Ny rapport: Så gick tidskriftsbranschen 2021

Pressmeddelande 2022 7 april
Ny rapport: Så gick tidskriftsbranschen 2021
Vad är en tidskrift i dag? Vilka rörelser finns i mediebranschen? Senaste resultaten från årliga rapporten Tidskriftsbranschen i siffror visar en bransch i förändring.

Det finns cirka 4 250 tidskrifter i Sverige. Det visar nya rapporten Tidskriftsbranschen i siffror som IRM gjort på uppdrag av Sveriges Tidskrifter.
Senaste året har antalet titlar minskat något, men framför allt är det fler tidningstitlar som numera bara är digitala.
– En tidskrift är inte längre helt beroende av pappersformat. Det är ju en tidskrift även om den är digital, vi skiljer inte på format. En tidskrift kan göra podcasts, papperstidning, sajt, arrangera events och jobba med e-handel. Vi ville att den här undersökningen skulle spegla förflyttningen i affärsmodell för vår bransch, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.

Det är sjätte året som rapporten produceras och den ger därmed en översiktlig bild av rörelserna och förändringarna i tidskriftsbranschen.
Andelen fackpress (där till exempel organisationspress ingår) ökar, medan antalet titlar inom populärpressen (kommersiella tidskrifter) blir färre. Också andelen gratistidningar blir större.
Branschens sammansättning 2021. Gratistidningar, medlemstidningar fackpress och fackpress tar större andelar, medan andelen medlemstidningar populärpress och populärpress minskar jämfört med tidigare år. 

Enligt Kerstin Neld står särskilt livsstilsmagasin inför stora utmaningar. I det digitala landskapet konkurrerar de med till exempel modebloggar och konton om skönhet och livsstil på Instagram, som inte tar betalt av läsarna för innehållet.

För tidskriftsbranschen är det tydligt att de digitala affärsmodellerna blir allt viktigare. Även om det fortfarande är printaffären som står för den största andelen av intäkterna.
Under 2021 var den totala omsättningen för tidskriftsbranschen 6,9 miljarder kronor, en ökning med 4 procent jämfört med året innan. Det är första gången sedan 2016, när mätningen av hela branschens intäkter började, som omsättningen ökar totalt.

Kerstin Neld gläds åt rapportens styrkebesked, och att tidningar och tidskriftsförlag lyckats återhämta tappet av annonsintäkter som orsakades av pandemin 2020.
– Jag tror att det är början på en ny trend. Det är första gången sedan 2012 som annonsintäkterna ökar för tidskrifter. Och ser man till hela digitala annonsmarknaden så tar vi intressemedier andelar av marknaden, säger Kerstin Neld.

Hälften av intäkterna för tidskrifterna kommer från läsarna, och rapporten visar att läsarintäkterna för 2021 är stabila, trots tappet av lösnummerförsäljning under pandemin.
– Branschen har också fått lite fart på de digitala läsarintäkterna och jag tror att vi kommer se väsentligt mer av det framöver, säger Kerstin Neld.
Så fördelar sig intäkterna i tidskriftsbranschen 2021. Inom parentes intäktsfördelningen 2020.

Tidskriftsbranschen har under hela 2000-talet försökt hitta en fungerande digital affärsmodell för sina varumärken. Och trycket för att ställa om digitalt och hitta nya digitala intäkter bara ökar. Det senaste året har branschen drabbats hårt av kraftigt ökade kostnader för distribution, tryck och papper. I rapporten anges en kostnadsökning på 11 procent för papper under helåret 2021. Men de senaste månaderna har prisökningarna på papper eskalerat ytterligare till följd av pappersbristen i Norden och pappersstrejken i Finland.
– När papperspriserna skenar som de gör nu, och distributionskostnaderna ökar, så slår det direkt mot resultatet. Det är ett extremt bekymmersamt läge, säger Kerstin Neld.

Flera pappersbruk i Europa har ställt om för att producera kartonger till e-handeln i stället för glassigt magasinspapper. Också pappersindustrin är en bransch i förändring, vilket påverkar tidskrifterna negativt.
Samtidigt ser Kerstin Neld ett ljus i tunneln.
– Kurvorna vänder uppåt för tidskriftsbranschen. Det är glädjande att det som driver på utvecklingen är digitala intäkterna, både ökande annonsintäkter och en liten ökning av läsarintäkterna. Sedan är det skönt att intresset för journalistik i tidskrifterna är stort, och att läsarintäkterna därför är stabila, säger hon.

Text: Matilda Nilsson

Tidskriftsbranschen i siffror 2021

Antal tidskrifter i Sverige: ca 4 250 tidskrifter.
Antal anställda i tidskriftsbranschen: ca 4 100 personer (- 2 %*).
Tidskriftsbranschens totala omsättning: 6,86 miljarder kronor (+ 4 %*).
Totala omsättningen för tidskriftsbranschen ökar för första gången sedan 2016. Sveriges 4250 tidskrifter omsätter 6,86 miljarder kronor 2021, vilket innebär en ökning av den totala omsättningen med 4 procent jämfört med 2020.

Intäkternas utveckling
Reklamintäkter: + 12 %* **
Läsarintäkter: +/- 0 %*
Övriga intäkter (event, mässor, e-handel): – 3 %*

Kostnadsökningar
– Distributionspris: + 11 %*
– Tryckpris: + 18 %*
– Papperspris: + 11 %

* Anger jämförelse i procent: 2021 jämfört med 2020.
** Inklusive content marketing.

Källa: Branschrapporten 2022 ­– Tidskriftsbranschen i siffror av IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) för Sveriges Tidskrifter.

Till arkivet
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här