Ett nytt stöd till tidskriftsbranschen måste vara bredare

Pressmeddelande 2025 19 februari
Ett nytt stöd till tidskriftsbranschen måste vara bredare
Sveriges Tidskrifter har tagit emot informationen om att regeringen inte går vidare med förslaget gällande ett nytt tidskriftsstöd. 

Pressmeddelande 19 februari 2025

Sveriges Tidskrifters bild är att tidskriftsutredningen inte lyckades med den svåra frågan att definiera gränserna för vad som är en nyhets- och samhällstidskrift. Det är antagligen en av anledningarna till att det varit svårt att gå vidare med just det här förslaget. I grunden ligger en föråldrad och onödig uppdelning mellan vad som är dagspress å ena sidan och tidskrifter å andra.

Det är uppenbart att de nyhetstidskrifter som tidigare fick del av redaktionsstödet i mediestödet, verkligen bidrar till mediemångfalden av allmänna nyhetstidningar och de borde fått fortsatt stöd den vägen. Och att ett nytt stöd till vår bransch måste vara bredare och nå fler än det stöd som utredaren Madeleine Sjöstedt föreslog.

– Jag är glad över att kunna konstatera att kulturminister Parisa Liljestrand säger att hon tar tidskrifternas situation på allvar. Det gör vi också. Vi ser fram emot kommande arbete och förslag på hur det ska ta sig uttryck i form av ett nytt stöd till vår bransch, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Tidskriftsbranschen bidrar med viktig journalistik som annars inte skulle göras. Utan stöd ökar risken att tidskrifter slås ut och att det uppstår vita ämnesfläckar som inte bevakas.

Kontakt

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter
Telefon: +46 70 570 41 08
Email: kerstin.neld@sverigestidskrifter.se

Sveriges Tidskrifter – landets största branschorganisation i medievärlden

Sveriges Tidskrifter har cirka 370 medlemmar som representerar allt ifrån kommersiella livsstilsvarumärken till fackförbundstidningar och rena digitala aktörer. Vi driver gemensamma frågor, bearbetar politiker i mediefrågor, sätter standarder, värnar pressetiken, utbildar och inspirerar våra medlemmar och lyfter fram goda exempel från branschen genom erfarenhetsutbyten och utmärkelser. Och vi vet av erfarenhet att branschutveckling måste ske med brett stöd av de de olika aktörerna i branschen och kopplat till deras behov.

Till arkivet
Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här