Det gör publicisterna i solidaritet med Ukraina

Nyhetsbrevet 2022 10 mars
Det gör publicisterna i solidaritet med Ukraina
Svenska tidskrifter, medieorganisationer och tidningshus har tillsammans donerat långt över tre miljoner kronor till fri och oberoende press i Ukraina. Erik Halkjaer, ordförande för Reportrar utan gränser och chefredaktör för Sveriges Natur, betonar vikten av att stötta oberoende journalister även i Ryssland.

Enligt Reportrar utan gränser råder brist på hjälmar, skyddsutrustning och satellittelefoner för ukrainska journalister. När den Putin-ledda invasionen av Ukraina inleddes 24 februari hade ukrainska pressfrihetsinstitutet IMI (The Institute of Mass Information) fem skyddsvästar att låna ut – samtidigt som det skulle behövas hundratals.

Förutom skyddsvästar, hjälmar, första hjälpen-lådor och telefoner behövs även datorer och kameror för de journalister som är kvar i Ukraina.

– Många journalister har ju tvingats lämna sina arbetsplatser, säger Erik Halkjaer, ordförande för Reportrar utan gränser.

IMI förmedlar lokala journalisters bild av läget till Reportrar utan gränser i Sverige. Svårigheten att få tag på skyddsvästar och hjälmar är den allvarligaste bristen för journalisterna på plats.

– Marknaden för skyddsutrustning är rätt barskrapad. Det tar ett tag att tillverka och det är svårt att få fram, säger Erik Halkjaer.

Nyligen gick Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News, ut i Dagens Media och uppmanade stora mediehus att inventera de egna förråden av skyddsvästar.

– Det är ett smart sätt att tänka. Om en stor redaktion har skyddsutrustning liggande kan den skicka ned utrustningen omgående. Vi har ju tid att vänta på ny utrustning till oss själva här i Sverige, säger Erik Halkjaer.

Reportrar utan gränser har i en blixtinsamling samlat ihop till 100 skyddsvästar som nu är på väg mot Ukraina. Sedan tidigare har organisationen skickat första hjälpen-paket och satellittelefoner till journalister i landet. Samarbetspartner är IMI i Lviv i västra Ukraina. Tillsammans med andra organisationer koordinerar IMI insatser över gränsen.

– Är man reporter och har skyddsutrustning, första hjälpen-paket, satellittelefoner eller mobiler som man vill donera så hör efter först och fråga var behoven finns, till exempel till större organisationer som TU, Journalistförbundet eller oss. Det sista man ska göra är att samla ihop allt man har i garaget och köra ned – för det hjälper inte.

Sedan kriget i Europa startade har bland annat Bonnier News lyst upp Expressen/DN-skrapan i blågult till stöd för Ukraina, och tidningskoncernen NWT hade i fredags blågula färger på 15 tidningsettor och logotyper.

Men det är inte helt okomplicerat för stora tidningsredaktioner att visa sin solidaritet för det angripna landet.

– Det är svårt. Jag reagerade lite när de stora svenska mediehusen flaggade med Ukrainas flagga. Kan man som chefredaktör ta ställning i det här läget? Man kanske bör tänka på vad det får för konsekvenser längre fram? Men däremot tycker jag att man helt opartiskt kan stötta oberoende medier och journalister i Ukraina. Även journalister i Ryssland behöver vårt stöd, säger Erik Halkjaer, som även är chefredaktör för Sveriges Natur.

Ryssland har infört en ny lag mot ”falska nyheter” och efter det har även Nobelpristagaren Dmitry Muratovs tidning Novaya Gazeta tvingats att ge efter för censuren. Reuters berättar att tidningen meddelat att den kommer ta bort innehåll om Rysslands militära aktioner i Ukraina från sajten.

Journalisten skriver att den nya lagen ger upp till tio års fängelse för den som sprider ”falska nyheter” och upp till 15 års fängelse om uppgifterna får ”allvarliga konsekvenser”.

– Ryska journalister behöver mer stöd av IT-säkerhet och kryptering, säger Erik Halkjaer.

Senaste veckan blev 30 oberoende sajter i Ryssland blockerade av ryska staten. Reportrar utan gränser har ett långsiktigt utvecklingsprojekt som hjälper till att avblockera censurerade sajter. Projektet leds av sektionen i Tyskland och kallas Collateral Freedom.

Ryssland ligger på plats 150 av 180 länder i Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex 2021.

Det här gör publicister i Sverige för medier i Ukraina

  •  Sveriges Tidskrifter donerar 20 000 kronor till Reportrar utan gränser i Sverige. Pengarna kommer att slussas vidare till Reportrar utan gränser i Polen och användas för inköp av bland annat skottsäkra västar och första hjälpen-material till ukrainska journalister.
  • Utgivarna, som Sveriges Tidskrifter är del av, har skänkt 1 500 pund till Kyiv Independent, en nystartad nyhetssajt grundad av ett 30-tal medarbetare som i november slutade på Kyiv Post i protest mot inskränkningar i det journalistiska oberoendet. Nyhetstjänsten Kyiv Independent har på kort tid vuxit till över 1,7 miljon följare på Twitter.
  • I ett unikt beslut har TU – Medier i Sverige valt att donera 1 miljon kronor till polska stiftelsen Gazeta Wyborcza Foundation för att stötta journalister på plats i Ukraina. Pengarna ska gå till skyddsvästar, hjälmar, mobiltelefoner med mera. Sedan tidigare har TU – Medier i Sverige gett ekonomiskt stöd till The Ukrainian Association of Press Publishers (UAPP), som är medlem i den internationella medieorganisationen WAN-Ifra där också TU är med.
  • Bonnier News donerar 1 miljon kronor till stöd för oberoende nyhetsjournalistik i Ukraina. Hittills har Bonnier beslutat att 100 000 av dessa går till tidningen Kyiv Independent, 200 000 kronor till Reportrar utan gränser och 300 000 kronor till Gazeta Wyborcza Foundation, enligt Dagens Media. Bonnier News har därtill inventerat sina egna lager av skyddsutrustning för att se vad som kan skänkas till Ukraina. I samarbete med Röda Korset har Expressen startat en insamling för att stötta det humanitära arbetet i Ukraina.
  • Schibsted skänker via organisationerna International Press Institute och World Association of Newspapers and News Publishers 1 miljon norska kronor till stöd för oberoende medier i Ukraina. Schibsted har också gett sina anställda i Polen fem dagar ledigt för att kunna hjälpa till i flyktingkrisen vid polska gränsen.
  • Journalistförbundet har startat en insamlingsfond som på fem dagar samlat in över 90 000 kronor. Pengarna ska gå till de två journalistförbunden i Ukraina, NUJU och IMTUU, och Europeiska Journalistfederationens arbete med att stötta journalister och mediearbetare i Ukraina.
  • Aller media har donerat 20 000 kronor till hjälporganisationer som fokuserar på Ukraina. Därtill har Aller media pausat mars månads stora reklamkampanj för att skänka annonsutrymme i print och digitalt till hjälporganisationer.
  • Breakit donerar under en vecka nya läsarintäkter till Unicefs arbete på plats i Ukraina. Därtill dubblar Breakit intäkter från läsare som tecknar abonnemang.
  • Tidskriften Ny Tekniks ägare Ny Teknik Group har tillsammans med Forever Sustainable och Röda korset tagit initiativ till Business for Ukraine, som vänder sig till både små och stora företagare. Genom Business for Ukraine får företag möjlighet att hjälpa de som är drabbade av kriget. #businessforukraine är både ett moraliskt ställningstagande och en kanal for finansiellt stöd till Röda Korset. Insamlade pengar ska gå till mat, vatten, hygienartiklar, sjukvård och tak över huvudet för människor i Ukraina och de som flyr utanför landets gränser.
  • The Local har donerat 20 000 euro till en insamling av The Fix. Pengarna ska gå till att hjälpa medier i Ukraina att omlokalisera sig och sätta upp redaktioner på nya platser. The Local uppmanar dessutom sina läsarna att donera till insamlingen.
  • Dagens Arbete skänker pengar till UNHCR:s flyktinghjälp.
  • I ett gemensamt upprop den 3 mars gav åtta svenska chefredaktörer och TU:s vd sitt stöd för oberoende medier i Ukraina och Ryssland och betonade att oberoende journalistik behövs i kampen mot rysk desinformation. Uppropet publicerades samtidigt i Aftonbladet, Dagens Industri, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten, Omni, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan och hos Tidningsutgivarna. Flera av aktörerna valde även att publicera den ryska och ukrainska översättningen av uppropet i sina sociala kanaler. Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson tog initiativ till publiceringen.

Det här gör internationella medier till stöd för journalistik i Ukraina

  • The Fix media är en medieplattform som bytt karaktär under kriget. Sajten har sina rötter i Ukraina och grundades av Kyiv Independents nuvarande vd Daryna Shevchenko och Kyiv Post tidigare vd Jakub Parusinski. Från att ha varit en sajt för medienyheter har The Fix blivit en plattform för donationer till ukrainska medier.
    – De är navet för hjälpen in till Europa, säger Thomas Mattson i Publicistpodden, som ges ut av Sveriges Tidskrifter.
  • En av givarna till The Fix är tech- och medieföretaget Axel Springer som totalt donerat 500 000 euro till granskande journalistik i Ukraina. Pengarna har även gått till Ukraine’s Media Development Foundation och The Kyiv Independent.
    Axel Springer ger ut titlar som Bildt, Welt och Politico. Årligen utser Axel Springer vinnaren av Axel Springer Awards. Årets pris gick till Ukrainas president Volodymyr Zelensky.
  • Stiftelsen Gazeta Wyborcza Foundation som vi nämnt tidigare, har fått uppbackning av flera nordiska medieorganisationer. Gazeta Wyborcza Foundation syftar till att ordna skyddsutrustning för journalister, finansiella bidrag till journalister och medier i Ukraina samt hjälpa till med att omlokalisera journalister till Polen och andra EU-länder.
  • Finlands journalistförbund har skänkt 15 000 euro för att trygga journalisters säkerhet i Ukraina.
  • Danska journalistförbundet har beviljat 20 000 dollar som ska förmedlas till kollegorna i Ukraina.
  • Techplattformen Sifted, som Financial Times investerat i, ger 50 procent av sina läsarintäkter under en vecka till The Kyiv Independent.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Jens Sølvberg och Getty Images

Så kan du bidra till att stötta journalistiken i Ukraina

Reportrar utan gränser samlar in pengar som ska gå till skyddsutrustning till ukrainska journalister. Det är stort behov av skyddsvästar, hjälmar och satellittelefoner i Ukraina, enligt organisationen.

Journalistförbundet har startat en insamlingsfond för de två journalistförbunden i Ukraina NUJU och IMTUU, och Europeiska Journalistfederationens (EFJ) arbete i Ukraina. Insamlade pengar ska kunna gå till skyddsutrustning, bärbara telefonladdare och kommunikationsutrustning för att journalister i Ukraina, samt även mer långsiktiga stöd för medier i landet.

En av Kyiv Independets grundare Jakub Parusinski har startat en insamling för medier i Ukraina via GoFundMe. Utefter behov förmedlas bidrag till lokala medier som Ukrayinska Pravda, Zaborona, Detector Media, Liga.net, Ukrainer med flera.

Jakub Parusinski har även en GoFundMe-kampanj för att oberoende Kyiv Independent. Över 1,1 miljon pund har samlats in.

Därtill finns en insamling till Kyiv Independent via Patreon.

 

Till arkivet
Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här