Vd Kerstin Neld har ordet
2024 har varit ett år av både nysatsningar och fortsatta utmaningar för mediebranschen. Trots den pågående lågkonjunkturen och fortsatt osäkerhet på marknaden har vi på Sveriges Tidskrifter fortsatt att utvecklas och möta våra medlemmars behov genom ett starkt fokus på nya intäktsmöjligheter och trender, särskilt inom AI-området.
AI är fortsatt en prioriterad fråga som vi vet kommer att påverka alla delar av vår bransch. Vi inledde därför året med en välbesökt digifrukost med fokus på en nulägesanalys av AI-frågan samt en fullbokad AI-kurs, där vi tillsammans med branschkollegor och experter inom området utforskade både möjligheterna och utmaningarna med AI i redaktionellt arbete. Vi har också varit aktiva i arbetet med transparensfrågor kring AI för mediebranschen i stort. Detta arbete har skett via Utgivarna genom ett samarbete med ”Nordic AI Journalism”, där vår organisation var delaktiga i AI-utskottet.
Under året har vi utökat våra olika nätverk för att ge medlemmarna fler konkreta verktyg och mötesplatser. Vi har bland annat lanserat nätverk inom AI, annonsering, B2B-titlar samt poddproduktion. För att säkra långsiktig ekonomisk stabilitet har vi testat en ny modell där deltagarna betalar för att delta i nätverken.
Vi har också fortsatt påverkansarbetet på politisk nivå, där vi aktivt har träffat politiska beslutsfattare för att diskutera stöd till tidskriftsbranschen. I augusti svarade vi på remissen ”Ett digitalt utvecklingsstöd för vissa tidskrifter”. Vi följer det fortsatta arbetet med utredningen noggrant, och hoppas den kommer att leda till ett konkret stöd för delar av vår bransch.
Vi har också uppvaktat riksdagsförvaltningen angående begäran om tilläggsregler för pressackreditering för tidskrifter vars ägare inte är renodlade medieföretag. Här har vi fått ett bra gensvar, och dialogen kommer att fortsätta under 2025.
Sveriges Tidskrifter är, tillsammans med TU, Public service-företagen samt TV4, en av grundarna till Utgivarna – en intresseorganisation för svenska publicister. Inom Utgivarna samverkar de medier som värnar yttrandefriheten och slår vakt om den oberoende journalistiken. Under 2024 har flera utredningsförslag som försämrar journalisters möjligheter att utföra sitt arbete lagts fram till regeringen. Inom Utgivarna har vi varit starkt kritiska till den utvecklingen som vi på sikt ser som ett hot mot det öppna samhället. Vi i Sverige har världens äldsta tryckfrihetsgrundlag, något som vi alltid ska vara stolta över och värna. Särskilt i turbulenta tider när vi ser hur fria medier blir alltmer trängda av auktoritära regimer runt om i världen
En annan viktig händelse under året var vårt deltagande i FIPP-konferensen i Portugal där vi både representerade Sverige och diskuterade AI i mediebranschen. Vi var också medarrangör på Mediescenen under Almedalsveckan. Där höll vi i två seminarier, ett om mediestöd och ett om organisationspressens roll i en tid av förändring.
Året som helhet har visat på våra medlemmars starka förmåga att anpassa sig till nya omständigheter. Digitaliseringen i allmänhet och digitalisering av läsarintäkter i synnerhet är fortfarande branschens största och viktigaste kommersiella utmaning. Trots utmaningarnas komplexitet ser vi fram emot 2025, där vi kommer fortsätta att driva vår agenda för att stärka tidskrifternas roll i samhället och för att skapa en hållbar och innovativ framtid för vår bransch.
Kontor
Sveriges Tidskrifter har haft kontor på Kammakargatan 7 i Stockholm. Personalen har bestått av Kerstin Neld, vd, Tobias Eltell, jurist, Mia Dahl, projektledare, Hanna Hallerheim, projektledare, Elin Sibbern, medlemskoordinator, Fredrik Wass, kommunikatör och Win Win Ekonomi AB har ansvarat för ekonomi och bokföring.
Avgifter
Avgifterna för medlemskap i föreningen Sveriges Tidskrifter har varit oförändrade. De har bestått av en medlemsavgift på 700 kr/titel och en serviceavgift som beräknats utifrån utgivande förlags omsättning. Serviceavgiften är densamma oavsett hur många tidskrifter från ett och samma förlag som är medlemmar.
Serviceavgiften räknas fram utifrån en 33-stegstrappa för omsättning respektive serviceavgift. Intervallerna för omsättningen var under 2024 mellan < 499 999 kr och > 750 000 000 kr och för serviceavgiften mellan 1 050 kr och 183 750 kr.
För medlemstitlar som inte ligger i eget bolag, beräknades serviceavgiften antingen utifrån en upplagebaserad beräkning (intäktsberäkning) eller en redovisningsbaserad beräkning (kostnadsberäkning).
Medlemmar
Under 2024 blev 10 tidskrifter nya medlemmar. Vid årsskiftet 2024/2025 var medlemsantalet 349 titlar.
Följande medlemmar har tillkommit under året:
Byggkoll, Cigarrklubben, Flamman, Fotografisk tidskrift, Företagshistoria, Isbiten, Loop, Malmsten om Medier, Revisionsvärlden och Wheel Power Magazine.
Följande titlar har begärt utträde:
Allt om Gården, Allt om MC, Bagaren & Kocken, Breakit, Fotosidan, Judisk krönika, Ljuva Minnen, Manolo.se, Sportfack, Tidningen Brukshunden, Tidningen Motor, Tidningen Opulens, Vad vi vet och Vinmagasinet Törst.
Följande titlar har lagts ner:
Allers Trädgård, Allt om Resor, Bilsport Rally&Racing, Bo Bättre, Finansliv, Influens.se, Klassiska lastbilar, MENA-Tidningen, Målarnas Facktidning, Rock´n´Roll Magazine, Studietid och Åkeri & Entreprenad
Arrangemang
Vi har arrangerat många olika slags event under året såsom Digifrukostar, kurser, Organisationspressdagen samt Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan.
- 23 januari: AI – en nulägesanalys
Digifrukost med Paulina Modlitba, techprofil och Anders Thoresson, teknikjournalist.
Moderator: Yonna Waltersson, Arbetet. - 31 januari: Så skriver du med hjälp av AI
Heldagskurs med Katarina Strömberg, utbildare i eget bolag. - 8 februari: Tulo Payway affärsplattform
Partnerwebinar med Magnus Rosenquist, Sanjin Coralic, Jan Laurén, Tulo och David Bellander, Ny Teknik Group.
Moderator: Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter. - 13 februari: Så kan tidskrifter få ersättning från techjättarna
Webinar med Otto Sjöberg, SPCMO och Tobias Eltell, Sveriges Tidskrifter.
Moderator: Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter. - 21 februari: Lär dig konsten att berätta med ljud
Halvdagskurs med Robert Barkman, Banda. - 5 mars: Så lyckas du med omgörningen av din tidskrift
Halvdagskurs med Susanna Lundell, konsult - 6 mars: AI-case från branschen och tips på AI-verktyg
Digifrukost med Per Malm Danielson, konsult, Fredrik Karlsson, Elinstallatören/VVS-Forum, Cecilia Fagerros och Sara Ångström Burling, Aller Media samt Patrik Syk, Aftonbladet.
Moderator: Yonna Waltersson, Arbetet. - 13 mars: Grundkurs i Google Analytics 4
Heldagskurs med Erik Nettelbrandt, Aidapt. - 14 mars: Så kan tidskrifterna förbereda sig för kris och i värsta fall krig
Webinar med Ulrika Hyllert, Journalistförbundet, Alexandra Grundel Lauritzen, MSB och Emma Eneström, Polistidningen.
Moderator: Susanna Lundell, journalist och konsult. - 19 mars: Så skriver du med hjälp av AI
Heldagskurs med Katarina Strömberg, utbildare i eget bolag. - Den 20 mars och 23 april: Ledarskap för chefredaktörer
Tvådagarskurs med Elisabeth Palombo, ledarskaps- och förändringskonsult. - 26 mars: Presentation av Branschrapporten 2024 – tidskriftsbranschen i siffror
Webinar med Per Henckel, IRM, Helena Ingvarsdotter, Kollega, Bella Levy, Expressen, Anders Svensson, Språktidningen, Josefine Blomquist, LRF Media och Heikki Lampinen, Story House Egmont.
Moderator: Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter. - 16 april: Trendrapporten – Så har de digitala läsarintäkterna utvecklats under året
Digifrukost med Lars Dahmén och Fredrik Agrén, HiGear, Magnus Wassén, OK Förlaget, Sanna Rayman, Altinget och Ulf Bodin, Better Collective Sweden.
Moderator: Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter. - 19 april: Sveriges Tidskrifters årsmöte
Medverkande: Åsa Larsson, Källkritikbyrån. - 23 april: Fokus delar insikter från omvärldsanalys – därför lyckas vissa magasin digitaltDigifrukost med Julia Lundmark, Fokus, Emil Jerndal, Principal och Max Wahlström, Invenio Growth.
Moderator: Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter. - 3 maj: En eftermiddag för pressfriheten
Eftermiddagsevent i samarbete med Fojo, Reportrar utan gränser, Journalistförbundet, Publicistklubben, Utgivarna, UNESCO, Sveriges Tidskrifter, Tidningsutgivarna, Svenska PEN och Svenska Tecknare. - 7 maj: Organisationspressdagen
Halvdagsevent med Olle Zachrison, Sveriges Radio,Yonna Waltersson, Arbetet, Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter, Åsa Bolmstedt, Vision, Helena Ingvarsdotter, Kollega, Erik Halkjaer, Sveriges Natur och Susanna Skarrie, Hem & Hyra
Moderator: Susanna Lundell, journalist och konsult. - 15 maj: Utgivardagen
Heldagsevent med bland andra Ängla Pändel, Mannheimer Swartling, Anders Ahlberg, journalist, Anna Körnung, Kommunalarbetaren, Caspar Opitz, Medieombudsmannen, Daniel Kjellberg, Råd & Rön, Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, Irena Pozar, VeckoRevyn, James Savage, The Local, Ola Vigström, Mediemyndigheten, Per Malm Danielson, redaktionell AI-expert och Ulrika Hyllert, Journalistförbundet. - 16 maj: Nyckeltalsrapporten 2024 – benchmark digitala läsarintäkter
Digifrukost med Lars Dahmén och Fredrik Agrén, HiGear, Matilda Andersson, Breakit, Henrik Danielsson, Affärsvärlden och Malin Wernvik, Offside Press.
Moderator: Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter. - 30 maj: Så går poddarna ekonomiskt och så kan de utvecklas
Digifrukost med Madeleine Thor, IRM, Anders Svensson, Språktidningen Ludde Hellberg, Kvartal och Åsa Secher, radiojournalist.
Moderator: Fredrik Wass, Sveriges Tidskrifter. - 30 maj: Utforska webbteknologier med Äventyret
Partner-AW med Äventyret. - 26-27 juni: Mediescenen i Almedalen (se två punkter nedan)
Sveriges Tidskrifter var medarrangörer till Mediescenen tillsammans med ett antal organisationer och medieföretag. Vi arrangerade en egen punkt och en i samarbete med Tidningsutgivarna. - Livepodd: Räcker de nya mediestöden?
Med Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter, Johan Taubert, Tidningsutgivarna, James Savage, Sveriges Tidskrifter/The Local, Felicia Ferreira, Dagen, Lina Hedenström, NTM, Unn Edberg, LO Mediehus, Thomas Mattsson, Bonnier News och Linnéa Kihlström, Dagens Media.
Moderatorer: Jonas Nordling, frilans och Per Hultengård, Tidningsutgivarna. - Organisationspress under press – hur viktig är egen journalistik för organisationer och förbund?
Med Marie Linder, Hyresgästföreningen, Felix König, RFSL och Linnéa Jahn, DIK.
Moderator: Jonas Nordling, frilans. - 29 augusti: MediaAW
AW i samarbete med Adviser. - 19 september: Generativ AI – en revolution för kreativitet och upphovsrätt?
Digifrukost med Ängla Pändel, Mannheimer Swartling och Carl-Axel Wahlström, COPY Magazine.
Moderator: Per Malm Danielson, konsult. - 25 september: Lär dig skriva och jobba redaktionellt med stöd av AI
Heldagskurs med Katarina Strömberg, utbildare i eget bolag. - 8 oktober: Så bygger du förtroende i en digital värld
Digifrukost med Agnes Stenbom, Schibsted Media.
Moderator: Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter. - 23 oktober: Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan
Seminarium och galamiddag med utdelning av Tidskriftspriset. (Läs mer längre fram). - 4 november: Så lyckades Dagens ETC med den digitala prenumerationsaffärenPartnerwebinar med Kent Vilhelmsson, Dagens ETC, Magnus Rosenquist och Jan Laurén Tulo.
Moderator: Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter. - 19 november: MediaAW
AW i samarbete med 720gruppen och Another Media Group. - 3 december: Så gör de som lyckas med journalistiken digitalt
Hel- eller halvdagskurs med Jonas Elgh, Mediamentorerna. - 11 december: Vilket ansvar har din tidskrift för vilseledande reklam?
Webinar med Tobias Eltell, Sveriges Tidskrifter.
Moderator: Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter.
Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan
Den 23 oktober arrangerades Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan på Cirkus i Stockholm. Syftet med dagen och kvällen, som engagerar stora delar av branschen, är att sätta tidskrifterna på kartan, att inspirera medlemmarna och att premiera goda insatser.
Vi startade dagen med ett gemensamt AI-block. Programmet delades sen upp i två spår: Affärerna som driver branschen och Journalistik i förändring. Några av talarna var Julia Agha, Alkompis, Leo Lagerkrantz, EFN, Jakob Moll, Zetland och Inas Hamdan, Sydsvenskan. Tidskriftsdagens programledare var Katarina Srömberg, tidigare it-journalist, Josefin Sigedal, vd Affärsvärlden och Fredrik Wass, kommunikatör Sveriges Tidskrifter. Tidskriftsdagen besöktes av närmare 300 personer.
Tidskriftsgalan programleddes av underhållarna Lina Hedlund och Nassim al Fakir. Under galamiddagen var det som vanligt stor prisutdelning av Tidskriftspriset. Prisutdelarna på galan var Johanna Thulin Bratten, Johan Taubert, Patrik Hadenius och Sofia Wadensjö Karén. På kvällens galamiddag deltog nästan 400 personer
Tidskriftspriset

Tidskriftspriset verkar för en hög kvalitet inom tidskriftsbranschen.
2024 premierades följande personer/tidskrifter:
- Sveriges Tidskrifters Stora Pris:
Femina - Årets Design:
Martin Eriksson, Alkoholochnarkotika.se - Årets Granskning:
Larmet inifrån, Anders Bengtsson, Offside - Årets Grepp:
Svenska paviljongen på Rebuild Ukraine, Ny Teknik - Årets Journalist:
Johan Orrenius, Offside - Årets Kreativa Annonsaffär:
Livet under armen –ett samarbete mellan ELLE och Dove - Årets Ljud
Podden Förskolan, Magasinet Förskolan - Årets Omslag:
Situation Sthlm, november 2023 - Årets Rörligt:
Satsningen på Tiktok, Instagram och Youtube shorts, Forskning & Framsteg - Årets Skoltidskrift:
Rymdbladet, Rymdgymnasiet i Kiruna - Årets Tidskrift Fackpress:
Dagens Arbete - Årets Tidskrift Populärpress
Femina
Expertpanel – Juridisk hjälp
Sveriges Tidskrifter har en rad experter knutna till sig inom områden som har betydelse för tidskriftsutgivning. Våra medlemmar kan utan kostnad ta kontakt med en expert och få svar på enklare frågor inom respektive område.
De områden som experterna hjälpt till med under 2024 har varit: affärs- och innehållsutveckling inom ljud och andra digitala mediekanaler, prenumerationer- och affärsmodeller, GDPR-dataskyddsförordningen, ledarskap, moms, tryckeri och papper, digitala drev, kommunikation och sociala medier, marknadsrätt, upphovsrätt, digitala strategier och upphandling av webb och annan it för tidskrifter, affärsjuridik, utgivarfrågor, yttrandefrihet och pressetik samt medie- och immaterialrätt.
Nytt för 2024 är att experterna har lagt ut så kallade frequently asked questions (faq) på expertsidan. Under året har några personella förändringar gjorts bland experterna.
Tidskriftsbranschen i siffror
För åttonde året i rad presenterade vi branschrapporten Tidskriftsbranschen i siffror tillsammans med undersökningsföretaget IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik). Genom branschrapporten vill vi som branschorganisation stärka befintliga aktörer i branschen med färsk och uppdaterad statistik över omsättning och intäktsfördelning samt visa på trender över tid. IRM gjorde även rapporten Annonsmarkanden för podcasts där vi samarbetade med IAB.
Tillsammans med HiGear producerades ytterligare två rapporter under året: Nyckeltalsrapporten – Benchmark för digitala läsarintäkter och Trendrapport – digitala läsarintäkter. Rapporterna presenterades på varsin digifrukost.
Upplagekontroll
För medlemstidskrifter med en annonsintäkt som underskrider 23 prisbasbelopp (1 345 500 kr 2024) fanns det möjlighet att göra den förenklade TS revisionen – TS-distribution. TS Mediefakta har tagit fram TS-distribution exklusivt för Sveriges Tidskrifters medlemmar. Under 2024 gjorde nio titlar den förenklade upplagekontrollen.
Nätverksgrupper
Under året drev vi sex nätverksgrupper där syftet varit att utbyta erfarenheter och få inspiration. Till varje nätverksträff har deltagarna valt ut ett för dem angeläget tema, som utgångspunkt för diskussion.
Två av grupperna har handlat om AI för redaktionell utveckling. Nätverken leddes av Per Malm Danielson, redaktionell AI-expert och tidigare chefredaktör på Ny Teknik.
Det tredje nätverket var ett anonsnätverk. Det riktades sig till annonsansvariga. Annonsnätverket leddes av Björn Lorentzi från 720gruppen.
Det fjärde nätverket var ett nätverk för poddare. Åsa Secher, erfaren radiojournalist och podcastproducent ledde nätverket. Nätverket riktade sig till personer som redan poddar och som ville ta poddandet till nästa steg.
Det femte nätverket vände sig till personer som ansvarar för intäkterna på ett eller fler B2B-magasin. Lars Dahmén och Fredrik Agrén från HiGear Transformation, ledde nätverket.
Den sjätte nätverksgruppen är Organisationspressgruppen som startades för många år sen. Nätverkets syfte är bland annat att vara bollplank för den årliga ”Organisationspressdagen” samt komma med idéer på projekt eller ämnen att ta upp för att stärka organisationspressen. Gruppen består av chefredaktörer från organisations- och fackförbundstidskrifter.
Våra kanaler
Sveriges Tidskrifter har under året fortsatt vår löpande närvaro i en mängd olika kommunikationskanaler. Alla med syfte att lyfta fram branschens aktörer, aktuella händelser och värdeskapande innehåll för Sveriges Tidskrifters medlemmar, tidskriftsbranschen som helhet och en intresserad omvärld. I kommunikationen har vi haft ett fortsatt fokus på våra digitala kanaler och event i första hand.
Grunden i kommunikationen med våra medlemmar är eventsystemet Evitbe där vi skickar mailutskick och inbjudningar till alla våra event samt informerar om debattartiklar och annan relevant medlemsinformation. En gång i månaden skickar vi även nyhetsbrevet “In- och utblick med Kerstin och James”, där aktuella frågor som organisationen arbetar med lyfts upp av vår vd Kerstin Neld och ordförande James Savage.
Vårt nyhetsbrev och webbplatsen sverigestidskrifter.se har resursmässigt varit det mest prioriterade tillsammans med Publicistpodden. Vår närvaro i sociala medier har ofta sitt ursprung i innehåll som skapats för våra egna kanaler.
Jonas Nordling (redaktör på tidningen Senioren) har fortsatt varit programledare för Publicistpodden som haft en stående panel i varje avsnitt. James Savage (ordförande) i Sveriges Tidskrifter och publisher för The Local) har medverkat i varje avsnitt. I början av året var Linnéa Kihlström (chefredaktör Dagens Media) stående gäst ihop med James Savage. När Linnéa gick på föräldraledighet ersatte Yasmine Winberg henne som tf chefredaktör och även som stående panelgäst i Publicistpodden.
Närvaron i sociala medier (Facebook, X (fd Twitter), Instagram och LinkedIn) har under året förändrats med ett större engagemang i närvaron på LinkedIn och Instagram och ett minskat engagemang på X och Facebook.
Vi har publicerat åtta guider och verktyg på vår sajt under året. Dessa innehåller praktiska tips och råd för publicister inom till exempel poddproduktion, sociala medier, att söka mediestöd, nyhetsbrevsproduktion och så vidare.
Kort om kanalerna
- Eventsystemet Evitbe – ett event- och mailverktyg där vi sköter all medlemskommunikation via mailutskick samt även administrerar eventinbjudningar och anmälningar.
- Sverigestidskrifter.se – webbplats som är navet i den digitala kommunikationen som även innefattar eventinformation, dokumentarkiv, riktlinjer, nyhetsflöde,guider och verktyg etc.
- Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev: Skickades ut i 21 utgåvor och har haft cirka 2 500 prenumeranter (öppet för både medlemmar och allmänhet att prenumerera på).Publicistpodden: Totalt 23 avsnitt producerades där aktuella ämnen inom tidskriftsbranschen och mediebranschen i stort diskuterades. Podden distribueras via Libsyn och finns på alla större poddplattformar.
- Facebook: Uppdateringar publicerades regelbundetmed länkar till redaktionellt innehåll, bilder samt länkar till andra medier.
- X (fd Twitter): I stort sett passivt konto men ett fåtal uppdateringar har gjorts under året.Instagram: ”Bakom kulisserna”-bilder från Sveriges Tidskrifters verksamhet samt marknadsföring av event och aktiviteter. Även puffar för poddavsnitt och redaktionella artiklar förekom.
- LinkedIn: Vi har fortsatt med frekventa uppdateringar med publicering av kortare texter samt länkar till vårt redaktionella innehåll, guider, verktyg samt interaktion med andra användare på plattformen.
Lobbying och opinionsbildning
Lobbyingåret 2024 kretsade mycket kring tidskriftsstödet samt AI-frågan. Den av kulturministern tillsatta utredaren Madeleine Sjöstedt lade fram sin tidskriftsutredning i mars. Vi är naturligtvis tacksamma över att det fanns en vilja hos politikerna att stötta vår bransch och att ett förslag om tidskriftsstöd blev verklighet. Men med förslaget uppställde utredaren dessvärre mycket snäva förutsättningar för stödet, vilket i realiteten skulle innebära att en mycket smal krets tidskrifter skulle kunna tillgodogöra sig stödet. Sveriges Tidskrifter och flertalet remissinstanser påtalade detta i sina remissvar. Det föreslagna stödet skulle dessutom endast omfatta stöd för digital omvandling. Flertalet remissinstanser påtalade även detta i sina svar. Vi har haft bra stöd från olika medlemsföretag både vad gäller underlag under processens gång samt att flera medlemmar också svarade på remissen. Det återstår nu att se om stödet blir verklighet 2025.
Vad gäller AI-förordningen trädde den i kraft 1 augusti 2024. Sedan ska olika delar börja tillämpas vid olika tidpunkter. De bestämmelser som varit särskilt angelägna för Sveriges Tidskrifter och våra systerorganisationer i Europa är insamlingen av data från publicisternas webbplatser, som används för maskininlärning. Här finns krav från publicisterna att AI-verktygen måste respektera upphovsrätten och vara transparenta i förhållande till vad de samlar in, hur mycket och från vilka webbplatser. 2025 kommer att bli avgörande i denna fråga då vi kommer att se en uppförandekod från EU:s AI-byrå samt antagligen rättspraxis som kan klargöra vissa upphovsrättsliga delar. Vår moderorganisation i Bryssel – European Magazine Media Association, (EMMA) bevakar denna fråga och är mycket aktiva med lobbyarbetet i Bryssel.
Vad gäller EU:s Mediefrihetsförordning (European Media Freedom Act) samt Förordningen om politisk reklam, som båda antogs 2024, presenterade regeringen under hösten promemorior (Departementsserier) med författningsförslag för de åtgärder som bedöms nödvändiga. Vad gäller Mediefrihetsförordningen är det mycket positivt att den befäster tryck- och yttrandefriheten samt principerna om källskydd för att befästa mediers oberoende mångfald. Här är det också viktigt att förordningen implementeras i linje med svensk mediereglering och att EU:s nyinrättade Europeiska nämnd för medietjänster inte påverkar svenska mediemyndigheter i alltför stor utsträckning. Vi har arbetat mycket med Mediefrihetsförordningen och kommer fortsatt att vara aktiva i frågan.
Förordningen om politisk reklam innehåller ett krav på transparens och tydlighet när det gäller politisk reklam. Att annonsmarkera politisk reklam är främmande för svensk rätt eftersom detta inte betraktas som marknadsföring och skyddas av grundlagarna. Vi motsätter oss en sådan reglering. I övrigt kommer vårt fortsatta arbete i implementeringsfasen vara inriktat på att förordningen inte får påverka det svenska medieetiska systemet i för stor utsträckning, och inte heller den grundlagsskyddade yttrandefriheten.
Remissvar för båda promemoriorna lämnas in i början av 2025.
Bland övriga frågor med särskild fokus har den så kallade Consent or pay-frågan blivit aktuell för publicisterna. Det var under sommaren som EU-kommissionen underkände Metas modell som byggde på samtycke (till att lämna personuppgifter för individuellt utformade marknadsföringsbudskap) eller betalning. Kommissionen ansåg att det måste finnas en tredje väg där man varken betalar eller lämnar ifrån sig personuppgifter. Röster har höjts för att detta även skulle gälla för publicister, vilket skulle vara förödande för tidskrifternas affärsmodell. Att kräva att man ska kunna tillgodogöra sig kvalitetsjournalistik utan motprestation saknar all rimlighet. Även denna fråga arbetar EMMA intensivt med i Bryssel.
Green claims directive innebär hårdare regler för miljöpåståenden i marknadsföring. Förslaget, som har kommit ganska långt i EU-processen och troligtvis implementeras i svensk rätt 2027, innefattar även en artikel om förhandsgodkännande av miljöpåståenden. Förhandsgodkännande av marknadsföringsåtgärder är ett helt nytt fenomen i Sverige samt i de flesta europeiska länder. Förfarandet riskerar att bli ganska omständligt och äventyra hela annonsaffären, vilket kommer att drabba tidskrifterna. Vi har under året, både genom EMMA och själva, påtalat risken med att direktivet kan få motsatt effekt – att annonsörerna underlåter att informera om sitt miljöarbete.
Under det gångna året har vi även följt upp arbetet med den sedan tidigare antagna Digital Fairness Act och dess betydelse för publicisternas affärsmodeller där överreglering kan bromsa publicisternas tillväxt. I samband med detta lyfts på detta område fram problem med att hantera digitala prenumerationer, exempelvis när man upplever att företag gör det onödigt svårt att säga upp prenumerationer.
Internationellt samarbete
Sveriges Tidskrifter har en styrelseplats i EMMA (European Magazine Media Association) som är vår Europeiska branschorganisation med säte i Bryssel.
EMMA arbetar med att identifiera möjligheter och hot på EU-nivå och de för en konstruktiv dialog med EU:s beslutsfattare. EMMA hjälper oss att forma den rättsliga miljön för en fri, oberoende, mångsidig och livskraftig tidskriftsbransch i Europa.
Genom EMMA deltar vi i arbetsgrupper och får löpande information om hur lagstiftningsarbetet med olika akter fortskrider i Bryssel, samt hur implementeringsprocessen gällande olika direktiv och förordningar fungerar i olika EU-länder.
Under året har särskilt fokus riktats mot AI-akten och transparenskravet i förhållande till AI-verktygen, den europeiska mediefrihetsakten och politisk reklam.
Sveriges Tidskrifter är även medlem i FIPP, världsorganisationen för tidskrifter som har sitt säte i London.
Medieetik och mediefrihet
Sveriges Tidskrifter är en av huvudmännen bakom det medieetiska systemet och innehar tre styrelseplatser i den ideella föreningen ”Medieetikens Förvaltningsorgan” (MEFO), som förvaltar systemet.
Systemet består av en Medieombudsman (MO) vars uppgift är att se till att svenska medier förhåller sig till de etiska riktlinjer som branschen själv tagit fram. Om det inte sker ska enskilda som drabbats av en publicitetsskada kunna få upprättelse. MO är ingen juridisk instans och inte någon myndighet, utan en del av vår branschs eget självsanerande system. Den som känner sig kränkt av något som publicerats och är utpekad med namn, bild eller andra identifierande uppgifter kan göra en anmälan till MO.
Om MO tycker att mediet bör klandras går beslutet per automatik till Mediernas Etiknämnd (MEN) för slutligt avgörande. Sveriges Tidskrifter utser två av de ledamöter i Mediernas etiknämnd som avgör om en publicering ska klandras eller ej. Ordförande i Mediernas Etiknämnd, justitierådet Stefan Johanssson lämnade posten till sommaren då han suttit på posten maximala åtta år. Han ersattes av andre vice ordförande, justitierådet Christine Lager.
Sedan många år är Sveriges Tidskrifter representerade i det medienätverk som jobbar för att få Dawit Isaak frigiven. Den 27 oktober fyllde Dawit Isaak 60 år. Tillsammans med hans familj uppmärksammades detta i Stockholm på Författarförbundet, med tal av flera kulturchefer och representanter för organisationer som ingår i vårt nätverk.
Den 19 november tilldelades Dawit Isaak Edelstampriset vid en högtidlig prisceremoni på Riddarhuset i Stockholm. Priset fick stor uppmärksamhet i internationella medier. Dagen efter prisutdelningen anordnades ett seminarium om Eritrea, där representanter från stödkommittén medverkade.
Avtal med BUS
Sveriges Tidskrifter har ett medlemsavtal med organisationen Bildupphovsrätt. Avtalet ger våra medlemmar rätt att till rabatterat pris publicera ett antal konstnärers konstverk och bilder i tryckt och digitalt redaktionellt material. Avtalet administreras av Sveriges Tidskrifter och bekostas av de berörda tidskrifterna. Ett nytt tvåårigt avtal mellan Bildupphovsrätt och Sveriges Tidskrifters medlemmar trädde i kraft 1/1 2015. Detta avtal har förlängts årsvis, och denna gång till den 31 december 2024. Under året har några titlar inom Bonnier News AB lämnat avtalet.
Upphovsrätt och kopieringsavtal
Sveriges Tidskrifter bevakar och beslutar i vissa upphovsrättsfrågor på uppdrag av organisationens medlemmar. Sveriges Tidskrifter AB har av sina medlemmar fått i uppdrag att upplåta rättigheterna till medlemmarnas verk och andra närstående rättigheter för undervisningsändamål i bland annat skolor, på universitet och högskolor samt på arbetsplatser.
Sveriges Tidskrifter AB är i sin tur medlem i organisationen Bonus Copyright Access (Bonus), en kollektiv förvaltningsorganisation. Bonus har 14 medlemsorganisationer som i sin tur representerar rättighetshavare inom områdena text, bild och not. Bonus uppdrag är att på uppdrag av sina medlemsorganisationer förhandla och ingå avtal med olika motparter samt att inkassera, förvalta och fördela medlen till rättighetshavarna enligt fastlagda principer. Till grund för fördelningen görs årliga statistiska undersökningar inom utbildningsområdet och på arbetsplatser.
Den största avtalsparten är Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Avtalet gäller sådan utbildning som kommunerna ansvarar för, bland annat förskola, grundskola, gymnasieskola, Komvux, och Yrkeshögskoleutbildning. Nuvarande avtal löper vidare till dess att någon av parterna säger upp det.
Avtalen med kommunerna ger lärare och elever i skolorna rätt att kopiera och dela upphovsrättsskyddat material inom områdena text, bild och not, såväl analogt som digitalt, i undervisningen. Avtalet inbringade under 2024 knappt 193 miljoner kronor. Motsvarande avtal med majoriteten av landets friskolor inbringade 2024 närmare 36 miljoner kronor.
Även med SUHF (Sveriges universitets- och högskoleförbund) hanterar Bonus för sina medlemmars räkning ett löpande avtal med möjlighet till uppsägning årligen. Avtalet ger lärosätena möjlighet till såväl analog som digital kopiering. Under 2024 uppgick ersättningen från denna sektor till närmare 87 miljoner kronor.
Sedan många år erbjuder även Bonus en särskild licens för rätten att kopiera och dela ur exempelvis tidningar, tidskrifter och böcker internt på företag, organisationer och myndigheter – arbetsplatslicensen. Upplåtelsen sker med separat avtal för varje verksamhet. Under 2024 var inkasseringen knappt 15 miljoner kronor. Även denna licens ger en rad digitala möjligheter som att ladda ner, skriva ut, skanna och kopiera för att lägga in texter och bilder i presentationer vid interna utbildningar och internkonferenser. Det är också tillåtet att spara digitala kopior på interna nätverk eller dela material i digitala grupper på arbetsplatsen.
Förutom dessa avtal tillkommer flera olika avtal för exempelvis arbetsmarknadsutbildning, studiecirkelverksamhet och flera olika digitaliseringsavtal. Sammanlagt för dessa mindre avtal kom det in drygt 5 miljoner kronor 2024.
Slutligen inkasserade Bonus under året över 18 miljoner kronor i ersättningar för kopiering av utländska verk, som slussas vidare till utländska upphovsrättsinnehavare.
Totalt inkasserade Bonus under 2024 (inklusive utländska medel) närmare 359 miljoner kronor. Huvuddelen av ersättningen fördelas till rättighetshavare inom läromedelsområdet. Sveriges Tidskrifters andel av Bonus årliga inkassering har historiskt legat på mellan två och tre procent, 2024 var det närmare två procent.
Nya fördelningsprinciper
Fördelningen mellan Bonus medlemsorganisationer bygger som redovisats tidigare på statistiska undersökningar om användning av de olika materialkategorierna (press, läromedel, not- och sångtext, bild och fack- och skönlitteratur) inom respektive användningsområde (utbildning, arbetsplats etc.). Undersökningarna görs årligen och resultatet förs numera löpande in i analysmodellen för att så långt möjligt avspegla det aktuella kopieringsbeteendet. Ett tillfälligt beslut om nya fördelningsprinciper togs hösten 2019 och en ny fördjupad genomgång av såväl analysmodell som lagstiftning och statistiska underlag gjordes av medlemsorganisationerna under 2021 och 2022. I september 2022 enades Bonus medlemsorganisationer om nya principer för fördelning av medel rörande skola och lärosäten, en modell som är tänkt att gälla fram till 2033. Motsvarande arbete kommer nu att genomföras för arbetsplatslicensen.
Lars Salviusföreningen
Genom Lars Salviusföreningen, som drivs gemensamt av Sveriges Tidskrifter, Svenska Förläggarföreningen och Författarförbundet, administreras upphovsrättsmedel för kopiering av särskilt kopieringskänsligt material ur vetenskapliga tidskrifter. Föreningen delar årligen ut stipendier, projektbidrag och ett särskilt pris, Lars Salviuspriset.
Även författare och utgivare som inte är medlemmar i eller på annat sätt är knutna till stiftarorganisationerna har rätt att söka och erhålla stipendier och projektbidrag. Lars Salviusföreningen delade under 2024 ut sammanlagt 900 000 kr, varav 440 000 kr i stipendier, 360 000 kr i projektbidrag samt 100 000 kr till Lars Salviuspriset.
Lars Salviuspriset
Priset utdelas årligen för särskilt framstående insatser inom forskningskommunikation och populärvetenskap. 2024 års pris om 100 000 kronor till tidskriften Respons överlämnades av juryns ordförande Mattias Pettersson till chefredaktör Urban Lundberg den 10 juni.
Juryns motivering löd: ”Lars Salviuspriset 2024 tilldelas tidskriften Respons som med kvalitet och ihärdighet sedan mer än tio år fördjupat den kvalificerade facklitterära kritiken.”
Så används upphovsrättsersättningarna
Den första januari 2017 trädde en ny lag om kollektiv förvaltning av upphovsrätt i kraft. Lagstiftningen, som baseras på ett EU-direktiv, syftar till att garantera en välfungerande kollektiv förvaltning av upphovsrätt. Vid årsstämman 2018 antog Sveriges Tidskrifter därför principer och strategier för kollektiv rättighets-förvaltning som anpassade verksamheten till de nya reglerna. Dessa principer uppdaterades senast på 2022 års stämma. Under 2024 har vi med hjälp av en arbetsgrupp satt vår policy för användning av bonusmedel på pränt. Arbetsgruppen bestod av vår jurist, expert från advokatbyrån Next, vår revisor samt representanter från styrelsen.
Sveriges Tidskrifter hade ca 350 medlemmar vid ingången av 2024. Dessa står för nästan 70 procent av omsättningen för tidskrifter – tryckta och digitala – i Sverige. I princip alla titlar som har någon större ekonomisk omsättning är medlemmar i organisationen. De avtalslicensbestämmelser i upphovsrättslagen, som reglerar den kopiering av upphovsrättsligt skyddat material ur bland annat tidskrifter som görs inom utbildningsområdet och internt inom företag, är utformade så att den organisation som representerar ett flertal av tidskrifterna anses representera samtliga.
Någon information om ur vilka tryckta och digitala titlar kopiering sker finns inte i dagsläget. Någon form av individuell fördelning per titel går således inte att genomföra. Det innebär att Sveriges Tidskrifter istället använder de medel vi erhåller till aktiviteter som gynnar hela branschen, inte bara de egna medlemmarna.
Som exempel kan nämnas följande:
- Sveriges Tidskrifter är remissinstans i frågor som rör tidskriftsbranschen. Vi arbetar med påverkansarbete för att lyfta och synliggöra frågor av vikt för branschen. Påverkansarbetet bedrivs både i Sverige och på internationell nivå. En utförligt beskrivning finns under rubriken ”Lobbying och opinionsbildning”.
- Sveriges Tidskrifter stöttar branschen gällande den nya närstående upphovsrätt som presspublicister fått i den upphovsrättslagstiftning som trädde i kraft vid årsskiftet 2022/2023. Under 2024 har vi varit fortsatt engagerade i att driva SPCMO (Sveriges publicisters kollektiva förvaltningsorganisation) där några av våra medlemsförlag finns representerade i styrelsen.
- Sveriges Tidskrifter är en av grundarna av Utgivarna och är med och finansierar det publicistiska lobbyingarbete som drivs inom ramen för denna organisation.
- Sveriges Tidskrifter är en av de organisationer som finansierar det självsanerande medieetiska systemet med Medieombudsmannen (MO) och Mediernas Etiknämnd (MEN). Sveriges Tidskrifter är även med och finansierar Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och RO (Reklamombudsmannen).
- Sveriges Tidskrifter är en av organisationerna i Lars Salviusföreningen som årligen delar ut stipendier och projektbidrag till vetenskapsjournalistik, på över en miljon kronor.
- Sveriges Tidskrifter genomför varje år en större branschundersökning som kartlägger branschens intäkter och digitala transformation.
- Sveriges Tidskrifter genomför årligen ett evenemang under namnet Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan. Evenemanget innehåller band annat föredrag och utdelning av Tidskriftspriset i ett antal klasser. Såväl tävlingen som evenemanget i övrigt är öppet för alla i Sverige utgivna tidskrifter.
- Sveriges Tidskrifter delar årligen ut Sveriges Tidskrifters Stora Pris till en person, en tidskrift eller ett företag inom vår bransch som gjort betydande insatser för tidskriftsbranschen. Det kan också tilldelas en extern person/organisation som på ett förtjänstfullt sätt synliggjort och verkat för tidskrifternas roll och betydelse i samhället.
- Sveriges Tidskrifter bevakar och informerar om utvecklingen inom tidskriftsbranschen genom ett nyhetsbrev och en podd. Informationen går ut till såväl medlemmar som icke medlemmar.
Styrelsen, revisorer mm

Saknas på bilden: Camilla Sjöberg.
Sveriges Tidskrifters styrelse har haft sex sammanträden under året.
Styrelsens ledamöter har bestått av:
Styrelseordförande: James Savage, The Local.
Personlig ersättare: Thomas Peterssohn, Ny Teknik Group.
Vice styrelseordförande: Helena Ingvarsdotter, Kollega.
Personlig ersättare: Maria Blom, Sveriges Arkitekter.
Ledamot: Helena La Corte, LRF Media.
Personlig ersättare: Hannes Andersson, Everysport Group.
Ledamot: Bella Levy, Expressen.
Personlig ersättare: Hanna Mild, Expressen.
Ledamot: Brit Stakston, Blankspot.
Personlig ersättare: Anders Juhlin, Keesing Media Group.
Ledamot: Camilla Sjöberg, Albinsson & Sjöberg.
Personlig ersättare: Martin Källberg, Svensk Jakt.
Ledamot: Cissi Elwin, Chefakademin.
Personlig ersättare: Ola Carlson, Offside Press.
Ledamot: Heikki Lampinen, Story House Egmont.
Personlig ersättare: Per Kjellander, Story House Egmont.
Ledamot: Cia Jansson, Aller Media.
Personlig ersättare: Lotta Cederbom, Aller Media.
Ledamot: Jon Åsberg, Fokus och Vetenskapsmedia.
Personlig ersättare: Josefin Sigedal, Affärsvärlden.
Ledamot: Unn Edberg, LO Mediehus.
Personlig ersättare: Estelle Ejdeholm, Vi Media.
Revisorer har varit:
Auktoriserade revisorn Lena Norman och Karin Stare, Story House Egmont, med auktoriserade revisorn Katarina Nyberg och Linda Svensson, Hotellrevyn som suppleanter.
Verkställande direktör har varit Kerstin Neld.
Publiceringsetiska rådet har utgjorts av:
Martin Ahlquist, konsult 720gruppen, fristående sakkunning.
Martin Källberg, Svensk Jakt.
Susanna Lundell, Susanna Lundell AB.
Susanna Skarrie, Hem & Hyra.
Valnämnden har utgjorts av:
Alexander Armiento, Publikt, sammankallande.
Lena Thelenius, Keesing Media Group.
Yasmine Winberg, Dagens Media och Resumé.
Sveriges Tidskrifter har representerats av följande personer i:
BONUS Copyright Access styrelse:
Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter (suppleant).
BONUS Copyright Access Pressdigitaliseringsgrupp:
Tobias Eltell, Sveriges Tidskrifter.
European Magazine Media Association (EMMA):
Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter (ledamot).
Tobias Eltell, Sveriges Tidskrifter (suppleant).
Föreningen NIX-telefons styrelse:
Tobias Eltell (ledamot).
Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter (suppleant).
IRM:s styrelse:
Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter (ledamot).
Kantar Media Audit Advisory board:
Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter.
Lars Salviusföreningens stipendiejury:
Anders Svensson, Språktidningen.
Lars Salviusföreningens styrelse:
Björn Fjæstad, Sans Magasin (ledamot)
Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter (suppleant).
Mediernas Etiknämnd (MEN):
Hermine Coyet-Ohlén, journalist, (ledamot).
Anna Hjort, journalist, (ledamot).
Medieetikens Förvaltningsorgan (Mefo):
Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter, (ledamot).
James Savage, The Local, (suppleant).
Camilla Sjöberg, FABAS, (suppleant).
NDM (Näringslivets Delegation för marknadsrätt):
Tobias Eltell, Sveriges Tidskrifter.
Reklamombudsmannen (RO):
Tobias Eltell (ledamot på NDM:s mandat).
SPCMO:s styrelse (Sveriges Publicisters kollektiva Förvaltningsorganisation):
Thomas Petersohn, Ny Teknik Group (vice ordförande).
Hannes Andersson, Everysport Group (ledamot).
Cia Jansson, Aller Media (ledamot).
Utgivarnas styrelse:
James Savage, The Local (ledamot samt i presidiet).
Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter (ledamot).
Unn Edberg, LO Mediehus (suppleant).
Helena Ingvarsdotter, Kollega (suppleant).