Utgivarnas nya vd: ”Jag har mina rötter i tidskrifter”

Nyhetsbrevet 2023 16 maj
Utgivarnas nya vd: ”Jag har mina rötter i tidskrifter”
Åsa Rydgren har jobbat i över 30 år med magasin inom Bonnierkoncernen. Till årsskiftet kommer hennes bok och i höst börjar hon på nya jobbet som Utgivarnas vd. I rollen ska hon samla den svenska mediebranschen.

Det var 2020 som Åsa Rydgren lämnade tidningsförlaget Bonnier Magazines & Brands (numera Expressen Lifestyle). Då hade hon jobbat i över 30 år inom Bonnierkoncernen.

Hon har haft rollen som reporter, redigerare, chefredaktör (bland annat för VeckoRevyn och Allt om Mat), ansvarig utgivare, redaktionschef och förlagschef.

– Jag har verkligen mina rötter i tidskrifter, säger hon. Nästan hela mitt yrkesliv har jag jobbat med magasin.

Efter en mängd olika chefsuppdrag inom Bonnierkoncernens tidskriftsförlag sitter hon nu i styrelserna för 1.6 miljonersklubben (en ideell förening som driver frågor om kvinnors hälsa) och för Poppius Journalistskola. Hon driver även ett mentornätverk i 1.6 miljonersklubben. Runt årsskiftet kommer dessutom hennes bok ”Det ordnar sig – allt jag hade velat veta när jag var 25” ut på förlaget Ekström & Garay. Den handlar om att stötta unga kvinnor.

I höst börjar Åsa Rydgren som vd för branschorganisationen Utgivarna efter Robert Olsson som slutar.

Kommer du att driva tidskriftsfrågor extra mycket i din nya roll?

– Nej, det är inte uppdraget. Uppdraget är att se till hela branschens intresse och samla den kring gemensamma frågor, säger Åsa Rydgren. Högt upp på agendan står frågor om pressfrihet, pressetiska regler och hot och hat.

Bakom Utgivarna står stora delar av mediebranschen. Utgivarna samlar Sveriges Television, UR, Sveriges Radio, TV4, Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter.

Åsa Rydgren har tidigare suttit i Sveriges Tidskrifters styrelse.

– Det var väldigt roligt och givande. Under det uppdraget lärde jag mig hur viktigt det är att driva gemensamma branschfrågor.

Sveriges Tidskrifter samlar landets digitala och tryckta tidskrifter och har 380 medlemmar. Åsa Rydgren är också en återkommande medlem i juryn för Tidskriftspriset Årets Omslag, som delas ut av Sveriges Tidskrifter.

– Jag älskar tidskrifter, men varje år får jag en ny favorittidskrift. I och med juryarbetet får jag till min stora glädje varje år en mängd tidskrifter skickade till mig.

Sedan ett år tillbaka har Åsa Rydgren på konsultbasis arbetat med Utgivarnas Berätta-projekt. För bara någon vecka sedan utmynnade projektet i nya marknadsföringsfilmer där profilerade journalister berättar om det bästa med sitt yrke. Från tidskriftsbranschen intervjuas till exempel ELLE:s chefredaktör Cia Jansson och förlaget Offside Press vd Ola Carlson. Därtill har Berätta-projektet tagit fram ett presentationsunderlag om journalistik som redaktionerna kan använda vid till exempel studiebesök. Målet är att locka fler unga till yrket.

Upprinnelsen till projektet var förra sommarens branschmöte om journalistbristen som arrangerades av Bonnier News.

– Det har blivit svårt att få sommarvikarier, inte minst för lokalpressen – och det är färre som söker sig till journalistutbildningarna på universiteten. 2020 klev jag lite av branschen, men mitt hjärta brinner fortfarande för de här frågorna, säger Åsa Rydgren.

Vad har Berätta-projektet gett så här långt?

– Det är för tidigt att utvärdera. Vi måste under lång tid kommunicera om och upplysa om det här fantastiska yrket. Men det har ändå redan skett en förändring i och med att branschen har börjat diskutera det här.

I år slog Arbetsförmedlingen fast att journalist numera är ett bristyrke.

– Oavsett vad det beror på så är vi där vi är nu och då behöver vi så mycket som möjligt prata om det här – och fylla på med duktiga människor, säger Åsa Rydgren.

Tror du att journalist åter kan bli ett populärt yrke?

– Ja, det är redan det, men hos för få. Är man det minsta intresserad av samhällsfrågor och vill förändra saker, det kan vara både stort och smått, så är journalistik ett enormt bra yrke.

Åsa Rydgren var med när tidskriftsförlaget Bonnier Tidskrifter 2017 blev Bonnier Magazines & Brands. Hon har på nära håll sett de omställningar som tidskrifter ställts inför de senaste decennierna. I och med digitaliseringen tappar pappersutgåvorna läsare, samtidigt som många tidskriftstitlar utvecklat sina varumärken och lagt till kringerbjudanden som evenemang, böcker och resor.

– Tidskrifter fyller fortfarande ett taktilt behov hos läsarna, säger Åsa Rydgren.

– Många av våra läsarundersökningar visade att folk uppskattade att läsa papperstidningen. De blev inspirerade av sin tidning, det var en njutningsfull stund att läsa magasinet och de gillade att tidskriften har en tydlig början och ett slut. Det senare tror jag blir alltmer viktigt.

Hon börjar som vd för Utgivarna den 15 augusti. Uppdraget är på 50 procent och övrig tid kommer hon att fortsätta sitt engagemang inom 1.6 miljonersklubben och det egna skrivandet.

– Jag älskar journalistik och det är en stor del av mitt liv. Det är roligt att få förkovra mig ännu mer inom mediabranschen – och jag kommer även fortsätta mitt eget skrivande. Det absolut roligaste är att få berätta en historia, säger Åsa Rydgren.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Getty Images

 

Personligt

Åsa Rydgren
Ålder: 60 år.
Familj: Två vuxna barn och särbo.
Bor: Stockholm/Skåne.
Bakgrund: Jobbat över 30 år med magasin inom Bonnierkoncernen. Tidigare bland annat förlagschef/publisher på Bonnier Magazines & Brands.
Gör: Konsult inom ledarskap och affärsutveckling. Jobbar som mentor och sitter i styrelsen för 1.6 miljonersklubben, samt i styrelsen för Poppius Journalistskola. Skriver böcker. Börjar som vd för Utgivarna den 15 augusti.
Hobby: Min hobby är det jag jobbar med: Att skriva och samtala med människor och engagera mig i journalistik.
Aktuell: Debuterade nyligen som författare genom att medverka i förlaget Ekström & Garays novellantologin ”Familj” som kommer ut i ljudboksformat. Kring årsskiftet kommer också hennes bok ”Det ordnar sig – allt jag hade velat veta när jag var 25” ut på Ekström & Garay.
Dold talang: För länge sedan kunde jag spela Herman är en munter fyr på fiol.

Till arkivet
GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här