Podcast driver den starka tillväxten för ljudmedier
Podcast är fortsatt en ung kategori som står för en dryg procent av den totala kakan av digital annonsering. Investeringarna har dock uppvisat en betydligt högre tillväxttakt än både de totala och digitala medieinvesteringarna under de senaste åren.
– Förutsättningarna för tillväxten för annonsinvesteringen i podcast är fortsatt goda. Prognosen indikerar att tillväxten ökar ytterligare under 2024 när podcasts kan återgå till mediets underliggande tillväxt med mindre press från en svagare annonskonjunktur. Vi bedömer att tillväxten uppgår till 18%, vilket motsvarar en intäkt på 466 miljoner kronor för podcasts i 2024, säger Madeleine Thor, vd, IRM.
Ser man till hela ljud-kategorin står radioinvesteringarna stabilt på ca 1 miljard i annonsinvesteringar under de senaste åren.
– Siffrorna visar att de ökade investeringarna i podcast inte kapitaliserar på radio utan attraherar nya annonspengar till ljudmedia, säger Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige.
Den ökning som har skett för podcast har gjort att mediet fördubblat sin andel av ljud-kakan sedan 2019. Nu står podcast för en fjärdedel av annonsinvesteringarna i ljud.
– Rapporten visar också att annonsinvesteringar i ämnesdrivna podcast ökar. Det gör podmarknaden än mer intressant för våra medlemmar som sysslar med fördjupande journalistik i olika nischer, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.
Som medlem i Sveriges Tidskrifter kan du läsa rapporten i sin helhet här.
För mer information kontakta:
Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter
kerstin.neld@sverigestidskrifter.se
070 570 41 08
Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige
kenneth.danielsson@iabsverige.se
0708 260 336
Madeleine Thor, vd, IRM
madeleine.thor@irm-media.se
0733 585 741