Ny rapport om poddarnas tillväxt: Tjäna pengar på ljud
I den nya rapporten är det tydligt att annonsintäkterna för podcast ökar – och förväntas fortsätta öka.
Annonsmarknaden för poddar har nästan fördubblats sedan 2020. Från 177 miljoner kronor 2020 till 349 miljoner kronor 2022. Ökningen förväntas fortsätta, men i något lägre takt. Prognosen för 2023 är en total omsättning på 395 miljoner kronor.
Poddrapporten har gjorts av IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) på uppdrag av Sveriges Tidskrifter och IAB (Interactive Advertising Bureau). Det var IRM:s vd Madeleine Thor som presenterade rapporten på torsdagen. Enligt den nya rapporten var podcast den snabbast växande mediekategorin för annonsinvesteringar under 2022. Men i förhållande till andra mediekategorier är podcast fortfarande en liten mediekategori. Endast 1,1 procent av den förväntade totala digitala annonseringen i Sverige utgörs av podcast – att jämföra med sökordsmarknadsföring som står för drygt 57 procent, sociala nätverk som står för nästan 16 procent och banners och samarbeten som tår för 11 procent.
Under 2022 sker en förflyttning av annonsintäkterna till podcast, från sponsrade budskap som läses av programledare till rena reklaminslag, så kallade podcastspottar.
Rapporten visar också att allt fler poddar är ämnesdrivna i stället för profildrivna, vilket är en spännande utveckling för nischade tidskrifter.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Getty Images
Som medlem i Sveriges Tidskrifter kan du läsa rapporten i sin helhet här.