Så jobbar The Guardian med AI

Tidskriftsdagen 2023 14 september
Så jobbar The Guardian med AI
Han är skådespelaren som bytte karriär och hamnade i mediebranschen. Chris Moran har drivit fram datadrivna arbetssätt på The Guardians redaktion. Nu testar han möjligheterna med generativ AI. Den 25 oktober talar han på Tidskriftsdagen.

The Guardian grundades redan 1821 – och har ett långt arv på printsidan. Att börja jobba mer datadrivet var inte självklart. Chris Moran, som 2012 var tidningens audience editor, behövde bevisa för redaktionen att journalisterna kunde nå ut bättre digitalt.

– Min roll var att försöka övertyga våra redaktörer att skriva rubriker för nätet, inte för pappret, berättar Chris Moran.

Han initierade ett hackaton som resulterade i Ophan, ett mät- och analysverktyg som nu används av hela redaktionen. Med Ophan kan journalisterna själva se i realtid vilka artiklar som skapar engagemang och blir lästa. Chris Moran som i dag har titeln head of editorial innovation på The Guardian berättar:
– Vi har gått från att vara den nionde minsta brittiska nyhetstidningen till att bli en global organisation med en räckvidd som många andra bara kan drömma om.

Med sitt datadrivna arbetssätt har The Guardian vuxit även utanför Storbritannien – och har i dag en lojal mångmiljonpublik över hela världen, inte minst i USA. Chris Moran är dock noga med att poängtera att även om Ophan bidragit till The Guardians framgångar så är grunden för att nå en bredare publik helt enkelt att skapa bra journalistik.

Mätverktyget Ophan beskrivs som enkelt och lättbegripligt. Det är inte byggt för analysexperter utan för att underlätta för The Guardians redaktion.

Chris Moran betonar att han själv inte är någon dataanalytiker, utan han har en bakgrund som skådespelare. Att han hamnade på The Guardians redaktion var lite av en slump. Som många andra inom kulturyrken så hade han även ett annat jobb vid sidan av skådespeleriet för att få in pengar. Han jobbade som lärare inom grundskolan och var även IT-ansvarig. Bland annat arbetade han med Microsofts satsning ClassRoom och fick via en vän tips om ett frilansjobb på The Guardian – där han blev kvar.

Vi möts över Google Meet, men om bara någon månad kommer Chris Moran till Sverige. Han är keynote speaker på Tidskriftsdagen som Sveriges Tidskrifter arrangerar på Cirkus i Stockholm den 25 oktober. När det gäller redaktionell teknikutveckling är Chris Moran numera ett välkänt namn.

I april skrev han en debattartikel för The Guardian som fick stor spridning. Chris Moran avslöjade att stora AI-språkmodellen ChatGPT inte bara ibland ”hallucinerade” kring vissa fakta: ChatGPT hittade också på källor till sitt material. Upprinnelsen till artikeln var att flera forskare kontaktat The Guardian i jakt på artiklar som inte existerade. Det visade sig att ChatGPT genererade falska källhänvisningar.

– Det jag skrev fick stor respons. Jag tror att många inte visste att ChatGPT även kunde hitta på källor, säger Chris Moran.

ChatGPT lanserades av OpenAI för allmänheten i november förra året. På bara två månader hade ChatGPT nått 100 miljoner användare.

Chris Moran var tidigt ute med att experimentera med ChatGPT, och har funderat mycket på vilka effekter som den nya allmänt tillgängliga AI-tekniken, så kallad generativ AI, kan få för hela informationssystemet. Med generativ AI kan numera vem som helst skapa innehåll i text, bild, ljud eller rörligt. Många talar om riskerna med ökad desinformation, men Chris Moran menar att hela ekosystemet för information satts i gungning.

– Jag tycker att AI-tekniken är fantastisk när den är som bäst. Men den är också, av helt andra skäl, ganska farlig. Det finns ett grundläggande problem med generativ AI för ansvarstagande organisationer som The Guardian och det är att det är en opålitlig teknik, men vi vet inte hur opålitlig den är, säger Chris Moran.

Nyligen beslöt Chris Moran och The Guardian att stoppa OpenAI:s skrapning av information från The Guardian till sina språkmodeller.

– Jag säger det rakt ut: Jag skulle tycka det kändes mycket bättre om de stora techföretagen tog större ansvar för effekterna av sina teknologier, säger Chris Moran.

Ändå har The Guardian en rätt öppen attityd till den nya tekniken. På The Guardian finns ett AI-team som experimenterar med olika verktyg. Målet är att hitta AI-teknik som hjälper till exempel journalister med arbetsflödet.

– Är du journalist på en stor nyhetsorganisation, med en global publik, så kan du lätt falla i fällan att du skriver, primärt, för dig själv. Men faktiskt är AI-modellerna rätt bra på att låtsas vara till exempel en läsare från ett annat land, och de kan berätta för journalisten vilka delar av artikeln som blir svårbegripliga för denna.

The Guardian har nedtecknade principer för hur de anställda kan eller bör hantera AI-teknik.

– Det är en bra princip att ha riktlinjer för din organisation om AI. Men överlag är huvudfrågan kring olika AI-verktyg denna: Vinner läsaren på det här?

Chris Moran anser att AI-språkmodeller kan fungera väl för att hjälpa journalister med till exempel stavning och grammatik. De kan också ibland ge bra rubrikförslag, eller sammanfattningar. Med hjälp av AI går det också snabbt att transkribera text, vilket kan frigöra mycket tid för journalister.

– Du ska väl inte transkribera allt det här själv? säger han efter halva intervjun.

The Guardian har använt AI för att till exempel räkna ut hur många män, respektive kvinnor, som intervjuas i tidningen. Granskande journalister kan också ha hjälp av AI-teknik för att analysera stora mängder data. Men det är inte säkert att den metoden är effektivare än att hantera materialet själv.

– Det måste finnas en människa i loopen och det innebär automatiskt att effektivitetsvinsterna inte är så stora som man skulle kunna tro. Man skulle kunna hävda att effektiviteten faktiskt är sämre eftersom AI-genererade resultat ser väldigt övertygande ut och du behöver någon som verkligen kan skärskåda all data efter felaktigheter.

Vidare kan generativ AI påverka samhället på alla nivåer, den kan skapa alltifrån små rykten till stora desinformationskampanjer. Chris Moran hävdar till exempel att AI-genererad information kan påverka hur det går i det kommande amerikanska valet.

The Guardian anser inte att tekniken är lämplig att använda för att skriva hela artiklar. Men det är svårt att sia om vad AI klarar i framtiden.

– En del kommer ha stora fördelar av den nya tekniken i sitt arbete. Men vi kan inte tvinga folk att använda den. I dag använder en del digitala verktyg som Excel, Tableau och Trello, men alla har inte nytta av de verktygen. En del använder textverktyget NotePad för hela sin arbetsprocess och är nöjda med det. Men om du är intresserad av ny teknik, och tror att den kan hjälpa dig, är det klart att du ska prova.

Text: Matilda Nilsson
Foto: The Guardian/Alicia Canter

Personligt

Namn: Chris Moran
Gör: Head of Editorial Innovation på The Guardian.
Familj: Fru och två barn.
Bor: Utanför London i Storbritannien.
Intresse: Spela videospel.
Aktuell: Keynote speaker på Tidskriftsdagen på Cirkus i Stockholm den 25 oktober.

 

Läs mer om Tidskriftsdagen & anmäl dig här! 

Till arkivet
Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här