Lärdomarna från ELLE-galan – Så var årets modegala

Nyhetsbrevet 2025 8 maj
Lärdomarna från ELLE-galan – Så var årets modegala
ELLE-galan gick av stapeln för två veckor sedan. Här samlar chefredaktör Elina Grothén lärdomarna från den stora modegalan – som också är ett av tidskriftsbranschens absolut största event. (Foto ovan: David Thunander)

– ELLE-galan är ett storslaget evenemang, som ökar i betydelse och omfattning, säger Elina Grothén, chefredaktör för ELLE.

Årets gala hade runt 500 gäster och bakom kulisserna jobbade runt 300 personer. Allt från stylister, till fotografer, hår- och make-up-artister, ljud- och ljustekniker med mera.

– Det var ett stort team!

Redan för ett år sedan började förberedelserna för den stora festen – och snart är det dags att börja planera nästa års ELLE-gala. I år var det 27:e året som ELLE bjöd in utvalda kreatörer att delta i den stora modefesten.

– Gästlistan förändras från år till år. ELLE-galan är ingen branschfest utan en ELLE-fest. Vi bjuder in kreatörer som vi jobbar med och andra gäster som är intressanta. Det gäller att få till en bra mix, säger Elina Grothén.

Själva rummet för prisceremonin, Vinterträdgården, hade Joel Junsjö i år klätt i ljusblått tyg och hade speglar i taket.

– Många passade på att ta bilder med speglarna i taket, berättar Elina Grothén.

Ann-Sofie Back tar emot Årets hederspris på ELLE-galan 2025.
Ann-Sofie Back tar emot Årets hederspris på ELLE-galan 2025. Foto: Mathias Nordgren

Hon är särskilt nöjd med att årets gala gav en känsla av att svenskt mode spelar en viktig roll. På galan mottog designern Ann-Sofie Back årets hederpris från ELLE och ytterligare elva pris delades ut. Men förstås är mycket av intresset för galan fokuserat kring vad kreatörer och kändisar bar på röda mattan till Grand Hôtel i Stockholm. Den stilfulla backdropen till röda mattan-fotona har logotyperna från galans sponsorer.

ELLE-galan är ett påkostat evenemang som stärker tidningens varumärke. Exakt hur mycket galan kostar kan inte Elina Grothén uppge, i stället säger hon:

– För min del är målet med ELLE-galan att hylla svenska modedesigners och de kreatörer som verkar inom svenskt mode. ELLE-galan ger många, fotografer, stylister med flera, en skjuts på vägen. Vi ger branschpersoner en möjlighet att synas även utanför Sveriges gränser.

Programledare för ELLE-galan: Amie Bramme Sey. Foto: Mathias Nordgren
Programledare för ELLE-galan: Amie Bramme Sey. Foto: Mathias Nordgren.

ELLE-galan är numera ett evenemang som bevakas av såväl media, som kreatörerna själva i sina egna kanaler. För ELLE:s del ledde galan till trafikrekord, både på sajten och i engagemang på sociala medier.

– Vi har producerat väldigt mycket material. Före, under och efter galan. Någonstans runt 50 artiklar har gjorts från galan, och sedan har vi ju gjort rörligt och mycket mer i olika format.

Nu så här två veckor efter galan börjar det redaktionella materialet från evenemanget till slut sina.

ELINA GROTHÉN SUMMERAR

Lärdomarna från årets gala

  1. Tajta samarbeten. Vid ett så här stort evenemang måste man ha ett nära samarbete mellan olika team. Man behöver gå igenom allt så att det klaffar när det gäller.
  2. Påbörja förberedelserna i god tid. Det måste finnas tillräckligt med tid för att kunna vara förberedd på det oförberedda. ”Det dyker alltid upp utmaningar i sista sekund som kräver extra tid och flexibilitet.”
  3. Lyft personerna. Rent redaktionellt så gäller det att lyfta personer som redan är stora i sina specifika kanaler, t ex TikTok, Instagram, där de har störst publik.

Text: Matilda Nilsson, A4.

Personligt: Elina Grothén

ELLE:s chefredaktör Elina Grothén bar en bältesklänning från Hodakova på röda mattan.
ELLE:s chefredaktör Elina Grothén bar en bältesklänning från Hodakova på röda mattan. Foto: David Thunander

Ålder: 35 år

Gör: Chefredaktör för ELLE

Bor: Söder i Stockholm.

Roligaste ögonblick på ELLE-galan: Jag fick en samlad bild på stylisten Nadia Kandil och alla hennes uttryck under galan, smygfotograferad. Hon blir berörd, skrattar, är chockad, håller för öronen och allt är samlat i en och samma bild. Det är väldigt många känslor.

Mest oväntade händelse på galan: Hederspristagaren Ann-Sofie Back kom ut lite tidigare än tänkt i manus.

Häftigaste outfiten: Det var väldigt många!

Vad hade du själv på dig på galan: På röda mattan bar jag en bältesklänning från Hodakova och på scen hade jag en klänning från Acne Studios.

Intresse: Reser mycket i och utanför jobbet.

Till arkivet
Så når du den svårflörtade unga målgruppen
Inspireras av 13 tips från experten, hur danska Zetland lyckats nå unga lyssnare samt exempel på tre internationella titlar som haft framgång hos yngre läsare.
Läs vår stora guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här