fbpx

10 goda råd till dig som vill använda crowdfunding

Tisdag 23 april 2019
Ansvarig utgivare: Barbro Janson Lundkvist, Allt om tidskrifter

Brit StakstonBrit Stakston, mediestrateg, författare och rådgivare och en av grundarna till Blankspot ger sina tio bästa tips.

1. Tydlig idé

En tydlig idé och en skarp affärsplan behövs. Visa vilken bolagets vision är och vilka värderingar som präglar arbetet.

2. Realistisk visionär

Målen bör vara rimliga och du ska kunna förklara hur de beräknats, men du måste också våga vara visionär. En stark vision bidrar till en känsla av att supportrarna är med om något stort och blir en del av en rörelse.

3. Bygg relationer

Det är lätt att stirra sig blind på pengarna man vill samla in. Men för långsiktighet handlar allt om det engagemang man förmår att skapa hos dem som valt att backa projektet.

4. Starkt team

Förtroendet för grundarna och deras idé avgör om man vill bidra. Att driva ett företag tillsammans är ett stort åtagande. Välj rätt personer och var inte för många i bolaget vid start. Säkerställ att kompetenser inom marknadsföring, webbutveckling och ekonomi finns.

5. Tajming

Våga satsa när tiden är rätt. Allt behöver inte vara färdigplanerat. Var lyhörd för hur omvärlden diskuterar liknande idéer.

6. Särskiljning

Vad särskiljer denna satsning från andra? Gör det tydligt vilken pusselbit just detta projekt ger i målgruppernas mediemix.

7. Journalistiken som USP

Gå tillbaks till journalistikens rötter och visa vad det journalistiska hantverket består av. Det är den unika fördelen, journalistikens ”unique selling point” för att använda en klassisk affärsterm.

8. Lös andras problem

Visa hur den egna idén löser ett problem för den tänkta målgruppen.

9. Tre viktiga egenskaper

Uthållighet, envishet och flexibilitet är viktiga för framgång. Det tar tid att bygga ett varumärke trots lättheten att skapa ett första engagemang tack vare crowdfunding. Det gäller att förbereda sig för en uthållighet efter den första hajpen efter att finansieringsmålet är nått.

10. Folkrörelsemagin

Det finns i ett nordiskt perspektiv, med våra länders lilla språkdräkt och ofta starka föreningstradition, en unik möjlighet att kombinera ny teknik med människors engagemang för sin omvärld. Använd den kraften. Förstå vad som krävs för att skapa engagemang.

Text: Tim Andersson, Allt om Tidskrifter

Relaterade artiklar

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

BESÖK VÅRA EVENT OCH UTBILDNINGAR

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    P1 Annons

    P1 Annons är ett av marknadens mest kompletta CRM- och annonsbokningssystem med stöd för försäljning i samtliga mediakanaler.

  • Annons
    Another Media Group

    Mediebranschen står inför stora utmaningar; ökad konkurrens från globala jättar, ett ökat mediebrus i alla våra flöden och digitalisering. I ett sådan klimat behövs det en aktör som vågar. När utmaningar dyker upp och ställer nya krav på publicister och medieägare – står vi starka för att stötta genom förändring. Vi utmanar, effektiviserar, skapar lönsamhet och hittar nya intäkter.

  • Annons
    P1 Prenumeration

    PositionEtt AB är ett företag som under många år utvecklat och levererat P1 Prenumeration till tidningsförlag.