Medieforskaren listar tidskriftsbranschens tre största utmaningar

Nyhetsbrevet 2025 30 januari
Medieforskaren listar tidskriftsbranschens tre största utmaningar
Branschen går mot färre och större bolag, men tidskriftsförlagen sticker ut. Samtidigt som stora mediejättar blöder pengar till techbolagen så lyckas en del mindre nischade tidningar ha en fortsatt stabil affär. Det berättar medieforskare Tobias Lindberg på Nordicom.

Nyligen publicerade Nordicom två rapporter om mediebranschens koncentration och omsättning. Dyster läsning som visar att allt fler mediebolag slås ihop och att kassan krymper.

– Annonspengarna har minskat och går till stora techbolag som Google och Meta. Det blir svårare att finansiera journalistik. För att kunna nå lönsamhet slås många medieföretag ihop. Det är en kombination av att spara pengar och öka sin konkurrenskraft, säger Tobias Lindberg.

Men medan dagstidningar, tv-bolag och sökmotorer alla går mot samma utveckling – uppköp och större koncerner för att klara konkurrensen om annonspengarna – så ser bilden annorlunda ut för tidskrifterna.

– Tidskriftsmarknaden har också konsoliderats med färre och större bolag, men inte alls i samma utsträckning som för tv och dagspress. Tidskriftsmarknaden är betydligt mer disparat. På den kommersiella sidan har vi redan en stor koncentration med bolag som Aller och Egmont, men det finns också många små förlag och små aktörer.

De fyra största tidskriftsbolagen räknat i omsättning är Aller Media, Story House Egmont, Bonnier* och LRF Media. Tobias Lindberg har just tagit fram siffrorna till en global studie med säte i Kanada, som Nordicom ingår i.

– Att helt förlita sig på annonsintäkter i dag är svårt. Annonspengarna till redaktionella medier fortsätter att minska. Men tidskrifter kan ha andra former av finansieringar. Som liten aktör går det att stå vid sidan av de stora bolagen, även om det är svårare än för tio år sedan, säger Tobias Lindberg.

När det gäller just tidskrifter har många genom åren fått minska på personal och gå ned i utgivning för att klara ekonomin, berättar Tobias Lindberg. Flera magasin drivs i dag helt av frilansare.

Under 2025 siar Tobias Lindberg att konsumentintäkterna blir allt viktigare för tidskriftsbranschen.

–  Vi är i ett kärvt ekonomiskt läge. Lågkonjunkturen har bitit sig fast, och det kommer vara tufft för hushållen även under 2025. Men när det gäller hushållens utgifter för medier så har det legat rätt stabilt de senaste åren.

Tobias Lindberg har granskat Orvesto Konsument och årsredovisningar från 2023 och 2024.

– Vi ser att intäkterna från konsumenterna för dagstidningarna och tidskrifterna ligger still eller har minskar lite. Men för strömmad tv och strömmad musik ser vi en liten ökning. Man har lättare att släppa sin tidningsprenumeration än att släppa sin prenumeration på Spotify eller Netflix – och den trenden ser ut att fortsätta.

För tidskrifter innebär det här att förlagen behöver hitta fler intäktskällor.

– Tidskrifterna är ju duktiga på att skapa olika typer av evenemang, resor och utbildning – det tror jag att vi får ser mer av. Tidskriftsförlagen kommer också fortsätta utveckla den affären så att kunden upplever att man får något mer än ”bara” en tidning – en upplevelse, en tjänst eller någonting.

Börjar vi närma oss slutet för papperstidningen nu?

– För tidskrifter finns fortfarande en stark och bra marknad i print. Det gäller i synnerhet vissa oerhört målinriktade tidskrifter. Jag tänker till exempel på Läkartidningen som kommer ut med ett stort antal nummer per år nu – det kanske de inte gör om tio år – men jag tror att Läkartidningen fortfarande kommer att finnas i någon form av tryck. Däremot kommer vi inte att ha tryckta kvällstidningar om tio år.

I många avseenden skiljer sig tidskrifternas utmaningar från de stora dagspressdrakarnas.

Här är tidskrifternas tre stora utmaningar just nu, enligt Tobias Lindberg:

  1. Digitaliseringen. Tidskrifter behöver göra den tuffa digitala omställningen. Det handlar i viss mån om att skapa en ny produkt som intresserar digitala läsare. Det går inte att bara förflytta printtidningen rakt av till en digital arena.
  2. Hålla kvar print. Tidskriftsläsarna som vill ha en tryckt tidning kommer inte att försvinna i brådrasket, siar Tobias Lindberg. Det gäller att fortsätta att ge ut en papperstidning som är relevant för läsarna. Konsumentintäkterna kommer även fortsättningsvis vara viktig i affärsmodellen för många tidskrifter.
  3. Bygga intressanta annonsprodukter. Det är svårt att konkurrera med stora sökmotorer som Google och sociala medier som Facebook. Hittills har lösningen varit att köpa upp bolag för att bli större. ”Framöver är det inte omöjligt att vi ser fler annonssamarbeten över förlagsgränserna för att bygga relevanta annonsprodukter”, menar Tobias Lindberg.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Jens Sølvberg

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev så får du löpande omvärldsbevakning i din mailbox.

Personligt

Tobias Lindberg

Gör: Medieforskare på Nordicom på Göteborgs universitet. Tidigare anställd på Tidningsutgivarna samt innan dess Sveriges Tidskrifter.
Bor: Stockholm
Ålder: 53 år
Familj: Ensamstående
Intresse: Mediehistoria och konst, framför allt bildkonst. Gillar speciellt olika former av kollage och assemblage, som jag försöker samla.
Favoritkonstverk: Trävaruhandling av C.O. Hultén.
Dold talang: Duktig på att städa. Har jobbat som både lokalvårdare och sanerare.

* Fotnot: Observera att Bonnier News livsstilsmagasin under kvällstidningen Expressens inte är med i jämförelsen av omsättningen för olika tidskriftsbolag, då Expressen ses som en dagstidning.

Till arkivet
Tio ledamöter i nya Next Gen Board utsedda
Nu står det klart vilka som valts ut i Sveriges Tidskrifter nya satsning på framtidens ledare i tidskriftsbranschen. Bland de utvalda finns personer och kompetenser från hela tidskriftsbranschen och från en mängd roller med både redaktionell, kommersiell och teknisk inriktning. Via Next Gen Board får tidskriftsbranschens unga talanger en unik möjlighet att ge sina perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
Läs mer om alla ledamöter i Next Gen Board

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här