Nyckeltalsrapporten 2024 är släppt

Nyheter 2024 21 maj
Nyckeltalsrapporten 2024 är släppt
Den 16 maj släpptes årets rapport, som görs för femte året i rad och är en kartläggning av ​tidskriftsbranschens viktigaste digitala nyckeltal. Med hjälp av rapporten kan du jämföra hur utvecklingen av ditt varumärkes digitala läsaraffär står sig mot tidskriftsbranschens totala utveckling. Här är några av de viktigaste slutsatserna.

Nyckeltalsrapporten – benchmark över digitala läsarintäkter 2024 – är en prognos över hur tidskrifter tror att de digitala läsarintäkterna ska gå under 2024.

Rapporten har gjorts av HiGears Lars Dahmén och Fredrik Agrén som bland annat gått igenom:

  • Churn-nivåer för affärs- respektive konsumentmagasin.
  • Hur prisnivåer, tillväxt och abonnemangstid förändrats de senaste fem åren.
  • Hur beteendet ser ut kring premium-nyhetsbrev.

Här är några av slutsatserna ur rapporten

Du som är medlem i Sveriges Tidskrifter kan läsa hela rapporten. Du laddar ner den från vår sida för branschdokument (obs, lösenord krävs).

  • Skillnaden mellan B2B och konsument är stor, en tydlig bild ger CLV (Customer Lifetime Value) där en B2Bkund är värd mer än tio gånger så mycket som en genomsnittskund på konsumentsidan, drygt 16 000 kronor mot drygt 1 500 kronor.
  • Det är tydligt med de fem år av insamling som gjorts att så snart en konsumentprodukt hittat sin paketering, sin tydliga målgrupp och spikat sitt erbjudande så utvecklas den digitala affären i ganska rask takt.
  • Churnen för B2B är mindre än hälften av vad den är hos konsument: 2,8% för B2B mot 5,8% hos B2C.
  • Flera av dem vi är i kontakt med säger sig satsa hårt på digitala läsarintäkter och att jobba datadrivet, ändå ser vi tydliga brister. Det kan saknas ansvarig person, definitionerna vara otydliga eller att kompetensen brister kring nyckeltalen.
  • Att förstå vad varje kund är värd är ett mycket centralt nyckeltal. Värdet kanske inte ändras dagligen och behöver absolut inte visas på de KPI-skärmar som finns på de flesta företag i dag, men kunskap om CLV bör definitivt finnas hos de som driver läsaraffären. Det är ju nyckeldata för att veta exempelvis hur mycket du har råd att investera i att locka in nya kunder.
  • En viktig spaning är att flera av förlagen verkar jobba mer med sina priser och med erbjudandet. Det är flera saker vi ser här, som något förenklat kan summeras i tre punkter:
    • Håller standardpriset på att bli något annat än ett standardpris? Det kan exempelvis finnas mer eller mindre permanenta rabatter som verkar ingå i standarderbjudandet.
    • Paketering med innehåll från annan avsändare, framför allt dagstidningar. Tydligast är Bonniers +Allt där magasinen erbjuds brett.
    • Börjar det komma “hemliga” priser? Vi stöter på aktörer som pratar om differentierade priser, dvs “kontakta oss för att få DITT pris”.
Till arkivet
GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här