Motorförlaget bjöd Karlskrona på maxat 50-årsfirande

Nyhetsbrevet 2023 13 september
Motorförlaget Albinsson & Sjöberg firade nyligen 50 år, med en brakfest för allmänheten på hemmaplan i Karlskrona. För Sveriges Tidskrifter berättar förlagets medgrundare och publisher Stig L Sjöberg om tidskriftsförlaget som fortsätter att växa på eventsidan – och som även äger två museer.
Vilken fest! Runt 9 000 personer deltog i Albinsson & Sjöbergs 50-årsfirande.

När Albinsson & Sjöberg firar så gör de det ordentligt. Nyligen bjöd förlaget på två dagar av fest för motorentusiaster och allmänheten i Karlskrona, där förlaget har sin bas.

– Runt 9 000 personer besökte firman under jubileet, berättar Stig L Sjöberg.

Festligheterna hölls i hamnområdet nedanför förlagshuset, som är inhyst i Karlskronas gamla porslinsfabrik. Motorentusiaster kunde bland annat kika på den omtalade Ford Mustang som Clark Olofsson och Janne Olsson hade tänkt använda som flyktbil under dramat på Norrmalmstorg i augusti 1973. Vidare bjöds Karlskronaborna på ett stjärnspäckat festivalprogram med artister som Sarah Dawn Finer, Linda Pritchard och Andreas Johnson.

– Det blev ett lyckat 50-årsfirande, säger Stig L Sjöberg.

Motorförlaget Albinsson & Sjöberg visade upp några riktiga bilpärlor under 50-årsjubileet.

En tanke med festen var att låta Karlskronaborna få mer kunskap om Albinsson & Sjöberg, och vad förlaget gör för orten. Att Nordens största motorförlag ligger i Karlskrona kanske inte alla känner till.

Vilken roll spelar Albinsson & Sjöberg för samhället i Karlskrona?

Stig L Sjöberg, 77 år, är Albinsson & Sjöbergs publisher.

– Det är svårt för oss som varit verksamma under alla år att avgöra. Politiker har kommit och gått under de här åren och utmärkande är att få har visat uppskattning för firman – trots att vi alltid strävat efter att inte ligga det allmänna till last, säger Stig L Sjöberg, som startade förlaget 1973 tillsammans med fotografen Anders Albinsson.

Stig L Sjöberg är i dag 77 år, men han har inga planer på att avsluta sitt engagemang för motorförlaget. 1996 tilldelades han en utmärkelse av Kungliga Patriotiska Sällskapet för ”gagnerik gärning inom svenskt näringsliv” – och sedan länge håller han rekordet som den som varit ansvarig utgivare för en och samma titel i flest antal år. Stig L Sjöberg har varit ansvarig utgivare för förlagets första titel Bilsport sedan 1975.

Som mest har Albinsson & Sjöberg gett ut 28 tidningstitlar i 42 olika länder. I dag består portföljen av nio motor- och fordonstidskrifter, som distribueras i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Dessutom arrangerar företaget årligen ett 15-tal mässor och event som tillsammans lockar runt 300 000 besökare per år. Till exempel står förlaget bakom den stora motormässan Custom Motor Show, som i år lockade 90 000 personer till Elmia i Jönköping under påsken.

– Vi har lyckats hyggligt under de här 50 åren och ambitionen är fortsatt hög, säger Stig L Sjöberg.

I dag har Albinsson & Sjöberg knappt 60 anställda, att jämföra med det dubbla för två decennier sedan. Under guldåren på 1980- och 1990-talet förvärvade och grundade förlaget flera titlar, samt gjorde satsningar i såväl Australien som USA. Biltidningar sålde som smör och 1988 nådde till exempel tidningen Bilsport sin högsta upplaga någonsin: 87 000 exemplar per utgåva.

– Vi har gått från att ha en betydande internationell verksamhet i Storbritannien, Polen och delvis Ryssland till fokusering på Norden. Vi växer nu inom event medan förlagsverksamheten krymper, säger Stig L Sjöberg.

Albinsson & Sjöberg har sedan starten stått på två ben: tidskriftsverksamhet och motorevenemang. Men medan motoreventen expanderar för Albinsson & Sjöberg så minskar tidskriftsverksamheten. Tidigare i år sålde förlaget titeln Allt om MC och nyligen lades magasinet Rock´n´Roll ned.

Förra året omsatte Albinsson & Sjöberg drygt 128 miljoner kronor. Förlaget har i dag en vinstmarginal på 5 procent, men enligt Stig L Sjöberg behöver den öka till 7 procent. Han anser att förlagets största utmaning just nu är digitaliseringen.

Om du fick sia framåt, hur ser förlagsbranschen ut om 50 år? Finns Albinsson & Sjöberg kvar, och i vilken form?

– Ingen vet något om framtiden, vi ser bara tre år framåt just nu, säger Stig L Sjöberg.

Albinsson & Sjöberg titlar har i dag totalt runt 660 000 läsare. Under Albinsson & Sjöbergs paraply finns följande tidningar: Bilsport Rally&Racing, Bilsport Classic, Bilsport, Fyndbörsen, Klassiska Lastbilar, Nostalgia, Trucking, Trailer och Traktor.

På Hamngatan i Karlskrona äger Albinsson & Sjöberg dessutom två museer: Albinsson & Sjöbergs bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum. Porslinsproduktionen i Karlskrona har en mer än 100-årig historia och motorentusiasterna på Albinsson & Sjöberg håller också den vid liv.

Oavsett vad som händer med tidskriftsförlaget i framtiden är en sak säker: Albinsson & Sjöberg kommer inte sluta att underhålla motorfantasterna i landet i första taget.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Mattias Larsson/Fabas

Till arkivet
Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här