Sju insikter från Tidskriftsdagen 2023
AI, AI, AI. Det var ingen tvekan om vad det stora temat för årets upplaga av Tidskriftsdagen handlade om. För tidskrifterna innebär verktyg baserat på articifiell intelligens stora möjligheter och deltagarna på Tidskriftsdagen fick med sig en mängd konkreta exempel och tips för hur de kan integrera AI-verktyg i vardagen. Utöver det avhandlades hur man bäst satsar sig genom en lågkonjuktur och hur man bäst får snurr på de digitala läsarintäkterna.
Här är 7 insikter från Tidskriftsdagen
AI förändrar allt
Det är ett absolut teknikskifte vi står inför och vissa beskriver AI-utvecklingens framtida påverkan på mänskligheten på samma sätt som före och efter internet. Begreppet ”AI First” kommer sannolikt att radikalt förändra våra medievanor. Trots att AI har potential att förbättra världen, finns det risk för ökad maktkoncentration. AI:s framsteg i tal-, bild- och språkigenkänning har nu överstigit mänsklig kapacitet och kan nu fatta beslut och generera idéer på egen hand. Våra sinnen blir allt mer uppkopplade och att stirra ner i en skärm kommer i framtiden ses som något konstigt och ålderdomligt.
Storyn och människan framför allt
Flera av Tidskriftsdagens föreläsare och debattörer underströk hur viktigt det är som medieföretag att aldrig släppa fokus på storyn och berättandet samt ens målgrupp. AI-tjänster kan och ska fungera som verktyg, men precis som att ingen skyltar med att Microsoft Excel används som verktyg för att göra en granskning kommer inte AI-tjänsterna i sig vara i fokus för framtidens journalist.
“När vi tror att vi kan använda AI-tekniken för att anpassa vår journalistik till en målgrupp vi inte levererar så bra till idag, då kanske vi snarare borde ändra vår journalistik redan nu. Den stora frågan är inte vad AI kan göra för oss utan varför vi gör vår journalistik och vem den är till för”, sa Chris Moran från The Guardian under sin presentation. När AI-tjänster gör det lätt att skapa tusentals mediesajter med flöden från tusentals källor som automatiskt skapar tusentals artiklar blir det viktigt att förädla sin egen produkt och förstå vad värdet finns någonstans.
Det går att vinna i lågkonjuktur
Att våga satsa under svåra ekonomiska tider kräver en tydlig målgrupp, rätt partnerskap, och innovation. Tidskrifterna uppmanas att stå upp mot stora aktörer som Google och Facebook, med fokus på sina kärnvärderingar och målgrupp. Tidskrifterna överskattar ofta hur mycket läsarna vill läsa produkterna, men underskattar hur mycket läsarna är villiga att betala. Om ingen klagar på priset, då är priset för lågt. Fokusera inte allt för mycket på budgeten, tuffare tider kräver innovation och budget är en gissningslek. Under lågkonjuktur kan det också vara rätt att förvärva andra spelare på marknaden. Då är det viktigt att de delar samma kultur och grundvärderingar. Finanserna och hur bolaget är skött sedan tidigare är också viktigt, men även att magkänslan är rätt.
Den digitala prenumerationsaffären har stora möjligheter
Framgångsfaktorer inkluderar att förstå kundens livscykel, skapa engagerande innehåll, och minska hinder för en prenumeration. Makrotrender visar på ökad betalvilja, annonströtthet och ett önskemål om stabilitet i en värld med ekonomiska svängningar. Stora nordiska nyhetstidningar har framgång i den digitala prenumerationsvärlden, men nischade aktörer som Affärsvärlden, Kvartal och The Local visar också på betydelsen av att höja innehållskvaliteten och nå nya målgrupper. Det bästa innehållet är ofta det mest noggrant utarbetade och flera av talarna pekade på att den journalistik som konverterade bäst ofta är den mest genomarbetade och det som redaktionen själva är mest stolta över.
Ansvarig utgivare blir än viktigare med AI
Trots framstegen har AI svagheter. AI:s förståelse av bilder kommer från stora datamängder och algoritmernas träningsdata, vilket kan resultera i inbyggda fördomar baserade på källmaterialet. Annika Bäckström betonade vikten av att vara en ansvarsfull utgivare och föreslog att företag bildar AI-kommittéer, testar verktygen och anlitar experter för bästa praxis. Hon pekade också på att AI-användning inte automatiskt måste handla om effektivisering utan även om att höja kvaliteten på journalistiken.
Värdeskapande till max
Flera publicister berättade under Tidskriftsdagen om hur de dels breddat i vilka format deras journalistik når målgruppen men också hur man kan arbeta för att höja värdet på den journalistik som görs. En högre finish på leveransen, till exempel genom bättre korrläsning, proffsigare visuell paketering, bättre poddproduktion och utveckling av nya format är till exempel några av de saker som gjort att Kvartal ökat sina läsarintäkter.
Tänk på Gunde Svan
Under Tidskriftsdagen avslutning skickade Patrik Hadenius, förlagschef och språkvetare, med publiken ett antal tankar om hur vi kan välja att se den tid vi lever i just nu. Tänk på Gunde uppmanade han oss. Gunde slutade tävla som 29-åring. Men var det slut där? Nej, det tog inte slut. Han förnyade sig och är än idag aktuell. En riktigt bra tidskrift är aktuell över tid. Vad som än händer så kommer något nytt. Gamla scoop eller fadäser är historia. Hur blir det i framtiden? Framtiden kan vara ljus, varm, gemensam och levande. Inte sällan är den mörk, kall, ensam och förgänglig. Det är både nödvändigt och bra. Tänk på Gunde. Ur den mörka skogen kom han! Totalt blev det 17 mästerskapsmedaljer och när de tog slut, när han tog slut, då kom det en ny Gunde ur Fort Boyard.
Text: Fredrik Wass och Elin Sibbern, Sveriges Tidskrifter
Programledarna Camilla Bergman, Paulina Modlitba och Josefin Sigedal summerar Tidskriftsdagen. Foto: Anette Persson.