Det visste du inte om Sveriges Tidskrifters nya ordförande

Nyhetsbrevet 2023 19 april
Det visste du inte om Sveriges Tidskrifters nya ordförande
Kärleken tog honom till Sverige och här har han blivit ofrivillig tv-expert på brittiska kungahuset. James Savage leder en digital tidning som nu finns i nio länder. På onsdagen valdes han till Sveriges Tidskrifters nya ordförande.

– Det är mycket hedrande och kul. Det är en jätteintressant utmaning. Det är stora frågor som vi behöver brottas med i branschen, säger James Savage.

För många i branschen är James redan ett bekant ansikte. Han är publisher och vd för The Local, ett digitalt magasin som riktar sig till en köpstark målgrupp: engelskspråkiga som flyttat utomlands och personer med engelska som andra språk, som gör karriär här eller gör affärer i utlandet. Han själv har gjort en liknande resa som många av tidskriftens läsare.

Till Sverige kom engelsmannen James Savage lite av en slump. James träffade sin blivande man, svensken Gustav i romantiska Paris och flyttade med honom tillbaka till Sverige när han skulle avsluta sina juridikstudier här.

Men planen var aldrig att James skulle bosätta sig i Sverige. Han skulle bo ett här ett tag, Sverigevistelsen var tänkt som en parentes. I en tidigare intervju, i samband med att James Savage tilldelats Sveriges Tidskrifters Stora Pris 2021, berättade James om detta.

Han är uppväxt i Lincolnshire (hemort för 1800-tals poeten Alfred Tennyson som skrev Ring, klocka ring) i norra England och flyttade först därifrån till London med studierna. Han har examen inom historia och studerade därefter journalistik med fokus på etermedier.

Han kommer från en entreprenöriell bakgrund och har med The Local fått stor vana av att jobba med digitala publikationer. Men från början var tidningen inte mer än ett nyhetsbrev till en SFI-grupp. Brevet producerades av britten Paul Rapacioli. Någon skickade vidare brevet till James Savage och på så sätt fick de båda grundarna av The Local kontakt. 2004 är startår för medieprodukten.

– Jag såg tidigt att internetmedier var på väg uppåt. Jag insåg att det var framtiden för mediebranschen och då ville jag jobba med det, säger James Savage.

The Local har i dag 53 000 betalande prenumeranter och finns i nio länder. De fem senaste åren har bolaget nästan fördubblat sin omsättning.

– Vi försöker analysera vad läsarna vill ha utan att ha en alltför förutbestämd idé om vad The Local ska vara. För att kunna följa läsarna måste journalisterna också ha ett flexibelt arbetssätt. Låt läsarna visa vägen inom vissa ramar, uppmanar James Savage.

Det går i stort bra för The Local, men för hela tidskriftsbranschen är utmaningarna fortfarande många, menar James Savage. Som ordförande kommer han bland annat att driva frågor om ekonomisk hållbarhet, den digitala omställningen och ett rättvisare presstöd.

– Jag vill hjälpa branschen som helhet, säger han.

Till skillnad från sin företrädare på ordförandeposten, Helle Klein (Dagens Arbetes tidigare chefredaktör), så arbetar James Savage med en helt digital medieprodukt.

– De flesta av medlemmarna i Sveriges Tidskrifter har en printtidning, men The Local är helt digital. Jag kommer från en entreprenöriell bakgrund och leder en digital prenumerationsbaserad tidning, vilket jag hoppas ger mig ett annat perspektiv. Men med det sagt, så kommer jag att vara lyhörd för medlemmar som har en pappersprodukt och se till att deras frågor också lyfts fram i styrelsen framåt.

Han är noga med att betona att ledamöterna i Sveriges Tidskrifters styrelse har vitt skilda bakgrunder. Som vice ordförande kommer han till exempel att ha 90-åriga tidskriften Vi:s publisher Unn Edberg.

– Man ska inte vänta sig att jag kommer att göra något radikalt annorlunda mot vad vd Kerstin gör och vad Helle har gjort. I en omedelbar framtid ska styrelsen fortsätta i samma banor. Men jag hoppas kunna bidra till att vi pratar ännu mer om digitalisering och om hur tidskrifter behandlas i jämförelse med dags- och lokaltidningar.

– Den fördjupade och nischade journalistiken som tidskrifterna gör får inte glömmas bort när det gäller stöd. Hem & Hyra, Fokus, Breakit och Dagens ETC borde ha rätt att konkurrera om presstödet på liknande villkor som dags- och lokaltidningarna, säger James Savage.

Förutom att vara företagsledare, publicist och entreprenör är James Savage en riktigt trevlig ”chap”. Han svarar ofta eftertänksamt, men med ett varmt leende. På senare tid har han ofta fått ta plats i tv-rutan i nyhetssofforna och prata om det brittiska kungahuset, som till exempel efter drottning Elizabeth II:s (1952–2022) död.

– Ja, det är lite motvilligt, skrattar han till om sin nya expertroll. Men det är ju intressant att prata om kungahusen. Oavsett vad man tycker om dem principiellt så spelar de en speciell roll i våra samhällen och berättar om de samhällen som vi lever i. Men sedan kan jag tycka att en del frågor som jag får kanske är lite mindre seriösa. ”Hur känner de?”, det kan inte jag svara på.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Sara Arnald

Personligt

James Savage

Ålder: 44 år.

Bor: Vasastan i Stockholm.

Gör: Vd och publisher för The Local.

Familj: Maken Gustav Forsberg och hunden Albert.

Hobby: Jobbet är min hobby.

Okänd talang: Var klockringare i kyrkan som barn.

Till arkivet
Stor guide: Så lyckas du med AI-bilder
Skapandet, användningen, juridiken. Här får du en komplett guide till att lyckas med dina AI-bilder. Vi tipsar om vilka verktyg som är att föredra för publicister – och vilka du bör undvika.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här