Det blir dyrare att skicka posttidningar med Postnord i år igen. Därtill tas ett tidigare rabattsystem bort – vilket gör höjningen för tidningsdistribution till vissa adresser extra kraftig. Men att det skulle slå extra hårt mot tidskriftsbranschen håller Daniel Erlingsson, på Postnord inte med om.
– Vi har höjt priserna vid årsskiftet det stämmer, men att den nya prismodellen är extra kännbar för tidskriftsbranschen är inte helt korrekt, skriver Daniel Erlingsson, chef för Produktledning AO Brev i ett mejl.
Årets prisökning beskrivs av Travrondens chefredaktör Joakim Svensson som ”över gränsen för vad som är rimligt” och Seniorens chefredaktör Kristina Adolfsson som ”hisnande”. Men Daniel Erlingsson menar att många tidskrifter ändå vunnit på den nya prismodell som infördes vid årsskiftet. En prishöjning hade det sannolikt blivit oavsett.
– Varje år ser Postnord över priserna på alla våra tjänster, vilket oftast innebär en höjning av priserna för att balansera våra kostnadsökningar, skriver Daniel Erlingsson.
Tidskrifter skickas oftast som Posttidning B när de distribueras med Postnord. Nytt för i år är att Postnord tagit bort de tidigare geografiska zonerna låg zon och normal zon, där posttidningar som delades ut inom låg zon (ofta i städer och storstäder) tidigare hade rabatterade priser. Det är posttidningar till dessa adresser som fått kraftigast prisökning, runt 17 procent på listpriset per styck (utan rabatter).
Men prishöjningen för tidningar som tidigare hade mest distribution med Postnord i normal zon, vilket många av tidskrifter har, blir procentuellt mindre. Runt 4 procent räknat på listpris per styck.
– Dessa kunder får generellt sett en lägre höjning, menar Daniel Erlingsson.
Många tidskriftsförlag fyller sedan tidigare upp med konkurrerande distributörer i storstäderna, där det också finns fler aktörer på brevmarknaden. I glesbygden (som tidigare ofta låg inom normal zon) är det ofta bara Postnord som delar ut post.
Postnord har alltid haft en volymrabattstruktur. För stora upplagor, speciellt för förlag som distribuerar över tre miljoner tidningar per år, finns möjlighet att förhandla fram så kallade prestationsrabatter på priset. Upplagan ska då vara sorterad och följa vissa kravspecifikationer. Maxrabatten är 15 procent, skriver Postnord på sin sajt.
– När det gäller årsvolymrabatten så startar den vid 800 000 exemplar per år. Vår prislista är byggd så att ju fler försändelser du har per inlämning desto billigare blir det, säger Daniel Erlingsson.
Från 2025 förenklar Postnord filsorteringen och inlämningen av tidningar. En annan nyhet är att det kan bli möjligt att lämna in flera titlar för samsortering, alltså att flera titlar sorteras ihop.
– Vi kan tänka oss att göra olika pilottester på det, då det länge har varit ett önskemål från er bransch. Det övergripande kravet för samsortering innebär att en och samma kund kan lämna in olika titlar med samma format i en och samma inlämning enligt våra sorteringsanvisningar. Vi får en enklare hantering och kunden kommer upp i sändningstrappan, berättar Daniel Erlingsson.
Genomförs förändringen är det säkert något som de stora mediekoncernerna kan tjäna på. En annan fördel för stora tidskriftsaktörer är att större volymer ger rabatter.
Men varför höjer ni priserna för tidskrifter?
– Våra kostnader för distribution av tidskrifter har att göra med hur mycket brevförsändelser totalt som Postnord distribuerar. Den totala volymnedgången påverkar alla våra produkter och tjänster, inte bara tidskrifter, svarar Daniel Erlingsson.
Vad kan en tidskrift göra för att pressa portopriset?
– Först och främst så kan man se till att tidningarna lämnas in sorterade. Görs inlämningen vid ett och samma tillfälle hamnar man så långt ned i prisintervallet som möjligt. Större sändningar och större årsvolym gör också att portopriset blir lägre.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Magnus Glans och Getty Images
Fakta
Posttidning B
Postnord erbjuder två tjänster för tidskrifter, Posttidning A och Posttidning B.
Den dyrare Posttidning A innebär att tidskriften normalt delas ut inom två dagar efter inlämning. Den betydligt vanligare, Posttidning B, innebär att tidskrifterna normalt delas ut inom fyra dagar.
Det finns vissa krav för att skicka en tidning som Posttidning, bland annat behöver tidningen tryckas i minst 500 exemplar. På Postnords sajt kan du läsa mer om specifikationerna.
Priset för Posttidning B sätts utifrån tidningens upplaga och vikt, samt om tidningen levereras sorterad eller osorterad. Tidigare spelade det även roll var dina läsare bodde, då vissa postnummer var rabatterade.
Med Postnords nya prismodell för posttidningar är det samma pris för utdelning i hela landet. Högre upplagor premieras och rabatteras på styckpriset.
Mer om Postnord-distributionen