fbpx

23 dagboksinlägg, 14 poddar och 24 tvoddar på 12 dagar

Fredag 26 oktober 2018

Offsides VM-bevakning gav både nya prenumeranter och annonsörsintäkter. Anders Bengtsson på Offside gästade vår digifrukost i veckan för att berätta om tidningens strategi under sommarens fotbolls-VM i Ryssland. Här är en summering av dragningen.

Offside grundades år 2000 och har idag 20 heltidsanställda. Sedan start har deras nisch varit långa berättelser och djupa reportage, där läsaren får följa en person eller spelklubb en längre tid. Tidningen är unik då den erbjuder något som inte annars finns i rapporteringen om fotboll, där man vanligen ser snabba flashar och korta intervjuer. Men i somras provade de ett nytt koncept och utökade sina kanaler.

Sedan fem år tillbaka driver Offside Sveriges största sportpodd som har 35 000 unika lyssnare per vecka. Något som skapade oanade följder.

–Vi kunde göra det som vi inte kan i tidningen i lika stor utsträckning, vi kan ha egna åsikter, berättar Anders Bengtsson.

Utifrån podden startade tankarna om att utöka kanalerna under sommarens VM i Ryssland. När det är stora mästerskap stiger intresset för podden ännu mer.

En bredare och snabbare bevakning gav både annonsörer och nya läsare

Offside har tidigare skickat en reporter och en fotograf till ett VM som sedan skrivit 20 till 25 sidor i tidningen. Dock kommer tidningen ut alldeles för sällan för att kunna leverera relevanta nyheter kopplat till stora mästerskap. Den här gången skapade man ett nytt upplägg med daglig bevakning. Annonsörer söktes som efter en tid hakade på Offsides VM-bevakning i Ryssland där redaktionen dagligen släppte artiklar, poddar och tvåddar.

Anders Bengtsson berättar att publikens nyfikenhet grundade sig i vad varje nytt inlägg skulle handla om, då det fanns en bredd där varje ny publicering kunde handla om alltifrån fotboll till homosexuellas rättigheter i Ryssland.

Resultatet blev en enorm succé som ledde till ungefär 100 nya prenumeranter per dag. Efter VM:s slut avslutades dock många prenumerationer, men en bredare målgrupp hittades. Genom att använda nya kanaler ledde VM-satsningen till ungefär 300 nya prenumeranter som stannade även efter VM. En lärdom och en lyckad satsning dom kommer att fortsätta med.

Text och bild: Elin Dannapfel

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Adviser Studio

    Adviser Studio är en kreativ produktionsbyrå med kompetens inom formgivning, content, affärsutveckling och digitala medier.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.