Aktuellt

Upprop för upphovsrätten

Nästa vecka röstar EU-parlamentet om det nya upphovsrättsdirektivet. Idag publicerar vi tillsammans med flera andra organisationer ett upprop riktat till våra svenska EU-parlamentariker: Ställ krav på nätjättarna! Här hittar du uppropet.        

Allas.se samlar den digitala affären

Foto: Christina Uhlin Nu kraftsamlar Aller media mot en yngre målgrupp med ny sajt, logotyp och inriktning. Livsstilsplattformen Allas.se för ihop sju tidningssajter på nätet och ska förhoppningsvis ge digitala intäkter till mediakoncernen. Logotypen ser inte ut som på tidningen Allas. Allas.se är ett eget, nytt varumärke. – Vi ser Allas i print och Allas.se […]

Frågor och svar om upphovsrättsdirektivet

Bättre både för mediebranschen och den vanlige internetanvändaren. Så sammanfattar Jan Rosén, professor i immaterialrätt, EU:s upphovsrättsdirektiv. –Det kommer att innebära bättre tillgänglighet på nätet och skydda dyrbar originalproduktion från att omedelbart exploateras på nätet, säger han. EU:s upphovsrättsdirektiv har stötts och blötts i flera år. Men nu är det närmare att bli verklighet än någonsin. EU-parlamentet […]

Krönika: Judith Wolst ser AI som en familjemedlem

Judith Wolst är entreprenör, digital strateg och författare, just nu aktuell med boken Digital panik (Lava förlag). Hennes specialområde är digitalt förändringsarbete i näringslivet. Låt oss leka med tanken att vi, om typ fem år, har vår alldeles egna AI, skriver Judith Wolst. I min familj ingår en mamma (jag själv), en pappa och ett […]

FÖRTYDLIGANDE: Sveriges Tidskrifters hållning när det gäller uppdragspublicering och content marketing.

      Sveriges Tidskrifter har medlemmar av många olika slag. Bland våra 360 medlemstitlar finns allt från små kulturtidskrifter till de största kommersiella magasinen. Våra medlemmar utgörs av tidningar som ägs av kommersiella aktörer såväl som fackförbund och ideella organisationer eller stiftelser. Produktionen av publikationerna sker också på olika sätt; ibland av anställd redaktion, […]

Argument för organisationspress

Maria Blom, chefredaktör på Arkitekten, har tillsammans med en arbetsgrupp på Sveriges Tidskrifter, tagit fram argument för varför man bör satsa på oberoende organisationspress. Den 20 mars presenterar de arbetet på Organisationspressdagen. Varför behövs argument för oberoende organisationspress? – Därför att den fria journalistikens roll hela tiden behöver förklaras, det gäller även organisationspressen. När vi […]

Karin Pettersson: “Relationen till läsarna håller på att återupprättas”

Karin Pettersson är director of public policy på Schibsted. Hon har en bakgrund som bland annat politisk chefredaktör på Aftonbladet, kommunikationschef på Socialdemokraterna och grundare och chefredaktör på tidningen Fokus. I boken Internet är trasigt, som Karin skrev tillsammans med Martin Gelin, riktades stark kritik mot it-jättar som Google och Facebook. Vilka lösningar vill Karin själv se på de problem hon beskriver och vilken roll har medieföretagen själva i utvecklingen?

Sänkning av digitalmomsen: det här innefattar den nya lagen

Vid digifrukosten den 12 mars gick Mattias Fri och Stina Victor Ragnå från Svalner igenom det förslag om sänkning av digitalmomsen som regeringen presenterat. Sveriges Tidskrifter har varit en av remissinstanserna, men ännu är inte någon proposition skrivits och lagrådet har haft vissa synpunkter på förslaget. Men vi har vid kontakter med departementet fått bekräftat att förslaget kommer […]

Nya spellagen ger skjuts åt Travronden

  Foto: TR BILD För tidskriften Travronden skapar nya spellagen nya möjligheter till samarbeten, men ställer samtidigt större krav på tydlighet gentemot tidningens ägare. Chefredaktör Joakim Svensson berättar om sina största utmaningar. Förlaget TR Media, som ger ut tidskriften Travronden, växer i antalet läsare, ökar i omsättning och gör varje år betydande investeringar för digital […]

Möt Bonniers nya magasinsdrottning Anna-Clara Welander

Möt Anna-Clara Welander som leder Bonniers nya sammanslagna magasinsenhet. Vad blir kvar efter elddopet? Och hur ska hon få ihop de två företagskulturerna? Väggarna utanför hissen är tapetserade med gigantiska Expressen-ettor. De ser lite hotfulla ut, som om de vaktar ett revir. De härstammar från den redan dimmigt förflutna printtid, då allting här i Mariebergs […]

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.

  • Annonskraft

    En erfaren och engagerad säljkår som trivs på jobbet och drivs av nytänkande. Vi har sedan 2000 samarbetat med flera av de stora medieaktörerna, både vad gäller print och digitalt.