Utgivarna polisanmäler Meta:s vd Mark Zuckerberg för bluffannonser

Pressmeddelande 2025 27 november
Utgivarna polisanmäler Meta:s vd Mark Zuckerberg för bluffannonser

”Publicistorganisationen Utgivarna polisanmäler Metas VD Mark Zuckerberg för de bluffannonser på Facebook som utnyttjar mediehus och journalister, bluffannonser som orsakar både ekonomiskt och psykiskt lidande hos oskyldiga människor, samtidigt som Facebook tjänar stora pengar genom att publicera bedrägerierna.

Utgivarna – med SVT, Sveriges Radio, UR, TV4, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna som huvudmän – har vid upprepade tillfällen och vid möten med ansvariga på Facebook krävt att bolaget vidtar åtgärder för att stoppa bluffannonserna.  Men så har inte skett.”

Ovanstående står att läsa i den debattartikel som publicerades i Svenska Dagbladet (online) den 27 november.

”Det är häpnadsväckande att ett av världens största och mest lönsamma bolag tillåts fortsätta att förmedla kriminalitet som drabbar oskyldiga människor hårt, utan att vidta tillräckliga åtgärder för att stoppa den. Det är ett brott som förtjänar en juridisk process. Därför polisanmäler vi Mark Zuckerberg.” står det även i pressmeddelandet.

Bakom debattartikeln står styrelsen för Utgivarna:

Christofer Ahlqvist, Chefredaktör Göteborgs-Posten
Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio
Mathias Berg, vd, TV4
Anna Careborg, nyhets- och sportdirektör SVT
Anne Lagercrantz, vd för SVT och vice ordförande för Utgivarna
Stefan Eklund, vd, Utgivarna
Viveka Hansson, Programdirektör för TV4 och vice ordförande för Utgivarna
Mimmi Karlsson-Bernfalk, chefredaktör Blekinge Läns Tidning
Thomas Mattsson, Senior Advisor på Bonnier News och vice ordförande för Utgivarna
Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter
Kalle Sandhammar, vd, Utbildningsradion
James Savage, Publisher för The Local, och ordförande för Utgivarna
Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna

Kontakt Utgivarna:

James Savage
Ordförande för Utgivarna
james.savage@thelocal.com
0708593346

Stefan Eklund
Vd för Utgivarna
stefan.eklund@utgivarna.se
0703887732

 

 

 

Till arkivet
Alla goda ting är tre
Tidskriftsdagarna 2026 – Tre eftermiddagar, tre teman, tre tillfällen för branschinsikter. Vi lanserar ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll. Alla tre dagar innehåller skarpa och inspirerande talare och panelister, case, debatter och analyser samt branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer.
Läs mer om programmet och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här