fbpx

AD:arnas värsta missar – har det gått i tryck så har det

Tisdag 15 december 2020
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Text: Anna Falk / Allt om Tidskrifter

Illustration: Getty Images

”Skrev min flickväns namn på en bild i tidningen”

Ali Moosavian, AD, Torino tidningsform

– Det är väl egentligen ingen miss men – det var en av mina sista dagar på mitt allra första jobb, som sommarredigerare på Sportbladet. Efter att mina sidor hade godkänts av nattchefen skrev jag dit min flickväns smeknamn på trestegshopparen Christian Olssons krage, på en stor bild som gick i papperstidningen. Sedan den dagen har det varit vi två (och numera tre barn och en kanin)!

 

 

 

 

“Tog fel tåg, så att säga”

Agnes Dunder, AD, Content Innovation

– För några år sedan illustrerade jag en artikel om rätoromanska i Språktidningen med en fin bild av ett tåg som tuffade fram bland alptopparna. Trodde jag. I själva verket var tågmodellen amerikansk,
närmare bestämt ett Southern Pacific Railroads Shasta Daylight-tåg när det borde varit en modell från Schweiz eget järnvägsbolag “Viafier Retica”, kanske mer känt som Rhätische Bahn. Ja, som ni hör fick jag mig en rejäl lektion från läsekretsens alla tågkännare. Och jag har inte vågat erkänna tabben för min svärfar som säkerligen hade varit en av dem som mejlat om han bara visste om det.

Fotobyline: Helga Jonsson

 

 

”Skulle stämma kunden på ett sexsiffrigt belopp”

Mattias Lundgren, grafisk formgivare, Ridsport

 

– Jag jobbade på en reklamproduktionsbyrå och vi hade ett multinationellt företag som kund. Jag satte ihop en annons efter ett enkelt manus, och skickade till DN. Eftersom det handlade om OS använde jag en bild på hockeyspelare där man såg OS-ringarna. Men grejen är ju att man inte får använda OS-symboler hur som helst, och när annonsen publicerades hörde Internationella olympiska
kommittén, IOK, av sig till kunden och sa att de skulle stämma dem på ett sexsiffrigt belopp. Och kunden hörde i sin tur av sig till oss. Det är nog den största tabben jag har gjort. Men det slutade som tur var med att IOK och kunden, som var en stor IOK-sponsor, löste det utan att blanda in oss.

 

 

”Här ska det stå en bra rubrik”

Sofia Wixner, AD, Wixner Ord & Form

– De flesta av mina tabbar har upptäckts innan de gått i tryck. Men en del har ju ändå slunkit igenom. Min senaste miss var precis innan sommaren när jag glömde att byta ut en skissbild mot originalet som jag hade köpt in från en bildbyrå. Bilden gick över nästan ett helt uppslag. Lyckligtvis var den i bakgrunden och inte allt för pixlig så jag hoppas att de flesta av läsarna missade det.

En sak som jag tror att många som jobbar med tidningsform lär sig den hårda vägen är att man aldrig, aldrig ska fylla ut rubrikrader med nonsens som ”Här ska det stå en bra rubrik”. Jag lärde mig på praktiken under journalistutbildningen när jag glömde ändra en sådan rubrik och min handledare sprang ut till tryckeriet för att ändra. Problemet? Han hade inte läst texten och hade bråttom. I tidningen dagen efter konstaterade rubriken stort att intervjupersonen inte kunde tänka sig att göra det hela texten
handlade om att han ville göra. Oops!

Fotobyline: Sandra Johnson

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Annons
    NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.