Så används AI på redaktionerna 2024

Nyheter 2024 18 januari
Så används AI på redaktionerna 2024
Vilka AI-trender blir starkast hos publicisterna i år? Vi har frågat fyra branschprofiler om hur AI-tekniken används på deras redaktioner.

Emanuel Karlsten: ”Kommer använda AI för att experimentera”

Emanuel KarlstenEmanuel Karlsten är journalist, poddare och föreläsare och har en egen mediesajt samt driver Mediepodden tillsammans med Olle Lidbom. Emanuel Karlsten fick Stora Journalistpriset i kategorin Årets förnyare 2020 för sin rapportering Coronaveckan som gått.

Hur använder din redaktion AI 2024?
– Jag kommer använda AI för att experimentera med på alla sätt som bidrar med nytta. Det är där som de stora skiftena kommer att ske. Givetvis kommer AI fortsätta att vara en hjälp med transkribering, sammanfattning, korrektur, bildskapande och bollplank, men jag hoppas, och tror, att vi under året kommer få se allt mer röst- och ljuddriven AI. Allt är just nu väldigt text- och skärmbaserat. Det kommer nog att börja ändras allt snabbare 2024.

Vilka AI-trender blir starkast i tidskriftsbranschen under 2024?
– Jag tror året kommer att präglas av en reell och befogad oro att bli ersatt av AI. Och att den generativa AI som finns kommer att använda tidskrifternas databaser för att skräddarsy kunskap och information för sina användare. Det gör att vi kommer att få se ännu fler betalväggar och försök att knyta till sig sin publik ännu närmare, för att tydliggöra sitt exklusiva värde.

Magasin K: ”Vi följer utvecklingen med nyfikenhet”

Susanne ClaessonSusanne Claesson är chefredaktör och ansvarig utgivare för Magasin K, som är DIK-förbundets tidning. Magasin K vann Publishingpriset i kategorin webbtidning 2023.

Hur använder din redaktion AI 2024?
– Vi använder faktiskt inte AI ännu. Men vi följer såklart utvecklingen i branschen med stort intresse och nyfikenhet.

Vilka AI-trender blir starkast i tidskriftsbranschen under 2024?
– Vi kommer se fler AI-genererade illustrationer, AI-genererade faktarutor och sammanfattningar i tidskrifterna. Diskussionen om upphovsrätt kommer att intensifieras – både gällande journalistiken vi matar in i AI-modellerna och de foton/illustrationer/texter som den generativa AI:n redan tränats på. I en internationell utblick kommer nog AI-genererad video och diskussionen om deepfakes slå igenom stort med tanke på valet i USA.

Ny Teknik: ”Skriver om AI varje dag”

Thomas Peterssohn är vd och chefredaktör för Ny Teknik – en tidning som bevakar AI-utvecklingen dagligen.

Hur använder din redaktion AI 2024?
– Ny Tekniks redaktion använder ChatGPT4 för översättningar och viss research, samt diverse olika AI-verktyg för transkribering och Midjourney och Dall-E för enklare illustrationer. Vi har också viss AI-funktionalitet inbyggd i vårt CMS som vi använder ibland, framför allt sammanfattningar och rubrik- och ingressförslag som används som inspiration.

Vilka AI-trender blir starkast i tidskriftsbranschen under 2024?
– Ny Teknik skriver om AI i princip varje dag, men det är ändå svårt att spå vilka trender som vinner. Förmodligen kommer kvaliteten på generativ AI öka snabbt och möjliggöra innehållsproduktion och översättningar utan handpåläggning. Men i korten ligger också mer omvälvande medietjänster, exempelvis AI-agenter som inte bara kan skapa innehåll utan också utföra handlingar. Jag tror också att mediebranschen kommer att vilja reglera techjättarnas möjligheter att AI-träna på vårt innehåll.

Tidningen Vi: ”Vi har ringat in fällorna”

Markus Wilhelmsson, tidningen Vi

Markus Wilhelmson är precis nytillträdd chefredaktör för Tidningen Vi efter Unn Edberg. Han fick Tidskriftspriset Årets Journalist 2022, efter att han skrivit om sin systers 57 flyttar.

Hur använder din redaktion AI 2024?
– Med vaksamhet och – i förekommande fall – med transparens. Mer konkret än så är det svårt att bli. Vi tog under 2023 fram en AI-policy där vi förhoppningsvis har ringat in eventuella fällor så att vi inte trampar i dem.

Vilka AI-trender blir starkast i tidskriftsbranschen under 2024?
– Det jag i första hand tänker på är genomlysning av stort informationsmaterial, alltså exempelvis granskningar av texter eller poddar, som Kvartal och Svenska Dagbladet gjorde uppmärksammade försök med under 2023. På bildfronten kommer vi förmodligen också att se en del innovativa lösningar. Jag är nyfiket skeptisk.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Stina Stjernkvist, Oskar Omne, Moa Karlberg och Google DeepMind

Till arkivet
GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här