Lisa Bjurwalds nya planer för Altinget

Journalisten och författaren Lisa Bjurwald börjar nya jobbet på Altinget Sverige under en spännande tid. Enligt uppgifter till nyhetstidningen Berlingske förhandlar just nu Danmarks största privatägda mediekoncern JP/Politikens Hus om att köpa hela familjeägda koncernen Alrow Media för uppåt 200 miljoner danska kronor. I mediehuset ingår Altinget i Danmark, Altinget i Sverige och Altinget i Norge, samt danska magasinet och tankesmedjan Mandag Morgen. Lisa Bjurwald kan inte kommentera affären. Men berättar i stället om hennes planer för Altinget i Sverige.
– Altinget Sverige måste bli mer lönsamt. Nu lever vi på danska Altinget, men vi kan inte fortsätta vara en fattig svensk kusin som göds och matas med danska pengar, säger Lisa Bjurwald.
Officiellt tillträder hon som ny chefredaktör och ansvarig utgivare för nischmediet och politikbevakaren Altinget på måndag, men hon har redan smygstartat, haft flera möten och hälsat på redaktionen. Hon har också fått ett tydligt uppdrag från styrelsen: Altinget Sverige ska gå med vinst.
– Altinget är en fantastisk tidning som ger insatt, gedigen bevakning av politik, säger Lisa som själv läst Altinget i många år. Men nu tittar vi på hur vi kan vässa vår journalistik och följa det danska Altingets exempel. Det handlar om journalistisk paketering och om att lyfta våra profiler, utan att kompromissa om innehållet.
Altinget i Danmark grundades för 25 år sedan och är en framgångssaga. Men 10-åriga Altinget i Sverige går med förlust. Bokslutet för räkenskapsåret 2023/2024 visar en rörelseförlust på strax under 5 miljoner.
Altinget Sverige är ett B2B-nischmedie med elva nyhetsbrev inom olika politiska sfärer, som till exempel EU, Säkerhet och Vård och hälsa. Föregångaren Altinget i Danmark är en politikbevakande sajt som även vänder sig till vanliga konsumenter.
– De är en fantastisk förebild. Medan vi ofta blir citerade i TT så driver Altinget i Danmark den politiska nyhetsbevakningen. De är agendasättande och nyhetsledande.
Hon vill att Altingets specialreportrar ska synas mer i det offentliga rummet. Till exempel med större bylinebilder och som experter i tv-sofforna. Det finns även funderingar på att tillföra poddar till Altingets mediemix.
– Jag vill att Altinget ska vända sig mer mot vanliga privatprenumeranter för att komplettera nuvarande fokuset på företag, myndigheter och organisationer.
Lisa Bjurwald kommer närmast från rollen som politisk redaktör på Vestmanlands Läns Tidning. Hon har tidigare varit chefredaktör och ansvarig utgivare för Författaren och redaktör och delägare i Medievärlden. Hon har även gett ut nio böcker, bland annat ”Skrivbordskrigarna. Hur extrema krafter utnyttjar Internet” (2013) och ”BB-krisen. Sveket vid livets början” (2019).
Lisa Bjurwald har en stark journalistisk profil, och – i likhet med Altinget – är hon helt politiskt oberoende. Hon har tidigare jobbat för såväl oberoende rödgröna ETC som oberoende liberala DN. Senaste valet röstade hon blankt för att markera att inget parti höll måttet.
Hon lovar att Altingets läsare snart kommer att få lära känna henne bättre.
– Jag ska starta Chefredaktörens fredagsbrev redan nästa vecka. Där kommer jag att titta på saker som har hänt under veckan i politiken och göra egna analyser – ibland med utgivarperspektiv – på politikbevakningen.
På Altinget i Sverige jobbar 21 personer. Totalt i hela Alrow Media är det runt 200 anställda.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Niklas Nyman och Altinget
Personligt
Lisa Bjurwald
Gör: Författare, journalist och ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Altinget Sverige.
Bor: Stockholm
Hobby: Familjen, resor, film, kampsport och modern konst.
Senast lästa bok: Min egen bok ”Slava Ukraini! Kvinnors motstånd mot Rysslands krig” i en engelsk variant. Gör en kvalitetskontroll innan den kommer ut på engelska.
Dold talang: Är i hemlighet skådespelare utbildad i London och Los Angeles.