Nya Aller Media-chefen: Hon har kallats ”Norges svar på Liza Marklund”

Nyhetsbrevet 2024 5 december
Nya Aller Media-chefen: Hon har kallats ”Norges svar på Liza Marklund”
I Norges mediesfär är Alexandra Beverfjord ett välkänt namn. Men inte lika mycket i Sverige. Vi tar tempen på chefen som basar för utvecklingen av hela Aller media-koncernens innehållsportfölj i den nya Norden-organisationen.

Det var 1 oktober i år som Aller Medias nya nordiska organisation trädde i kraft. Fyra landsorganisationer (Danmark, Finland, Norge och Sverige) gick ihop till ett nordiskt företag: Aller Media Nordic, under ledning av koncern-vd Dag Sørsdahl. I den nya koncernledningen har Alexandra Beverfjord, som tidigare var chefredaktör för norska dagstidningen Dagbladet, rollen som koncerndirektör för medieportföljen.

– Jag är del av ny och kraftfull koncernledningsgrupp som leds av Dag Sørsdahl. Mitt ansvar i den gruppen är strategi och uppföljning och utveckling av hela innehållsportföljen som vi har, säger Alexandra Beverfjord på norska.

Hon innehar fortfarande rollen som vd för Aller Medias norska tabloid Dagbladet, men än mer intressant i en svensk kontext; hon är alltså också övergripande ansvarig över strategi och utveckling för Aller Medias totalt 60 olika varumärken i Norden.

Det är en portfölj som spänner från dagstidningen Dagbladet i Norge till ett ljuduniversum för danska barn kallat HULiGENNEM (jo, det stavas just så). Alexandra nämner även särskilt alla Aller Medias ”fantastiska tidningar och tidskrifter som har som mål att berika och beröra sina läsare”.

I Sverige är några av titlarna ELLE, Femina, Allas, Hänt Extra och Året Runt. Veckovis når Aller Media Nordics journalistik ut till nära 40 procent av den nordiska befolkningen, enligt Alexandra Beverfjord.

– Print är fortfarande den största intäktskällan för våra medier. Cirka 70 procent av omsättningen kommer från print, resten är digitala intäkter, säger Alexandra Beverfjord.

Första stora intervjun i Sverige

I Norge är hon en välkänd journalist, men i Sverige har hon hittills varit lite av en doldis. Det här en den första stora intervjun publicerad i svensk media med Alexandra Beverfjord.

– Jag brinner för det journalistiska uppdraget. Jag är djupt engagerad i den fria journalistiken, dess villkor och tillväxtmöjligheter och har alltid varit mån om att stärka den fria och oberoende journalistiken, säger Alexandra Beverfjord.

Hon har kallats för ”Norges svar på Liza Marklund” och bland annat skrivit kriminalromanerna ”Kretsen” (2010) och ”Kronprinsen” (2012). Men sedan Kronprinsen gavs ut har hon främst haft olika redaktionella ledarroller i Norge. Alexandra Beverfjord har varit nyhetschef på norska public service-kanalen NRK och var 2018–2023 chefredaktör för Norges näst största tidning, Dagbladet.

2022, under sin tid som både vd och chefredaktör för Dagbladet fick hon priset Årets kvinnliga medieledare med motiveringen att hon ansvarat ”för en sensationell och effektiv redaktionell strategiförändring” som ”resulterat i att mediehuset ökat sin läsekrets i raketfart, inte minst i yngre åldersgrupper”.

Under Alexandra Beverfjords ledning gick Dagbladet från vikande sajttrafik och hot om minskad utgivning av pappret till nästan en fördubbling i antalet sidvisningar, fler digitala prenumeranter och ökad omsättning.

– Det var en hel organisation med mycket skickliga och engagerade medarbetare som gjorde den här förändringen. Vi utvecklade en tydlig digital strategi och lade fokus på tidningens DNA: populärjournalistik inom nyheter, sport och nöje. Vi satsade stort på grävande journalistik och arbetade intensivt med intäktsutvecklingen, säger Alexandra Beverfjord.

Som chef har hon under många år jobbat just med övergången från tryckta dagstidningar till digitala. Hon har också varit med under övergången från linjär-TV och linjär-radio till digitala kanaler.

– Nu måste tidskrifter och veckotidningar göra samma resa, konstaterar hon.

Vid sidan av journalistiken är det strategi och måluppfyllelse som engagerar Alexandra. Hon står inför arbetet med att fortsätta digitaliseringen av alla Aller Medias titlar, och förutspår att printintäkterna kommer att minska ytterligare de närmaste åren, medan de digitala intäkterna ska öka. Det gäller att öka såväl trafik, som antal sidvisningar och digitala prenumerationer. De olika produkterna i portföljen skiljer sig åt. Vissa produkter, som till exempel tabloiderna, är mer beroende av annonsintäkter, för andra titlar är prenumerationer en viktig del av affären.

– Vi tror verkligen på de starka varumärken som vi har. Vi har en abonnemangsportfölj med strax under 700 000 prenumeranter i print, och runt 115 000 digitala prenumeranter. Vi kommer både att arbeta med att förflytta människor till digitala prenumerationer i framtiden, och sedan kommer vi att fortsätta jobba med att stärka vår annonsposition inom det digitala.

Nordisk samarbetsgrupp inom Aller Media-koncernen

Alexandra Beverfjord samarbetar tätt med en grupp på tio chefredaktörer och medieledare från Norge, Danmark, Finland och Sverige. Från Sverige är Cia Jansson, mediechef för Aller Media Sverige, Tobias Wixström, chefredaktör för Hänt och Johan T Lindwall, chefredaktör för Svensk Damtidning med i gruppen.

– Vi delar insikter och lär av varandra. Vi kan diskutera allt från hur man jobbar med tredjepartstrafik till vilka nya AI-verktyg vi ska utveckla för redaktionerna. Jag tror att de flesta som är i vår bransch inser att om vi ska lyckas framåt så måste vi samarbeta mer än vi gjort tidigare. Det gäller inte bara inom den enskilda mediekoncernen utan också i hela branschen.

Aller Media har stegvis centraliserat sin organisation mer och mer senaste åren. Hösten 2022 samlade Aller Media Sverige hela sin redaktionella verksamhet i Stockholm, och ett 50-tal medarbetare i Malmö förlorade jobbet. Året efter kom ytterligare ett sparpaket som berörde runt 30 tjänster. Aller Media i Sverige sålde även av sitt icke-lönsamma e-handelsben. Också i Norge och Danmark har bolaget haft sparbeting. För drygt ett år sedan drog Aller Media i Danmark ned med 34 tjänster och slutade att ge ut ELLE. Dessutom skrotades Feminas pappersmagasin i år, skriver Dagens Media. (Men båda ELLE och Femina ”lever och frodas” i Sverige, betonar Alexandra.) I Norge kom i somras ett sparkrav som rörde 40 tjänster, varav 15 på Dagbladet.

Hur ser du, som vd för Dagbladet och Executive Vice President på Aller Media Nordic, på sparkravet på Dagbladet?

– Dagbladets starka och skickliga redaktion gör ett enastående jobb, men marknaden har varit tuff. Under det senaste året har flera stora medieorganisationer tvingats dra ner på kostnaderna. Det har tyvärr även varit fallet för Dagbladet. Anledningen var att intäktstillväxten inte var tillräckligt stark för att kompensera för kostnadsökningen.

Med tanke på det framgångsrika förändringsarbete ni gjort på tidningen, är det verkligen nödvändigt att dra ned på bemanningen?

– Dagbladet har fortfarande betydligt fler journalister än 2018, så totalt sett finns det mer redaktionell kraft i tidningen nu än tidigare. Men under de perioder då marknaden är krävande är det bara att anpassa sig.

Kommer det fler nedskärningar på Aller Media?

– Vi har inga planer på det. Men det går heller inte att ge några garantier i det medielandskap som vi lever i. Men vi jobbar benhårt för är att lyckas digitalt, så att vi i framtiden ska kunna ha fler journalister, och inte färre.

Hur gör man det?

– Det handlar om att lyckas med de digitala affärsmodellerna. Flytta över användare och få upp intäkterna på den digitala sidan.

Text: Matilda Nilsson

Personligt

Alexandra Beverfjord

Gör: Koncerndirekt för medieportföljen på Aller Media Nordic.
Ålder: 47 år
Familj: Make och har tre barn
Bor: Oslo
Intresse: Läser mycket. Om branschen, litteratur och historia.
Läser just nu: 100 år ensamhet av Gabriel García Márquez.
Favorittidskrift: Så klart alla Aller Medias tidskrifter.
Dold talang: Nordisk mytologi. Jag har ett extremt stort intresse för det.

Aller Media Sveriges varumärken

Allas
Allas.se
Allers
Antik & Auktion
ELLE
ELLE Decoration
ELLE Mat & Vin
Femina
Hemmets veckotidning
Hänt Extra
Hänt i Veckan
Hänt.se
Matmagasinet
Motherhood
MåBra
Recept.se
Residence
Svensk Damtidning
TV-Guiden
Veckans NU!
Året Runt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Den här artikeln publicerades i vårt nyhetsbrev. Prenumerera gratis här.

Till arkivet
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här