Så går det för korsordstidningarna

Nyhetsbrevet 3 juni
Så går det för korsordstidningarna
Trodde du att korsord var på utdöende? Faktum är att försäljningen i handeln av korsordtidningarna ökade under det första pandemiåret. Vi fick ett snack med Anders Juhlin, nordisk vd för Keesing, som är den största europeiska aktören på den ganska nyligen omritade marknaden.

2017 sålde Bonnier Magazines & Brands sin portfolio med korsordstidningar till holländska mediejätten Keesing Media Group. 2019 gjorde Aller media samma drag. Kort senare tillträdde Anders Juhlin som nordisk vd för Keesing.

Han har 18 års erfarenhet från medievärlden, och har haft många ledande positioner. Hans egen resa har gått från Aftonbladet och Klick till Frida förlag som senare blev FAB Media, där han var vd. Han var med och startade Baaam för Aller media och under hans tid som digitalchef på Bonnier Magazines & Brands lanserades tidskriftshusets första digitala betalvägg. Först ut var tidningen Vi Föräldrar. Men när Bonnier Magazines & Brands slogs ihop med Expressen under Bonnier News fick Anders Juhlin erbjudande om ett intressant jobb på Europas största korsordsförlag, Keesing, i stället.

Om att nu jobba med korsordstidningar säger han:
– Det är en häftig resa att få vara inne i en sådan nischad produktion. Korsord är en produkt som är rotad i den svenska folksjälen, vi har fått en möjlighet att rädda den traditionen i Sverige.

Under Keesing Sverige AB:s varumärke Tankesport ges 60 printtitlar ut inom korsord. Därtill har Tankesport annan hjärngympa som sudoku och sifferspel på sin sajt.
Utöver det levererar Keesing både digitala och print-korsord till de stora tidskriftsmediehusen som bland andra Bonnier News, Aller media och Story House Egmont. Inom business-to-business-affären erbjuds även Keesings korsordsplattform, där DN, SvD med flera har sina skräddarsydda digitala korsord.

2019 hade Keesing Sverige AB 110 miljoner i omsättning. Anders Juhlin ger inga exakta siffror för hur det går för bolaget nu, men säger:

– 2020 är vårt bästa år någonsin.

På konsumentsidan är lösnummerförsäljningen av korsordstidningar i butik viktigast, men prenumerationsaffären växer så det knakar. Inte minst i och med pandemin. Därtill kommer en stor del av Keesings intäkter från 40 business-to-business kunder i Sverige och Europa, som använder Keesings digitala korsordsplattform.

– Hela vår affär bygger på korsord. Vi har inget berättigande i fall vi inte säkrar korsordens framtid. För oss är korsord vår kärnverksamhet. Vi måste leda utvecklingen, säger Anders Juhlin.

Själv började han lösa korsord på barnsidorna i familjetidningar när han som liten var hos tandläkaren i Tullinge. Men han lägger inte mycket tid på att lösa korsord i dag.

– Jag hinner inte. Och jag är inte superbra på att skapa korsord heller. Därför är jag jätteglad att mina medarbetare är så duktiga på det!

På Keesing i Norden arbetar 45 personer. Det är till största del korsordskonstruktörer, redaktörer och formgivare.

Är det journalistik att göra korsord?
– Man får börja med att fråga, vad är journalistik? För mig är det information som är utmanande, som får en att tänka till. Det är ett journalistiskt hantverk att göra korsord, men var drar man gränsen? Korsord och tankesport är viktiga i den journalistiska mixen i alla fall.

Om Anders Juhlin

Yrke: Nordisk vd på Keesing (Managing Director för Keesing Nordics).
Ålder: 41 år.
Bor: Hus i Stockholm.
Familj: Fru och två barn.
Hobby: Nästan allt som har med naturen att göra. Kör så mycket mountain bike jag hinner, gillar att klättra och vandra (helst i bergen) samt att upptäcka platser.
Bästa tidsfördriv: Laga mat – att få tid att göra det på riktigt är lyxigt!
Gillar buskluriga korsordsledtrådar som:
bilmekaniker – åklagare
buskig utstyrsel – endräkt
ledtråd – sena.

Nyligen berättade Journalisten att omsättningen för tidskrifter som såldes i butik minskade under 2020 med totalt 12,5 procent, enligt Tidsams statistik. Av totalt 16 kategorier var det endast en som inte backade: korsordstidningar, som hade en ökning med 0,4 procent under första pandemiåret.

– Tidsams statistik visar att korsord klarade sig bäst i hela Sveriges tidskriftssegment under pandemin. Men vissa av våra produkter tappade också. Vi har många köpare som är 70-plus och de gick inte ut och handlade, de följde råden från Tegnell. Däremot började nya kundsegment köpa korsord.

Tankesport har lanserat flera nya produkter under året. Bland annat extremt tjocka korsordstidningar, men även knep och knåp för barn finns i mixen.
Och på den digitala sidan finns bland annat Keesings appar Elevate och PuzzlePal, och communityn Klubble.

– Det finns en trend i samhället kring medvetenhet om mental hälsa. Att träna fysiskt är superviktigt för huvudet. Men att hålla hjärnan i gång – att utmana sig själv med exempelvis en sudoku om dagen – där finns också en stark trend i dag. Alla mår bra av att hålla hjärnan i trim.

Hur ser framtiden ut för korsordstidningar?
– Framtiden för korsordstidningar är ljus. Den har varit stabil, men nu ser vi en starkare efterfrågan än tidigare. Det balla är att korsord funkar alldeles utmärkt både i pappersform och digitalt. Några föredrar penna och sudd när de löser korsord, andra håller igång hjärnan med digital tankesport via mobilen.

Enligt Anders Juhlin är korsordstidningar troligtvis den pappersprodukt som kommer finnas kvar längst på tidningsmarknaden, men samtidigt ser han tydligt intresset för att lösa korsord i mobilen växa.

– Flera undersökningar visar att folk stannar kvar som digitala abonnenter hos dagstidningarna tack vare just korsorden och hjärngympan. Att ha digitala korsord och utmaningar i sitt erbjudande minskar tydligt churnen.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Carl Klingspor

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här