23 dagboksinlägg, 14 poddar och 24 tvoddar på 12 dagar

Torsdag 26 oktober 2018

Offsides VM-bevakning gav både nya prenumeranter och annonsörsintäkter. Anders Bengtsson på Offside gästade vår digifrukost i veckan för att berätta om tidningens strategi under sommarens fotbolls-VM i Ryssland. Här är en summering av dragningen.

Offside grundades år 2000 och har idag 20 heltidsanställda. Sedan start har deras nisch varit långa berättelser och djupa reportage, där läsaren får följa en person eller spelklubb en längre tid. Tidningen är unik då den erbjuder något som inte annars finns i rapporteringen om fotboll, där man vanligen ser snabba flashar och korta intervjuer. Men i somras provade de ett nytt koncept och utökade sina kanaler.

Sedan fem år tillbaka driver Offside Sveriges största sportpodd som har 35 000 unika lyssnare per vecka. Något som skapade oanade följder.

–Vi kunde göra det som vi inte kan i tidningen i lika stor utsträckning, vi kan ha egna åsikter, berättar Anders Bengtsson.

Utifrån podden startade tankarna om att utöka kanalerna under sommarens VM i Ryssland. När det är stora mästerskap stiger intresset för podden ännu mer.

En bredare och snabbare bevakning gav både annonsörer och nya läsare

Offside har tidigare skickat en reporter och en fotograf till ett VM som sedan skrivit 20 till 25 sidor i tidningen. Dock kommer tidningen ut alldeles för sällan för att kunna leverera relevanta nyheter kopplat till stora mästerskap. Den här gången skapade man ett nytt upplägg med daglig bevakning. Annonsörer söktes som efter en tid hakade på Offsides VM-bevakning i Ryssland där redaktionen dagligen släppte artiklar, poddar och tvåddar.

Anders Bengtsson berättar att publikens nyfikenhet grundade sig i vad varje nytt inlägg skulle handla om, då det fanns en bredd där varje ny publicering kunde handla om alltifrån fotboll till homosexuellas rättigheter i Ryssland.

Resultatet blev en enorm succé som ledde till ungefär 100 nya prenumeranter per dag. Efter VM:s slut avslutades dock många prenumerationer, men en bredare målgrupp hittades. Genom att använda nya kanaler ledde VM-satsningen till ungefär 300 nya prenumeranter som stannade även efter VM. En lärdom och en lyckad satsning dom kommer att fortsätta med.

Text och bild: Elin Dannapfel

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.