4 trender inom grafisk design

Tisdag 15 maj 2018

Nyheter2När amerikanska onlineföretag inom grafisk design – däribland 99designs, Snappa och GraphicMama – förutspår de förväntade designtrenderna under 2018 så är det vissa av dem som återkommer på nästan alla listor.

Här är fyra trender att hålla utkik efter:

  1. Färgstarkt. Om det är något alla verkar överens om så är det att 2018 blir ett år fullt av färger. Udda och grälla kulörter som sticker ut, kontrastfärger, och en flirt med åttio- och nittiotalets färgsprudlande mönster och former är att förväntas.
  1. Rörligt. En av de trender som är på stark framväxt online är så kallade cinemagraphs, det vill säga stillbilder där vissa element, exempelvis vattnet i en sjö, rör på sig. Filmerna är skapade så att de saknar början och slut och böljar på i evighet.
  1. Gradienter. Du har kanske redan börjat se dem i en del magasin och i annonsvärlden: färgfält som rör sig sömlöst från en färg till en annan, så kallade gradienter. Snart lär du se det överallt.
  1. Duotoner. Ytterligare en stil som var populär på åttio- och nittiotalet och som är tillbaka: bilder i bara två kontrasterande halvtoner. Även dubbla skuggor i olika färger och hologramliknande effekter med två starka kontrastfärger listas som besläktade trender.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.