7 tekniska verktyg för digitala event

Allt om tidskrifter 2020 18 november
7 tekniska verktyg för digitala event

Hopin
Hopin är en startup från 2019 som vill återskapa känslan och fördelarna med ett fysiskt event.
Deltagarna kan virtuellt röra sig mellan lobby, scener och utställare och det finns olika funktioner för
videochatt. Hopin är byggt för event i alla storlekar, ända upp till hundratusentals deltagare.

HeySummit
Till skillnad mot videoplattformarna, som mest fokuserar på själva videofunktionen, tar HeySummit
ett helhetsgrepp på eventet. Som kund får du hjälp med sådant som registrering, innehåll, reklam och
efteranalys. Plattformen kostar olika mycket, beroende på dina behov.

vVenues
Plattformen vVenues från företaget OneMotion erbjuder en VR-upplevelse för större event. Deltagarna välkomnas in i lobby och mässhall och utforskar därefter interaktivt montrar och seminarier. Man kan välja mellan en billigare standardupplevelse eller en miljö specialdesignad efter ens varumärke.

Zoom
Zoom är en populär plattform för möten, webbinarier och basal livestreaming, och kan hantera ett par
hundra deltagare. Zoom är enkelt att använda och kräver inga vänförfrågningar.

Microsoft teams
Teams, Microsofts egen lösning för digitala möten, ingår i Office 365-paketet. För de företag som
redan använder det och är ute efter enkla videosamtal kan Teams vara ett bra alternativ – och
dessutom gratis. Som gäst behöver man inte ha tillgång till 365-paketet.

GoToMeeting
GoToMeeting är ett av världens mest populära videokonferensverktyg, med funktioner som
whiteboard, chatt och obegränsad inspelning i molnet. Det anses vara enkelt att hantera, och funkar
för upp till 250 mötesdeltagare.

Google Meet
Googles videokonferensverktyg Meet (tidigare kallades det Hangout) är kopplat till andra Google-
appar och innehåller funktioner som liveundersökning, livetextning, chatt, inspelning, fildelning och
skärmdelning.

Till arkivet
Stor guide: Så lyckas du med AI-bilder
Skapandet, användningen, juridiken. Här får du en komplett guide till att lyckas med dina AI-bilder. Vi tipsar om vilka verktyg som är att föredra för publicister – och vilka du bör undvika.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här