fbpx

10 goda råd till dig som vill använda crowdfunding

Tisdag 23 april 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Brit StakstonBrit Stakston, mediestrateg, författare och rådgivare och en av grundarna till Blankspot ger sina tio bästa tips.

1. Tydlig idé

En tydlig idé och en skarp affärsplan behövs. Visa vilken bolagets vision är och vilka värderingar som präglar arbetet.

2. Realistisk visionär

Målen bör vara rimliga och du ska kunna förklara hur de beräknats, men du måste också våga vara visionär. En stark vision bidrar till en känsla av att supportrarna är med om något stort och blir en del av en rörelse.

3. Bygg relationer

Det är lätt att stirra sig blind på pengarna man vill samla in. Men för långsiktighet handlar allt om det engagemang man förmår att skapa hos dem som valt att backa projektet.

4. Starkt team

Förtroendet för grundarna och deras idé avgör om man vill bidra. Att driva ett företag tillsammans är ett stort åtagande. Välj rätt personer och var inte för många i bolaget vid start. Säkerställ att kompetenser inom marknadsföring, webbutveckling och ekonomi finns.

5. Tajming

Våga satsa när tiden är rätt. Allt behöver inte vara färdigplanerat. Var lyhörd för hur omvärlden diskuterar liknande idéer.

6. Särskiljning

Vad särskiljer denna satsning från andra? Gör det tydligt vilken pusselbit just detta projekt ger i målgruppernas mediemix.

7. Journalistiken som USP

Gå tillbaks till journalistikens rötter och visa vad det journalistiska hantverket består av. Det är den unika fördelen, journalistikens ”unique selling point” för att använda en klassisk affärsterm.

8. Lös andras problem

Visa hur den egna idén löser ett problem för den tänkta målgruppen.

9. Tre viktiga egenskaper

Uthållighet, envishet och flexibilitet är viktiga för framgång. Det tar tid att bygga ett varumärke trots lättheten att skapa ett första engagemang tack vare crowdfunding. Det gäller att förbereda sig för en uthållighet efter den första hajpen efter att finansieringsmålet är nått.

10. Folkrörelsemagin

Det finns i ett nordiskt perspektiv, med våra länders lilla språkdräkt och ofta starka föreningstradition, en unik möjlighet att kombinera ny teknik med människors engagemang för sin omvärld. Använd den kraften. Förstå vad som krävs för att skapa engagemang.

Text: Tim Andersson, Allt om Tidskrifter

Relaterade artiklar

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Aktuellt

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annons
    Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Annons
    Punamusta

    Letar ni efter ett pålitligt och stabilt tryckeri? Då har ni hittat rätt! Punamusta trycker allt ifrån visitkort till kataloger och tidningar, med små upplagor upptill miljon upplagor.