Brit Stakston, mediestrateg, författare och rådgivare och en av grundarna till Blankspot ger sina tio bästa tips.
1. Tydlig idé
En tydlig idé och en skarp affärsplan behövs. Visa vilken bolagets vision är och vilka värderingar som präglar arbetet.
2. Realistisk visionär
Målen bör vara rimliga och du ska kunna förklara hur de beräknats, men du måste också våga vara visionär. En stark vision bidrar till en känsla av att supportrarna är med om något stort och blir en del av en rörelse.
3. Bygg relationer
Det är lätt att stirra sig blind på pengarna man vill samla in. Men för långsiktighet handlar allt om det engagemang man förmår att skapa hos dem som valt att backa projektet.
4. Starkt team
Förtroendet för grundarna och deras idé avgör om man vill bidra. Att driva ett företag tillsammans är ett stort åtagande. Välj rätt personer och var inte för många i bolaget vid start. Säkerställ att kompetenser inom marknadsföring, webbutveckling och ekonomi finns.
5. Tajming
Våga satsa när tiden är rätt. Allt behöver inte vara färdigplanerat. Var lyhörd för hur omvärlden diskuterar liknande idéer.
6. Särskiljning
Vad särskiljer denna satsning från andra? Gör det tydligt vilken pusselbit just detta projekt ger i målgruppernas mediemix.
7. Journalistiken som USP
Gå tillbaks till journalistikens rötter och visa vad det journalistiska hantverket består av. Det är den unika fördelen, journalistikens ”unique selling point” för att använda en klassisk affärsterm.
8. Lös andras problem
Visa hur den egna idén löser ett problem för den tänkta målgruppen.
9. Tre viktiga egenskaper
Uthållighet, envishet och flexibilitet är viktiga för framgång. Det tar tid att bygga ett varumärke trots lättheten att skapa ett första engagemang tack vare crowdfunding. Det gäller att förbereda sig för en uthållighet efter den första hajpen efter att finansieringsmålet är nått.
10. Folkrörelsemagin
Det finns i ett nordiskt perspektiv, med våra länders lilla språkdräkt och ofta starka föreningstradition, en unik möjlighet att kombinera ny teknik med människors engagemang för sin omvärld. Använd den kraften. Förstå vad som krävs för att skapa engagemang.
Text: Tim Andersson, Allt om Tidskrifter