The Atlantic ger ut fler printtidningar

Nyhetsbrevet 2025 24 april
The Atlantic ger ut fler printtidningar
När många tidningar går ned i utgivningstakt gör amerikanska The Atlantic tvärtom. I en intervju med The Atlantics Anna Bross berättar hon om tidningens ovanliga beslut: att ge ut fler nummer per år.

Amerikanska nyhetstidningen The Atlantic fick nyligen genomslag över hela världen med avslöjandet om ett säkerhetshaveri där krigsplaner av misstag läckt via en Signalchatt till The Atlantics chefredaktör Jeffrey Goldberg. Men redan innan det har tidningen haft stora framgångar. Förra året gick tidningen med vinst, efter flera år med röda siffror på sista raden. Och i år blev The Atlantic (som tidigare hette The Atlantic Monthly) åter en månadstidning.

Anna Bross, senior vice vd inom kommunikation på tidningen, berättar i en mejlintervju om det ovanliga beslutet.

– Med tanke på tidningens styrka och räckvidd verkade beslutet logiskt för oss, säger hon.

Det amerikanska nyhetsmagasinet gick ned från månadsutgivning till att ge ut tio printnummer per år för drygt 22 år sedan, men kom med årets första nummer tillbaka till att distribuera ett månatligt printmagasin. Enligt uppgifter från chefredaktören Jeffrey Goldberg så prenumererar fler på The Atlantics papperstidning ”än någonsin sedan starten 1857”.

De senaste fem åren har tidningens prenumerationsbas ökat, och utvecklingen fortsätter under 2025. Enligt ett pressmeddelande har tidningen i samband med ökningen i utgivningstakt också stärkt sin bevakning av frågor rörande försvar, nationell säkerhet, teknologi, sjukvård och vetenskap.

– Fler nummer betyder något som journalister älskar: mer journalistik, konstaterar Anna Bross.

The Atlantic var den snabbast växande magasinstiteln i USA under andra halvåret 2024, enligt uppgifter från Alliance for Audited Media. Titeln ökade därtill sin tryckta upplaga mest av alla amerikanska magasin, enligt tidningen PressGazettes topp-50-lista.

Förklaringen: Läsarna uppskattar den journalistik som tidningen producerar. Det menar The Atlantics Anna Bross.

– Vi har ett orubbligt engagemang för journalistik av högsta kvalitet. Det märks i allt vi gör och det är grunden för vår framgång, säger Anna Bross.

Anna Bross, senior vice vd inom kommunikation, The Atlantic, blir intervjuad i Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev om att The Atlantic ökar i print och intäkter.
Anna Bross, senior vice vd inom kommunikation, The Atlantic. Foto: Hannah Turner Harts/BFA

Redan förra våren lyckades The Atlantic nå milstolpen 1 miljon prenumeranter – och sedan dess har antalet ökat till över 1,1 miljoner läsare. Nära hälften av prenumeranterna väljer att också ha den tryckta tidningen.

Hur har reaktionerna varit från publiken på ökningen i utgivningstakt?

– Entusiastisk!

– Vi skickar ett vackert kompendium med viktiga och gripande berättelser direkt till människors brevlåda och ger dem något som de kan hålla i handen och läsa utan distraktion. Och utan några digitala plattformar som mellanhand.

Är det billigare att dela ut tidskrifter i USA?

– Distribution av tryckta tidningar är dyrt, men ökningen av digitala prenumerationer minskar på många sätt den ekonomiska belastningen för oss. Om vi bara hade funnits i tryck skulle det inte gå, men med en diversifierad verksamhet kan vi vara mer strategiska med vår printutgivning.

Enligt pressmeddelandet är tidningen även ett av Amerikas bästsäljande magasin som lösnummer. Men det finns svarta moln även för The Atlantic.

Vilka är The Atlantics största utmaningar framöver?

– Just nu upplever amerikanska medier en kränkning av pressfriheten och den frågan gäller inte bara The Atlantic. När reportrar framställs som ”fienden”, snarare än som en viktig del av en fungerande demokrati, får det en nedkylande effekt. Det ger också en ökad potential för desinformation, felaktig information och misstro från allmänheten, säger Anna Bross.

Chefredaktören Jeffrey Goldberg visar dock på att det trots allt går att se en ljusning i slutet av tunneln. Vänd till tidningens läsare skrev han i årets första nummer av The Atlantic:

”Vi har allra främst försökt göra viktig journalistik, och ert ljus ge mig hopp om att vi lyckas.”

Text: Matilda Nilsson
Foto: Hannah Turner Harts/BFA

Tips! Den här intervjun gjordes till vårt nyhetsbrev. Prenumerera gratis du också.

Till arkivet
Så når du den svårflörtade unga målgruppen
Inspireras av 13 tips från experten, hur danska Zetland lyckats nå unga lyssnare samt exempel på tre internationella titlar som haft framgång hos yngre läsare.
Läs vår stora guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här