Branschgemensam rekommendation för content advertising

I sin rekommendation är IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna tydliga med att content advertising ska annonsmärkas så att det är tydligt för konsumenten vad som är marknadsföring samt vem avsändaren för den är.
Gemensamt för alla produkter inom content advertising är att de rör annonsmärkt, innehållsdriven kommunikation, som efterliknar ett redaktionellt inslag.
– Branschgemensamma riktlinjer är en viktig tradition i mediebranschen och minskar behovet av lagstiftning. Det är därför mycket positivt att vi gemensamt kan presentera dessa nya riktlinjer med tre starka organisationer och våra medlemmar representerade, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.
– Att branschen nu arbetar med gemensamma rekommendationer är bra för alla inbladade parter, säger Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.
– Vi är glada att vi kunnat ta fram denna rekommendation och visa att mediebranschen står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna.
Rekommendationen delar upp content advertising inom native och content display som i sin tur kan förekomma i format. Native är beteckningen för kommersiellt innehåll som utvecklas i samråd med annonsörer. Det kan skapas antingen av publicisternas interna content studio eller av en pålitlig, extern innehållsleverantör. Detta innehåll integreras i den redaktionella strömmen på den plattform där det publiceras. Content display är annonser som efter klick omdirigerar läsaren till en extern landningssida som exempelvis annonsörens webbplats eller en särskild kampanjsida – alltså en landningssida som inte är en del av den publicistiska plattformen.
Rekommendationen finns att ladda ner här.
För mer information, kontakta
Kerstin Neld – Sveriges Tidskrifter
kerstin.neld@sverigestidskrifter.se
08 545 298 90