Lär känna nya RO – Med Bruce på väggen tar han över Reklamombudsmannen
Det har gått drygt en vecka sedan Peter Knutsson började på nya jobbet. Han har inte hunnit bli helt varm i kläderna än, men visst är han taggad för rollen som Reklamombudsman.
– Det känns kul! Jag har mycket spännande att sätta mig in i. Jag har kommit till en viktig och rolig arbetsplats med mycket kompetenta medarbetare.
Peter Knutsson är juristen som alltid värnat konsumenternas rätt. Han har varit rådgivare åt Finansinspektionen och haft chefsroller på Konsumentverket, Regeringskansliet och Finansdepartementet. Han har även arbetat för EU-kommissionen. Bland annat.
– Jag är jurist i grunden och har arbetat som ledare och chef i snart tjugo år. Om man tittar på mitt CV så ser man att frågor som rör reklam och företag i förhållande till konsumenter intresserar mig.
2009 instiftades Reklamombudsmannen och sedan dess har RO verkat som näringslivets organisation för självreglering av reklam i Sverige. Peter Knutsson tar över rollen efter Elisabeth Trotzig som varit RO i 16 år – och alltså även var Sveriges allra första RO.
– RO har en jätteviktig roll i att verka för att reklam håller en hög etisk nivå. Jag tror på självreglering, det är ofta att föredra framför att staten ska gå in med exempelvis lagstiftning, säger Peter Knutsson.
RO och expertorganet Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) hanterar årligen runt 600 anmälningar mot reklam. RO och RON:s prövningar följer Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. En fällning av RO innebär inga sanktioner, men fällningen offentliggörs bland annat på RO:s sajt. Fällningarna kan till exempel röra att reklamen är vilseledande eller könsdiskriminerande. På senare år har en ny form av annonsering, influencer marketing, också blivit föremål för RO:s prövningar.
Vad vill du åstadkomma i ditt nya jobb?
– Givetvis vill jag att RO ska fortsätta verka för att reklamen ska hålla en hög etisk nivå. Reklam har en stor betydelse och vi möter reklam överallt – samtidigt är reklamvärlden i en snabb förändring. Det gäller att RO fortsätter vara ett flexibelt kostnadseffektivt komplement till lagstiftningen.
Peter Knutsson slår ett slag för att fler annonsörer bör vara med och finansiera RO:s verksamhet. I dag är det runt 400 annonsörer, medier och influencernätverk med mera som frivilligt betalar en årlig avgift på mellan 10 000 och 80 000 kronor till RO.
– Jag vill verka för att fler annonsörer och andra aktörer på marknaden ska finansiera vår verksamhet, men också för att fler ska lyfta betydelsen av etisk reklam, säger Peter Knutsson.
Han betonar också vikten av att ha dialog med konsumentföreträdare och att utveckla samarbeten inom näringslivet.
– Att samverka med till exempel tidskriftsbranschen är givet. Det gör vi i dag, men jag ser fram emot att utveckla det samarbetet. Jag tror vi kan hjälpas åt här!
Sveriges Tidskrifters jurist Tobias Eltell sitter till exempel i RO:s styrelse.
Peter Knutsson är fortfarande så ny på jobbet så att han vill inte gå in på detaljer kring hur väl magasin och tidskrifter till exempel markerar gränser mellan reklaminnehåll och redaktionellt material, eller hur väl tidskriftsbranschen hanterar affiliatelänkar.
– Men generellt tycker jag att tidskriftsbranschen tar ansvar för hur reklam och annonser presenteras. Ni tar det ansvaret, det är mitt spontana intryck.
Vilka trender och utmaningar står Reklamombudsmannen inför?
– Det vi redan sett är att AI och sociala medier förändrar sättet som reklam skapas och konsumeras på. Det behöver vi ha koll på och analysera trender för att löpande se vilka konsekvenser det får för mottagarna.
På Linkedin berättade Peter Knutsson nyligen att han skulle ta ned affischen med Bruce Springsteen från kontoret på Regeringskansliet – och sätta upp den på nya jobbet.
Hänger Bruce på RO:s kontor nu?
– Jag tror att Bruce kommer att komma upp strax. Givetvis tänker jag att Bruce ska vara här.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Anders Roos
Personligt – Peter Knutsson
Gör: Reklamombudsmannen
Ålder: 58 år (fyller år 23 september, på samma dag som Bruce Springsteen)
Bor: Nyköping
Familj: Frun Johanna, vuxna döttrarna Alice och Emmy och katterna Morris och Kajsa.
Intressen: Familj, vänner och att lira tennis.
Senast lästa tidskrift: Vagabond.