurser riktas åt precis rätt håll.

Teamet bakom Breakits Kundlycka
En begränsad budget och litet team hindrar inte Breakit från att ge sig in i kampen mot de stora techjättarna inom ett av branschens hetaste områden. Med ett egenutvecklat kundverktyg för native-annonsering bidrar Breakit till ökad transparens – i realtid.

Teamet bakom Travronden Spel
Travronden anpassade verktygen till verkligheten genom att bygga upp ett helt eget CMS för datadriven publicering. När travdata förvandlas till både sajt, papperstidning och paket som säljs till spelbolag är det med en tydlig affär som Travronden Spel har tagit steget in i den digitala världen.

Teamet bakom Vi Läsers Boktipsgeneratorn
Vi Läsers Boktipsgeneratorn visar hur det går att möta ett läsarbehov genom att strukturera och paketera om existerande data. Utifrån en bas på över 500 recensioner är det numera enkelt att få tips om allt från bästa semesterläsningen till böckerna som gör oss smartare.

Jury: Anna Careborg, tf chefredaktör Svenska Dagbladet, Leo Wallentin, datajournalist och konceptutvecklare i J++ -nätverket och Paulina Modlitba, Strateg och affärsutvecklare inom tech och innovation, vd We Should Be Friends.

Läs beskrivningar av varje kategori och mer om Tidskriftspriset på www.sverigestidskrifter.se/tidskriftspriset.

Läs mer om programmet och anmäl dig till Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan.

I stolt samarbete med våra huvudpartners:

Logtyper: Adviser, MTD och Readly

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.