Alla vinnare av Tidskriftspriset 2025

– Det är ingen tvekan om att en modern tidskrift finns överallt där läsarna, tittarna och lyssnarna finns, oavsett om det är i egna kanaler eller i sociala medier och poddspelare. Årets vinnare och nominerade ger verkligen en inspirerande inblick i vår bransch, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.
Tidskriftspriset verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser.
Foto vinnarbild: Anette Persson.
ÅRETS DESIGN
Hanna Johansson
Vi
Juryns motivering:
Med briljanta bildberättelser och välkalibrerad typografi skapas en helhetsupplevelse utöver det vanliga. Oavsett var man läser lämnas inget åt slumpen. Allt är stabilt och snyggt med värme och mod. Designen är tidlös av hög internationell klass. Det skickliga hantverket gör att innehållet lever och frodas över tid. Det är lätt att förstå att läsarna älskar er. Grattis Hanna, du har gjort Vi till vinnare.
Jury
Rickard Frank (ordförande), designer som driver egen designbyrå, tidigare kreativ chef på Dagens Nyheter. (ordf.)
Kajsa Isenberg, product designer Kivra, med en bakgrund som Art director och formgivare inom redaktionell form, konceptutveckling och redesign.
Carl-Axel Wahlström, creative director och AI-artist, som skapade COPY Magazine, världens första AI-genererade modemagasin.
ÅRETS GRANSKNING
I ministerns närhet
Av: Erik Glaad och Jonathan Leman
Expo
Juryns motivering:
Ett avslöjande som satte agendan och fick genomslag i samhällsdebatten. En vardagsnära granskning som med långsiktig bevakning blottlägger hur extremismen sträckt sig in i maktens familjeliv. Tidskriftspriset 2025 för årets granskning går till Expo ”I ministerns närhet”.
Jury
Jenny Küttim (ordförande), grävredaktör P4 Storstad, Sveriges Radio
Robert Barkman, journalist och podcastproducent, tidigare Sveriges Radio och grundare/vd på produktionsbolaget Banda
Emil Hellerud, undersökande journalist, Kalla Fakta TV4
ÅRETS GREPP
Chef GPT
AI-tjänst
Chef
Juryns motivering:
Går det att blicka framåt och samtidigt öppna dörren till det förflutna? Genom att förvandla historia till något levande, till en tjänst som ger stöd i vardagen, har årets vinnare skapat ett nytt verktyg för sina mest lojala läsare, byggt affär – och tagit ett grepp om framtiden.
Jury
Anna Careborg (ordförande), nyhets- och sportdirektör, SVT
Emanuel Karlsten, journalist, poddare och föreläsare
Angelica Öhagen, projektledare AI och innovation, Aftonbladet
ÅRETS JOURNALIST
Anna Hjorth
Handelsnytt
Juryns motivering:
I en tid där journalistiken rusar och omformas står vinnaren för en utveckling av det klassiska underifrån-perspektivet som engagerar och medvetandegör. Hög kvalitet, rakt igenom.
Jury
Lena K Samuelsson (ordförande), senior adviser
Anton Berg, författare, radioproducent och dokumentärjournalist
Stefan Eklund, vd Utgivarna
ÅRETS KOMMERSIELLA KAMPANJ
Sveriges Värsta Garderob
Leva & Bo och IKEA
Juryns motivering:
Med kreativitet, hantverk och målgruppskännedom visar vinnaren att det inte är budgeten som är avgörande för ett starkt kampanjresultat – utan idén och utförandet. Att gå från det bakvända, i tider där man gärna visar upp sin perfekta fasad – är ett bevis på skickligt redaktörskap i kombination med smart nyttjande av de digitala möjligheterna.
Hög räckvidd, stort engagemang, tydlig kundnytta och annonsörens produkt i fokus – vad mer kan man begära?
Jury
Kenneth Danielsson (ordförande), vd IAB Sverige
Pernilla Boshuis, Head of Customer Engagement and Marketing, NMT Media
Ulrika Ek, vd Relatable och ordförande Next Gen Board
ÅRETS LJUD
Klimaktet
Podcast
Femina
Juryns motivering:
För en redaktion som ständigt utmanar sig och fortsätter att utveckla sin journalistik och sitt varumärke är ingenting för svårt. När de nu tar sig an ljudets format blir resultatet så klart träffsäkert och når långt utanför sin tänkta målgrupp. Genom starka berättelser från de stora namnen blir det tabulagda ämnet något självklart, mänskligt och brännande.
Jury
Anna Rastner (ordförande), vd Nobelprismuseet, tidigare Content Director Bauer Media Group
Josef el Mahdi, ansvarig nyhetsbeställningar Sveriges Radio
Teresa Stenler von Matérn, projektledare redaktionella satsningar, tidigare poddchef SvD
ÅRETS OMSLAG
DN Lördag/maj 2025
Juryns motivering:
Med form, foto och finess sticker det här omslaget ut. Ingen läsare lämnas oberörd, man vill veta mer. Bakom masken döljer sig ett unikt tidsfenomen som själv vill bestämma över sin berättelse. Men det hängde på håret om masken skulle falla: vinnare av Årets omslag är DN Lördag för att kvalitet och hantverk är värt att belöna.
Jury
Åsa Rydgren (ordförande), senior publisher och projektansvarig, Utgivarna
Elin af Klintberg, partner & creative director, Klintberg Nilehn
Jonas Mattsson, marknadschef Tidsam.
ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS
Impact Loop
Juryns motivering:
Ett nischat område och en exklusiv målgrupp som är beredd att betala för både journalistiken och nätverket. Årets vinnare lyckas med det omöjliga – att göra FN:s hållbarhetsmål sexigt.
Jury
Kalle Sandhammar (ordförande), vd, UR
Charlotta Friborg, chef, Sveriges Radios Riksdivision
Anna Gullberg, kulturredaktör, Expressen
ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS
Forskning & Framsteg
Juryns motivering:
Jaha! Hmm! Aha! – det är känslan vi får av årets vinnare. I högaktuella ämnen får vi perspektiv och förståelse för den värld vi lever i. Med grafik som berättandets motor blir det svåra enkelt att förstå.
Jury
Johan Taubert (ordförande), vd, Tidningsutgivarna
Pamela Andersson Alselind, journalist och grundare av ToppTräningsresor, fd chefredaktör för bland annat ToppHälsa
Annika R Hermanrud, vd, Geeks och tidigare publisher LRF Media
ÅRETS VIDEO
Tidskriften Handelsnytts framgångsrika arbete
med reels och videoteasers
Juryns motivering:
Med hög redaktionell kvalitet möter tidningen sina intervjupersoner och målgruppen i ögonhöjd. De lyfter fram berättelser på ett sätt som inte gjorts tidigare. Årets vinnare använder videoformatet för att beröra och låta de vi möter äga sin historia.
Jury
Malin Crona (ordförande), planeringsredaktör SVT Nyheter Stockholm
Viktor Adolfsson, sociala medie-redaktör, Aftonbladet
Magnus Anshelm, vd MMS
SVERIGES TIDSKRIFTERS STORA PRIS
Expo
Juryns motivering:
Sällan har så många haft så få att tacka för så mycket som Churchill sa. När demokratiska grundvärderingar om alla människors lika värde utmanas står vår 30-åring stadigt. Med imponerande uthållighet, sakkunskap och mod spänner vår pristagare researchmusklerna, ser mönster där andra ser enstaka händelser och stärker både vår bransch och vårt samhälles förmåga att värna demokratin. En liten tidskrift som betyder mycket. Årets värdiga vinnare av Sveriges Tidskrifters Stora Pris är Expo!
Jury:
Ann Henriksson (ordförande), affärsområdeschef Bonnier News Business Sverige och Bitr Affärschef Bonnier News Business
Axel Andén, chefredaktör och ansvarig utgivare, Tidningen Journalisten
Cissi Elwin, journalist och tidigare vd, Chefakademin
Om Tidskriftspriset och Tidskriftsgalan
Tidskriftspriset delas ut på Tidskriftsgalan på Berns den 22 oktober och verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser.
Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen.