Magasinen som bara finns på Readly

Nyhetsbrevet 20 maj
Magasinen som bara finns på Readly
En ny tidning lanseras unikt på Readly. Nu växer Readlys exklusiva magasinsinnehåll. Vi har pratat med Countrysmart som är en av de tidningar som har valt att bara finnas där.

Tidskriftsbranschen har haft ett lite tudelat förhållande till prenumerationstjänsten Readly som distribuerar magasinstitlar digitalt. Men medan Bonnier News valt att lämna Readly för att intäkterna är så små, är Readly den enda distributionskanalen för digitala pdf-tidningen Countrysmart.

– Vi når många fler läsare på här det sättet, utan att behöva finnas i print, säger chefredaktör Kristina Fröling om kanalvalet.

Och nu följer nya tidningen Boom från journalistplattformen Gazzine i Countrysmarts distributionsfotspår.

Readly distribuerar totalt omkring 5 000 pdf-tidningar till sina prenumeranter och förlagen får intäkter baserat på hur mycket och länge deras olika titlarna blir lästa. Enligt Readly går minst 50 procent av intäkterna tillbaka till förlagen.

Readly Exclusive lanserades 2018 på tidningsprenumerationstjänsten. Sedan dess har totalt 270 exklusiva utgåvor släppts på Readly av omkring 60 magasinstitlar. Av dessa är 65 svenska utgåvor. Förutom exklusiva specialtidningar har till exempel Hus & Hem valt att ge ut sin tidning på engelska unikt på Readly och till exempel Bamse har gjort en kampanjtidning för läslovet. Men att ge ut hela utgåvan enbart på Readly är ovanligare. Just nu finns två svenska magasin exklusivt på Readly: motortidningen Racestripe (sedan 2018) och inredningstidningen Countrysmart (sedan 2020). I morgon (fredag) lanseras ytterligare en: föräldratidningen: Boom, från journalistplattformen Gazzine.

Omslag CountrysmartVi har tagit reda på mer om Countrysmarts erfarenheter från att bara finnas på Readly, och varför ägarna valt att ha en exklusiv distributionskanal.

Tidningen startade 2019 och grundades av makarna Kristina Fröling och Lars Ottoson. Duon har jobbat ihop i 30 år och var tidigare chefredaktör respektive art director för Lifestyle Home & Country.

– Vi fick ett förslag om att ta över den tidningen, säger Kristina Fröling.

Men de valde en annan väg.

– Vi är trygga i oss själva, det var ett enkelt beslut. Countrysmart är vårt påhitt.

De båda är precis ute på sitt första resereportage sedan coronapandemin slog till. Resorna till Frankrike, Grekland och Italien blev inställda förra året. Nu är Kristina lycklig över att ha fått åka till Varberg i alla fall.

Digitala trend- och livsstilstidningen Countrysmart driver hon och Lars under aktiebolaget Couchhouse AB. Det stod tidigt klart för duon att det inte är tillräckligt kostnadseffektivt att producera papperstidning.

– Vår affärsmodell handlar om att undvika kostnader, säger Kristina Fröling.
Bakom beslutet att bara ge ut tidningen digitalt finns också miljöskäl.

Första året fanns Countrysmart även med i prenumerationstjänsten Ztory (som lades ned häromdagen av ägaren Storytel), men från september 2020 är Countrysmart en pdf-tidning som bara går att läsa hos Readly.

Hur fungerar det att bara publicera i Readly?

– Det beror på vem man är. Vi är inte Bonnier, och inte Aller media. Vi är två personer som gör i stort sett allt själva. Och dessutom tycker vi att det är trevligt att kommunicera med Readly, de är människor som uppmuntrar oss och går att få tag på. Vi tycker det funkar bra, säger Kristina Fröling.

En del tidningar tycker att vinsten från Readly blir för liten, hur ser ni på det?

– Readly levererar en bra produkt. Det var också kritik mot Spotify när de började, men den kritiken har ju mer eller mindre försvunnit. Det finns en framtid i att ligga på Readly. Däremot finns det ingen framtid i att sälja prenumerationer med hjälp av frottéhanddukar och vinglas, säger Lars Ottoson.

På intäktssidan för Countrysmart finns främst läsarintäkter via Readly. Övriga intäkter kommer från vanliga annonser, affiliatelänkar och från tidningsarkivet Retriever. Tidningen har växt sedan starten och har nu 30 000 läsare, enligt Kristina Fröling. Ett bättre mått på tidningens storlek tycker Lars är att tidningen har 2 miljoner sidvisningar i månaden.

– Jag tror hela branschen kommer följa efter oss. Den traditionella tidningsbranschen har inte hittat någon affärslösning som fungerar över tid. Man jobbar fortfarande med att försöka finansiera papperstidningens tryck och distribution, men man måste hitta andra vägar, säger Lars Ottoson.

Från början var tanken att göra ett magasin varannan månad, men nu är utgivningstakten ett nummer i månaden. På så sätt syns tidningen bättre i Readlys flöde.

Countrysmart-bilen i Varberg

Än är Countrysmart i startfasen, men antalet läsare växer stadigt. I årsredovisningen för 2020 för bolaget Coachhouse AB framgår att Countrysmart börjat ge avkastning. Resultatet blev plus 4 000 kronor.

– Vi är nya, vi är små, men vi tjänar pengar, vilket de stora förlagen har svårt att göra, säger Lars Ottoson.

Han jobbar mycket med att anpassa formen så att tidningen gör sig bra i det digitala formatet. Målgruppen för tidningen finns både i städer och på landsbygden. Främst riktar sig Countrysmart till kvinnor 50 + med ”ordning på plånboken” som Kristina säger.

I varje nummer av Countrysmart finns en puff på omslaget för antalet sidor i tidningen. Här anges även antalet så kallade smarta länkar i numret. Nästan varje artikel, notis på plocksidor och många av annonserna avslutas med en länk som är klickbar i Readly.

– Vi är definitivt en föregångare. Förhoppningsvis finns det någon som tar efter. Av någon anledning tycker traditionell media att det är konstigt att tala om var materialet kommer ifrån, säger Lars.

Han betonar att det inte går att betala för att få en länk i tidningen – och att alla länkar som kommer med har genomgått ett redaktionellt urval.

– Vi väljer inte utifrån var vi har affiliatelänkar, säger han.

Countrysmart har ambitionen att vara en transparent tidning. Till nästan varje nummer finns en kort text om omslagsbilden. Det händer att bilden är från ett företag eller en PR-byrå.

– Vi gör mycket eget material som vi publicerar, men vi jobbar också med relationer och kontakter. Vi använder det material som är bra och håller, och den redaktionella bedömningen gör vi självständigt.

Vad tror du om pdf-tidningens framtid?

– Det är en förändring på gång. Den digitala tidningen kommer utvecklas så att den blir mer än en blädder-pdf. I närtid kommer vi se att det blir en bättre koppling till onlineshopping och video. Nu har vi länkar till video i tidningen, men det kommer på sikt lossna så att det går att få rörligt direkt på sidan, säger Lars innan bilresan fortsätter.

Text: Matilda Nilsson

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här