Hon bytte kossor mot kod

Nyhetsbrevet 2024 12 september
Hon bytte kossor mot kod
Från en stark nisch till en annan. Annika R Hermanrud lämnar LRF Media efter 15 år för jobbet som vd för Geeks. I en stor intervju berättar hon om skiftet från lantbruk till datorer.

En lång rad med löpsedlar prydde väggen när LRF Media tog farväl av mångåriga medarbetaren Annika R Hermanrud i somras. Hon har bland annat varit publisher, ansvarig utgivare och tf vd på LRF Media. På en av de specialproducerade löpsedlarna stod det: ”Nya äventyr väntar, Annika byter kossor mot kod”. Den korta rubriken betonade olikheterna mellan hennes nya och gamla arbetsplats, men Annika framhäver beröringspunkterna.

– Ja, jag går från ämnesområdena jord- och skogsbruk till datorer och hårdvaror. Men likheterna mellan de båda arbetsplatserna är större. På både LRF Media och Geeks jobbar kunniga personer som brinner för sitt ämne.

Det var för några veckor sedan som hon gjorde skiftet från de gröna näringarnas mediehus LRF Media till Geeks. Från en verksamhet med 330 miljoner i omsättning (2022) till en med strax under 22 miljoner kronor (2023). Under Geeks finns varumärkena SweClockers, Sveriges största webbplats om datorer och hårdvara, FZ, Sveriges äldsta spelsajt och Moderskeppet, en dygnskryssning för spel- och tekniknördar (ej att förväxla med Moderskeppet som ger onlinekurser).

När Annika R Hermanrud berättat för folk om sitt nya jobb på Geeks får hon en av två reaktioner:

– De som vet vad Geeks är, de som fattar, blir imponerade. Men andra har ingen aning. Trots att Geeks har en räckvidd på flera hundra tusen så är det många som flackar med blicken när de får höra namnet. Det är fascinerande.

SweClockers är en av de tjugo största mediesajterna i Sverige, berättar Annika R Hermanrud. SweClockers låg på 19:e plats på Orvesto internets senaste räckviddslista sorterat på unika besökare en genomsnittlig vecka. I juli 2024 hade SweClockers nyhetssajt och aktiva forum 437 000 unika besökare i veckan och FZ hade 125 000 unika besökare per vecka, enligt Orvesto Internet.

Affärsmodellen för Geeks bygger främst på annonser. Medlemskapet på såväl SweClockers som FZ är gratis. Förutom annonser på sajterna har Geeks också sponsorer för kryssningsfartyget Moderskeppet. Därtill kommer intäkter från utställare och passagerare. Dygnskryssningen, som avgår den 10 oktober, arrangeras för tredje gången i år och är redan fullbokad. Självklart kommer Annika R Hermanrud att hänga med de 1 300 datorintresserade ombord.

Är du en nörd?
– Jag är en sprinternörd. Jag nördar ned mig kort och intensivt i många olika saker. Jag är otroligt intresserad i en vecka, men jag är inte så uthållig. Mitt senaste toknörderi var att jag försökte lära mig musikredigeringsprogrammet GarageBand. Det blev en halv låt i alla fall.
I hennes nya roll ska hon få Geeks att växa ytterligare.

– Vår tydliga mission och vision är att Geeks ska ge tillbaka till de som är galet insatta. Vi ska skapa värde, som vi ska ge tillbaka till dem. Men för att göra det måste vi ha en stark affär i botten.

Under hösten vill Annika R Hermanrud lära känna bolaget och målgruppen mer. Framåt kommer affärsbenen utbildning och rekrytering att vara i fokus.

– Det finns så mycket kunskap samlad i SweClockers forum. Många är självlärda och vi vill hjälpa arbetsgivare att hitta bra medarbetare här, säger Annika R Hermanrud.

Det kan handla om allt från att vara testpilot till större åtaganden. Just nu söker SweClockers en ny chefredaktör. En snabb titt på Geeks kontaktsida visar att förutom Annika är det enbart män som jobbar på bolaget.

Varför är det så?
– Jag tror att det är slump. Jag tror det finns många nördiga tjejer, men det är olika saker som vi är nördiga kring. Vi slår läger kring olika eldar.

Är det här med könsbalansen något som du kommer att jobba med?
– Jag känner mig inte utanför på något sätt här. För mig är det viktigt att ha rätt person på rätt plats, sedan spelar det ingen roll om det är en han, hon eller hen. När vi söker chefredaktör för SweClockers så vill jag se sökanden med journalistisk bakgrund och intresse för datorer och hårdvaror.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Getty Images

Tips: Den här intervjun gjordes till vårt nyhetsbrev. Du kan prenumerera gratis här.

Annika R Hermanrud, GeeksPersonligt
Annika R Hermanrud
Gör: Vd för Geeks
Ålder: 51 år
Familj: Man och två barn
Dold talang: Sjukt bra på att hitta saker som folk tappat bort.

Tre snabba frågor till Annika

Kossor eller kod?
Print eller digitalt?
Geek eller boss?

Om Geeks
Verksamhet: Plattformar, forum och varumärken för dator- och spelintresserade.
Grundat: 1999
Mission: Idén bakom Geeks är att ta de galet insatta på allvar.
Varumärken: Sveriges äldsta spelsajt FZ, (som grundades 1996 och såldes från Egmont till Geeks 2015). Sveriges största webbplats om datorer och hårdvara, SweClockers (grundat 1999) och Moderskeppet, en dygnskryssning för datorintresserade som avgick första gången 2022.
Antal anställda: 15

Till arkivet
Välkommen till branschens största evenemang 2024!
Vi arrangerar Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan den 23 oktober. Som besökare får du en inspirerande och värdeskapande dag och en stjärnspäckad festfylld galakväll med prisutdelning. Vi ses på Cirkus i Stockholm.
Läs mer om årets program och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här