Fotbollsljud
Chefredaktör Anders Bengtsson kommer precis från poddstudion på redaktionen i Göteborg. Han håller på att spela in den veckovisa Offside Podcast, men de fick avbryta inspelningen mitt i då poddkompisen Johan Orrenius plötsligt kom på att han glömt sin Teams-intervju med tidigare landslagsspelaren Nilla Fischer. Livet på en fotbollsredaktion verkar härligt, om än lite stressigt.
– Det är extra röriga dagar nu. Vi skickar nästa nummer med helt ny layout till tryck på måndag, säger Anders Bengtsson.
Därtill lanserar Offside i dagarna tre nya exklusiva poddar och ett nytt nyhetsbrev för sina prenumeranter. Samtidigt bantas utgivningstakten för magasinet Offside från sex nummer till fyra nummer per år.
Är det här en satsning eller en nedskärning?
– Det är definitivt en satsning – och det är inget jag bara säger. Vi på redaktionen känner verkligen så. Vi tar inte bort redaktionell text, utan vi utökar vår digitala läsning och adderar en helt ny ljudvärld.
Offside lanserar tre nya poddar för sina prenumeranter: Offside Story med inlästa klassiska reportage från Offsides 23-åriga historia, Offside Fokus (en podd som ramar in tidningstemat med intervjuer och diskussioner inför och efter numret) och Spelarbussen (en tävlingspodd där programledarduon Anders Bengtsson och Johan Orrenius ska gissa spelplatsen i en frågesport som liknar På Spåret.)
Därtill lanseras ett nytt nyhetsbrev, som skickas på måndagar och beskriver alla exklusiva intervjuer, poddavsnitt, inlästa ljudreportage etc som magasinet släpper under en vecka. Anders Bengtsson beskriver tidningens befintliga nyhetsbrev som skickas på fredagar som en stor framgång.
– Brevet går till våra prenumeranter och har 67 procent i öppningsgrad, vilket jag förstått är väldigt högt.
Magasinet Offside har sedan starten 2000 profilerat sig som tidningen med den längre fotbollsläsningen. Magasinet har alltid varit tjockt, men på senare år blivit något tunnare. 2022 gjorde Offside ett bra år annonsmässigt, men generellt så har antalet annonser i magasinet blivit färre. Det var en bidragande orsak till att Offside nu går ned i printutgåva. Utslaget på ett år kommer tidningen tappa runt 50 printsidor.
Men för att kompensera minskningen i pappersutgåvan kommer det finnas mer exklusivt material på nätet. Därtill blir varje enskild tidning tjockare, och kommer att vara på totalt 132 sidor per nummer.
– Offside är en tidning som man ställer i sin bokhylla, förklarar Anders Bengtsson. Läsare sparar den för att visa att de är mjuka fotbollsromantiker, precis som vi.
Han betonar att ljudsatsningen inte handlar om att ersätta papperstidningen.
– Jag älskar magasinshantverket och vill hålla fast vid papperstidningen så länge det bara går, säger han.
Med hjälp av poddarna vill Offside i stället förlänga journalistikens livslängd. Framöver kommer varje nummer att ha ett tydligt tema, nästkommande nummer handlar till exempel om rivalitet. Det är också kring tidningstemat som podden Offside Fokus kommer handla veckorna före och efter numret. Samtalet kring tidningens journalistik hålls på så sätt levande längre, berättar Anders Bengtsson.
För att lyckas med poddsatsningen har Offsides nya samarbete med Spotify varit viktigt. I Spotifys spelare kommer de exklusiva poddarna att vara åtkomliga bara för prenumeranter.
Första poddavsnittet av Offside Fokus släpptes dock gratis – och det fick direkt lika hög lyssning som den gratis snackpodden Offside Podcast som nu funnits i tio år. Offside Podcast har omkring 15 000 unika lyssnare i veckan, medan antalet prenumeranter på tidningen är färre, runt 10 500.
Nu hoppas Anders Bengtsson att nuvarande prenumeranter ska lockas av nya paketerbjudanden med digital läsning och exklusiv lyssning och att fler ska aktivera sina digitala konton. Förstås vill Offside även nå nya läsare.
Offside märker att poddpubliken är yngre än printläsarna. Dessutom verkar de ha lättare att ta kontakt med redaktionen.
– När vi har gett ut ett tidningsnummer får vi runt 40–50 läsarmejl. Men gör vi ett poddavsnitt som tar någon timme att förbereda, någon timme att spela in och sedan någon timme att klippa, då kan vi få runt 500 mejl. Och det är inga sura meddelanden, det är glada tillägg till diskussioner vi haft. Vi känner att vi har lyxen att ha så himla goa läsare, som precis som vi vill bredda bilden av hur en fotbollsperson är.
Anders Bengtsson utesluter inte att även Offsides exklusiva poddar kan ha sponsrade inslag framöver. Men han är noga med att betona den journalistiska integriteten.
– Tidskrifternas USP (unique selling point) jämfört med poddar som bygger på profiler, som till exempel Alex & Sigge, är att vi är journalister först och främst. Det gör att lyssnarna känner ett extra lager av trovärdighet, säger Anders.
För Offside har poddsatsningen kostat runt 25–30 000 kronor. Pengarna har gått till utrustning och en ljudisolerad studio. I och med ökningen av antalet poddar har Offside även knutit en klippare till redaktionen, samt en journalist som skapar tävlingsfrågorna till Spelarbussen.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Ola Kjelbye