3 lagändringar på gång 2018

Onsdag 17 januari 2018

Domarklubba

Det här bör du som jobbar i mediebranschen ha koll på under året.

1. Ny lag för personuppgifter
I maj träder EU:s nya dataskyddsförordning GDPR i kraft, vilket väntas få stora konsekvenser för förlag och redaktioner. Den nya lagen, som ersätter PUL, ställer högre krav än tidigare på vilken data som får sparas om privatpersoner. Det rör till exempel prenumerationsregister och hur avtalen som knyts med kunder ser ut, där samtycke för att använda uppgifter kommer att bli viktigare.

2. Nya regler om upphovsrätt
EU:s nya regler om upphovsrätt väntas också sättas i verket i år. Än så länge håller de på att nötas igenom EU:s instanser och det är oklart hur det slutgiltiga förslaget ska se ut. En omdiskuterad punkt är den så kallade ”press publishers right” i artikel 11. Den skulle ge förlagen möjlighet att lättare träffa licensavtal och komma åt intrång, men också att förhandla om villkoren för ”snippets”, till exempel de korta utdrag ur texter som Google News använder. Ett annat förslag som fått kritik säger att företag som Youtube ska vara skyldiga att förbättra rättighetsinnehavarnas möjligheter att få bort olovligt material.

3. Skatt istället för tv-avgift
Efter riksdagsvalet 2018 förväntas riksdagen rösta för att ta bort tv-licensen. Planen är att avgiften ska ersättas med en skatt. En viktig fråga blir vilka tjänster public service ska erbjuda när finansieringen inte längre är kopplad till en specifik teknik. Kommersiella medier har kritiserat att SR och SVT gör digital journalistik som konkurrerar med deras plattformar.

Allt om Tidskrifter nr4 2017 omslagDen här artikeln publicerades ursprungligen i Allt om Tidskrifter.
Prenumerera gratis på tidning och nyhetsbrev här.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • NewsFactory

    NewsFactory levererar resultat. Via lång erfarenhet och idéförsäljning öppnar NewFactory nya marknader för existerande tidskrifter.

  • Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.