fbpx

Kungliga läsarsiffror för hovmagasinet

Onsdag 8 februari 2017

Kungliga Magasinets chefredaktör Roger Lundgren.

Kungliga Magasinet går – återigen – starkt framåt i Orvestos senaste rapport. Läsarskaran ökar kraftigt. I en intervju med Sveriges Tidskrifter avslöjar  grundaren och chefredaktören Roger Lundgren att tidningen bland annat planerar en utökad digital satsning. 

Förra veckan (2/2) släpptes Orvesto Konsuments senaste rapport. En tidskrift som stack ut var Kungliga Magasinet. Precis som i fjol ökade tidningen läsarskaran kraftigt – den här gången från 20 000 till 34 000. Det innebär en ökning med 24 procent jämfört med samma period 2015. Kungliga Magasinet är den passionerade tidskriftsmakaren och hovexperten Roger Lundgrens skapelse. Tidningen lanserades 2012 och blev i slutet av 2016 uppköpt av Egmont.

Det måste varit en häftig resa för dig Roger, som grundade tidningen 2012. För andra året i rad går ni som tåget i Orvestos räckviddsmätning – vad gör ni rätt?

– I april firar Kungliga Magasinet fem år som tidning. Fram till årskiftet 2017, då Egmont köpte tidningen, har jag drivit den själv i olika partnerskap. Det har ofta varit tufft men samtidigt också berikande.

– Jag brukar säga att jag är världens rikaste människa i form av livsupplevelser då jag fått vara med om så mycket och möta kända och okända personer runtom i världen. I oktober 2016 arrangerade jag bröllop för ex-prinsen av Albanien i Tirana. På gästlistan hade vi 60 kungligheter från 22 kungahus, däribland drottning Sofia av Spanien och det brittiska prinsparet av Kent. En sådan ynnest får inte andra kungliga reportrar vara med om.

Varför är så många – 2017 – fortfarande intresserade av att fördjupa sig i något så, till synes, tillbakablickande som kungligheter?

– Fascinationen för Kungahuset består genom tiderna. För många människor ger det en trygghet att de existerar och bjuder på kontinuitet. Många människor ser dem som “släktingar”, och vill dela deras familjelycka. Jag tror också att när oroliga saker sker i vår omvärld, så finner många tröst hos monarken och hans familj. Rationellt? Nej, inte speciellt. Men vi människor är ju tack och lov även emotionella.

Ni har en stark närvaro på Facebook, men har ingen egen hemsida – planerar ni någon utökad digital satsning?

– Vi kommer lansera en hemsida under året. Det är bara så mycket att göra just nu.

Har ni något spännande på gång under 2017 som du kan avslöja?

– Det är massa roliga saker på gång 2017. Vi tar bland annat sikte på den 14 juli och kronprinsessans 40-årsdag. Men det återkommer vi till!

— Roger Lundgren har skrivit tre böcker om kungligheter och har även varit knuten till Sveriges Television där han varit expertkommentator. Han grundade tidningen Kungliga Magasinet 2012. 

— Kungliga Magasinet utkommer med 6 nummer per år. Därutöver kommer tidningen Kungliga Magasinet Special ut med 3 nummer per år.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Aller

    Aller Tryck A/S är ett modernt rulloffsettryckeri som ligger i Köpenhamn. Tryckeriet är helt anpassat för att trycka veckotidningar och tidskrifter till den Skandinaviska marknaden.

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.