Så blir nya Journalisten – Axel Andén om sina framtidsplaner

Nyhetsbrevet 2023 12 oktober
Så blir nya Journalisten – Axel Andén om sina framtidsplaner
Journalistens nya chefredaktör Axel Andén börjar bli varm i kläderna. Här berättar han om sina planer på att utveckla tidningens sajt och sociala medier. ”Vår journalistik är väldigt vass, men vi kan bli lite mer på hugget digitalt”, säger han.

Det var i slutet av augusti som Axel Andén tog över som chefredaktör och ansvarig utgivare för facktidningarna Journalisten och Finansliv, samt blev vd för bolaget Tidningen Journalisten AB som producerar de båda tidningarna.

Han är norrlänningen som flyttade till Stockholm, men fortfarande har en fot kvar i Norrbotten. Han har varit chefredaktör och delägare för numera nedlagda tidningen Medievärlden, samt skrivit mediebevakande krönikor i Svenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad. Senaste fyra åren har han varit chefredaktör för Haparandabladet.

Hur är det att komma tillbaka till magasinsvärlden?

– Det känns som att komma hem. Jag har alltid haft en fot i dagspressen och en i tidskriftsbranschen, säger Axel Andén.

När han började på Medievärlden (tidigare Pressens Tidning) 2006 ägdes tidningen av branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU). Man skulle kunna säga att Axel Andén bytt sida, från arbetsgivarsidan till fackförbundet. Men han ser det inte så.

– Vi drev ju Medievärlden själva, som ägare, i runt tre år. Då var tidningen inte alls kopplad till TU. Jag har ett brett kontaktnät från den tiden, som kompletterar kontakterna som Journalistens redaktion har.

Medievärlden såldes 2017 till Alma Talent och av dem vidare till Bonnier Business Media. Kort innan Medievärlden lades ned 2019 gick Axel Andén över till Haparandabladet.

Vad tycker du om att Medievärlden inte finns kvar?

– Det är jättetråkigt så klart. Jag var emot det beslutet.

Fyra mediebevakande tidskrifter, Resumé, Dagens Media, Medievärlden och Journalisten, har numera blivit två. Resumé fokuserar mer på reklam-, marknads- och kommunikationsfrågor och Medievärlden har överförts till Dagens Media.

– Det innebär förstås att det som vi gör är så mycket viktigare. Men det är glädjande att Medievärlden i viss mån lever kvar eftersom Linnéa Kihlström är chefredaktör för Dagens Media och jag för Journalisten.

Hur kommer Journalistens läsare främst att märka av det nya ledarskapet?

– Det är svårt att säga, men jag tror att Journalisten kommer att bli mer aktiv digitalt. Vår journalistik är väldigt vass, men vi kan bli lite mer på hugget digitalt.

Innan Axel Andén började på nya jobbet påbörjades en redesign av Journalistens sajt. Axel Andén har länge varit imponerad av Journalistens kritiska granskningar – men han vill att de ska lyftas ännu mer och att tidningen ska synliggöra fler exempel på god journalistik.

Dessutom ska sajten byta plattform, från Drupal 7 till WordPress.

– Vi ska byta så fort som möjligt. Den Drupal-version som journalisten.se har är sedan länge dödsdömd, säger Axel Andén, som själv har goda erfarenheter av att jobba med WordPress.

Vidare vill han öka Journalistens närvaro på Instagram, samt få i gång ett konto för Journalisten på Linkedin. På Facebook kommer Journalisten att finnas kvar som tidigare, medan tidningen redan nu syns mer sällan på plattformen X (tidigare Twitter).

Just nu vidareutvecklar Journalisten också sitt nyhetsbrev med tydligare rubriker. Därtill provade tidningen nyligen att skicka ett extra nyhetsbrev, i och med avslöjandet om SVT:s sparpaket. Det finns även planer på att eventuellt starta ytterligare en podd, vid sidan av den nuvarande Journalistenpodden.

En knäckfråga för Journalisten är ekonomin. Senaste årets siffror är, som Journalisten själv har berättat, röda. Resultatet efter finansiella poster landade på minus fem tusen kronor 2022. Journalistförbundet fick även skjuta till totalt 1,5 miljoner kronor i koncernbidrag för att täcka engångskostnader i samband med vd-bytet. Tidigare chefredaktör och vd Helena Giertta gjorde en överenskommelse med förbundet i samband med att hon slutade. För Axel Andén finns redan ett avtal om avgångsvederlag på plats.

Axel Andéns första tid på nya jobbet har kantats av flera svåra frågor. Dels ett vd-byte som belastat tidningens budget och dels en säkerhetslucka i tidningens inloggningssystem.

Hur har du löst dessa kriser?

– Det ingår i mitt uppdrag att hantera besvärliga situationer. Men det är svårt att bevaka sig själv. Man får försöka se sig själv utifrån och göra en rimlig nyhetsvärdering. Det kan bli fel hur man än gör, men man får välja det som blir minst fel. Journalistiskt tycker jag att vi behandlade de här sakerna på ett bra sätt.

Vilka utmaningar står Journalisten och Finansliv inför nu?

– Inflationen och kostnadsökningarna. Vi har inga stora marginaler, säger Axel Andén.

Under året har antalet platsannonser minskat i Journalisten, vilket också syns i tidningens ekonomi. Men den största intäktskällan för tidningarna är medlemsavgifter från Journalistförbundet och Finansförbundet. Axel Andén utesluter inte att bolaget Tidningen Journalisten AB, som ägs av Journalistförbundet, kan komma att producera fler tidningstitlar på uppdrag i framtiden. I dag producerar bolaget Finansliv för Finansförbundet. Några konkreta planer på att lägga till ytterligare titlar finns dock inte.

– Det är absolut en möjlighet att ta in ytterligare någon tidning som passar. Men det måste vara en matchning, säger Axel Andén.

Har du blivit varm i kläderna på nya jobbet än?

– Ja, det känner jag. Det jag framför allt känner är att det är en rolig arbetsplats och jag trivs bra med mina kollegor. Det är fantastiskt kul att jobba här.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Jonas Eng

Personligt

Axel Andén
Ålder: 42 år
Familj: Två barn och fru
Bor: I Stockholm och i ett hus i Kalix kommun.
Gör: Chefredaktör och ansvarig utgivare för Journalisten och Finansliv. Även vd för bolaget Tidningen Journalisten AB.
Intresse: Friluftsliv, orientering, klättring och längdskidor.

Till arkivet
GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här