Fem mediechefer berättar om satsningarna inför 2025

Nyhetsbrevet 2024 19 december
Fem mediechefer berättar om satsningarna inför 2025
Större digitalt fokus, AI-utveckling och ökad nyhetsbevakning. Det ryms bland satsningarna för fem chefer i tidskriftsbranschen nästa år. Bland orosmolnen finns ökande distributionskostnader och försämringar i postutdelningen på landsbygden.

 

Anders Juhlin, Keesing: ”Vi har förstås ett stort fokus digitalt”

Anders Juhlin, Keesing

Korsordsjätten Keesing har haft tillväxt de senaste åren och Anders Juhlin som är Managing Director Nordics & Germany, har förmånen att slippa några särskilda neddragningar 2025.

Vad kommer ni på Keesing att satsa på 2025?

– Vi fortsätter vår satsning inom braintainment på bred front. Vid sidan om att utveckla vår framgångsrika magasinsverksamhet kring korsordstidningar och böcker så har vi förstås ett stort fokus digitalt. Förutom underhållning och klurigheter via onlinespel och i kanaler som Netflix, Discord och Microsoft så lanserar vi Tankesport Play, där fokus initialt ligger på just digitala korsord, sudoku, ordflätor och annan hjärngympa.

Vad kommer ni att välja bort?

– Eftersom vi haft en kraftig tillväxt de senaste åren, där i princip samtliga affärsområden gått starkt, så är det inte mycket vi behöver välja bort just 2025. För att vara inom mediaområdet är det lite unikt och kanske låter kaxigt. Men våra kunder älskar allt det våra skickliga medarbetare skapar, och verkar vara beredda på att fortsätta betala för våra tjänster och produkter.

Vilket är det största orosmolnet för er 2025?

– Av alla orosmoln är det svårt att välja ut just ett. Konflikter i Europa och Mellanöstern, lågkonjunkturen, klimatförändringar mm kan ju fortsätta att störa såväl våra affärer som våra B2B-kunders. En oro som finns inbyggd just hos Keesing är folkhälsan, att vi inte aktiverar och stimulerar våra hjärnor tillräckligt. Hela vår verksamhet går ut på att få våra kunder att motionera och hålla igång knoppen, och om vi människor slarvar där möter vi en ganska dyster framtid…

Eva Burman, Dagens Arbete: ”Vi har ett ljudprojekt med AI”

Eva Burman, Dagens Arbete

Fackförbundstidningen Dagens Arbete satsar på ljud 2025. Det största orosmomentet för tidningen är intäkterna, precis som för många andra titlar. Här berättar vd och chefredaktör Eva Burman om tidningens planer.

Vad kommer Dagens Arbete att satsa på 2025?

– Vi fortsätter att fokusera på att vara nyhetsledande inom vårt bevakningsområde, med ett digitalt fokus. Vi kommer att jobba på appen för att göra läsarupplevelsen så bra som möjligt. Sajt, e-tidning, podd och pushar. Allt i ett. Som ett kinderägg! Och framför allt fokus på ljud. Vi har ett ljudprojekt med AI. Våra läsare ska kunna lyssna på DA. Inte bara i poddform. Våra läsare lyssnar ju mer än genomsnittet. Och vår läsarundersökning visar att 17 procent vill hellre lyssna på än läsa DA.

Vad kommer ni att välja bort?

– Det som man inte läser. Vi har påbörjat ett innehållsprojekt och vet mer i dag om vad läsaren föredrar. Så ska vi välja bort något så är det journalistik som inte blir läst.

Det största orosmomentet för er titel för 2025?

– Intäkterna. Helt klart. Vi tjänar ju inga pengar i princip utan är beroende av våra ägare. Men med den utveckling vi gjort under året tror jag de är nöjda. Det är de signaler jag fått. Vårt uppdrag är att granska, skildra och sprida kunskap om industriarbetares villkor. Det har vi gjort. Dessutom har vi ökat läsningen. Antalet sidvisningar per dag har ökat med 475 procent (!) sen oktober förra året – så vi har i alla fall nått ut till fler.

Camilla Sjöberg, Albinsson & Sjöberg: ”Vi tror fortsatt på print”

Camilla Sjöberg, Albinsson & Sjöberg

För motortidningsförlaget Albinsson & Sjöberg är de ökande distributionskostnaderna ett orosmoln inför 2025. Det berättar Camilla Sjöberg, ägare. Förlaget har en omfattande mässverksamhet och ger även ut tidningarna: Bilsport, Trailer, Bilsport Classic Magazine, Nostalgia, Fyndbörsen, Trucking Scandinavia och Traktor.

Vad kommer Albinsson & Sjöberg att satsa på 2025?

– Vi satsar fortsatt på de sju tidskrifter vi har och synergierna mellan dem och våra evenemang. Eventverksamheten har vi fokus på att utveckla mer de kommande åren, människor vill träffas kring sina intressen! Våra tidskrifter är mässtidningar på flera av våra evenemang och kommande år har vi även samarbete med två externa eventarrangörer vilket blir spännande! Vi kommer också att se över hur vi framåt kan använda AI för att förenkla vissa moment och uppgifter samt även dra nytta av det för ökade intäkter.

Vad kommer ni att välja bort?

– Vi tror fortsatt på print. Det närmaste året gör vi därför ingen större satsning – eller rättare sagt ingen transformation av tidskrifterna – till att bara bli digitala. Det här hänger också ihop med att vi har många trogna printannonsörer samt som jag redan nämnt, våra tidskrifter är viktiga som mässtidningar.

Det största orosmomentet för era tidningar för 2025?

– De ökande distributionskostnaderna som inte står i paritet med övriga prisökningar i samhället. Till det här ska också läggas försämringar av distributionen där prenumeranter på landsbygden inte får tidskriften hem utan i samlingslådor som kan vara flera kilometer från deras bostad. Här är vi tacksamma över att ha stöd från Sveriges Tidskrifter som driver frågan åt oss alla som är berörda. Vi är många!

Axel Andén, Journalisten: ”Nu handlar det om att jobba med konvertering”

Axel Andén, Journalisten

Fackförbundstidningen Journalisten går ned ett nummer i print 2025. Det berättar Axel Andén som varit chefredaktör sedan i augusti förra året.

Vad kommer Journalisten att satsa på 2025?

– Två saker: betalmodellen och appen. När det gäller vår betalmodell så kom tekniken just på plats, så nu handlar det om att jobba med konvertering. Och när det gäller appen så ska vi få in allt innehåll i vår befintliga app, alltså utöver e-tidningen även nyhetsflödet och podden.

Vad kommer ni att välja bort?

– Ett nummer i print.

Vilket är det största orosmolnet för er titel för 2025?

– Ekonomin. Kostnaderna ökar med inflationen medan intäkterna ligger still – i bästa fall.

Anna Sofia Dahl, Sjukhusläkaren: ”Vi kommer göra en digital satsning”

Anna Sofia Dahl, Sjukhusläkaren

Tidningen Sjukhusläkaren kommer satsa digitalt 2025 – och även skicka fler nyhetsbrev. Men minskar utgivningstakten i print nästa år. Det berättar chefredaktör Anna Sofia Dahl.

Vad kommer Sjukhusläkaren att satsa på 2025?

– Vi kommer att göra en digital satsning under nästa år, vilket bland annat innebär att vi kommer skicka fler nyhetsbrev. Om jag får drömma leder det till att Sjukhusläkaren blir en ännu bättre digital produkt både för våra kärnläsare och läsare utanför den kretsen.

Vad kommer ni att välja bort?

– För att frigöra utrymme och ge oss färre deadlines som är kopplade till print har vi beslutat att gå ner från sex nummer per år till fem för 2025. Innehållsmässigt arbetar vi ständigt med att bli ännu bättre på att välja, och då också välja bort, för att kunna lägga våra resurser på den granskande och fördjupande journalistiken.

Det största orosmomentet för er titel för 2025?

– Utan att jinxa saker för mycket skulle jag nog vilja säga att vi faktiskt ser få orosmoment som är specifika för oss på Sjukhusläkaren nästa år. Allt kan såklart hända, men vi har ynnesten att arbeta i en stabil tillvaro jämfört med många andra i branschen.

Text: Matilda Nilsson & Barbro Janson-Lundkvist
Foto: Mikael Andersson, Mattias Larsson/Fabas bild, Ellika Henrikson och Getty Images

Till arkivet
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här