Första avtalet i hamn: ”Microsoft ska betala”

– Det här är ett viktigt första steg, säger Otto Sjöberg, kort efter att avtalet med Microsoft blivit klart.
I och med avtalet blir Microsoft, som Otto säger i ett pressmeddelande: ”det första teknikbolaget i Sverige, (som) erkänner vikten av en fri press och bidrar till det svenska ekosystemet för kvalitetsmedier”.
Förhandlingarna har pågått ett år – och nu fortsätter de med andra stora techjättar, där Google med sin dominans inom söktrafik är den största.
– Vi har gjort det första avtalet i Sverige. Microsoft ska betala för att de använder tidningar och tidskrifters innehåll i sin sökmotor Bing, säger Otto Sjöberg. Det här ger SPCMO en viktig plattform att fortsätta jobba från. Men det är ju flera andra aktörer kvar.
SPCMO är en medlemsförening där flera stora mediehus som Aller Media, Bonnier News, Story House Egmont, LO Mediehus, LRF Media, Ny Teknik Group, Vi Media ingår. Föreningen SPCMO skapades 2023 för att värna presspublicisters rätt att förfoga över sitt innehåll online.
– Det här är vad SPCMO bildades för, att förhandla just med techjättarna om att de ska betala för att de använder innehåll från tidningar och tidskrifter i sina tjänster, säger Otto Sjöberg.
I förhandlingarna lutar sig SPCMO på EU-direktivet DSM och svensk lag. Licensavtalet med Microsoft är omgärdat med sekretess och Otto Sjöberg kan inte avslöja hur mycket pengar det rör sig om årligen. Men avtalet gäller retroaktivt från 1 januari 2023 och två år framåt från i dag.
Kommer SPCMO:s medlemmar få betalt för sitt innehåll nu?
– Inte i det första skedet. SPCMO har lånat pengar av Sveriges Tidskrifter och TU, så i första hand kommer pengarna gå till att betala tillbaka lån och till att finansiera verksamheten. När det är gjort kommer vi småningom att kunna börja betala ut till medlemmarna.
Kan du berätta något om hur förhandlingarna med Microsoft gått?
– Det här är ett amerikanskt gigantiskt bolag och med dem är alltid sekretessen omfattande. Men jag kan säga att jag tycker vi haft konstruktiva diskussioner. Det har varit hårda förhandlingar men konstruktiva diskussioner. Och vi har uppfattat att det finns en förståelse från Microsofts sida om presspublicisternas situation.
Vilka techjättar förhandlar SPCMO med nu?
– Vi har inlett förhandlingar med flera. Men de förhandlingar som har pågått längst är ju de med Google – men där har vi inte kommit fram till ett avtal.
Tidigare i våras valde mediehuset Schibsted att gå ur SPCMO på grund av oenigheter som följde Schibsteds avtal med OpenAI. Men Schibsted sitter kvar till årsskiftet och licensavtalet med Microsoft gäller även dem.
– Vi har fortsatt konstruktiva diskussioner om hur vi ändå ska kunna samarbeta i olika former framöver, säger Otto Sjöberg.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Magnus Fond
Fakta SPCMO
(Sveriges publicisters kollektiva förvaltningsorganisation)
SPCMO är en ekonomisk förening som sköter förvaltningen av Utgivarrätten för sina medlemmar. Utgivarrätten regleras i EU-direktivet DSM och implementerades i svensk lag i januari 2023.
I dag är följande mediebolag medlemmar i SPCMO: Aller Media, Alltinget AB, Bonnier News AB, Egmont Story House AB, Everysport Group AB, Förvaltningsaktiebolaget Albinsson & Sjöberg, Gota Media AB, Innerstadpress AB, LO Mediehus AB, LRF Media AB, Norrköpings Tidningar Media AB, NWT Media AB, Ny Teknik Group Sverige AB, Råd och Rön AB, Schibsted News Media AB, Stampen Lokala Medier AB, Svenska Transportarbetareförbundet, Unionen, Vi Media AB och Västerbotten-Kurirens Media AB.
BLI MEDLEM: Alla tidskrifter är välkomna att gå med i SPCMO.
Första licensavtalet för SPCMO
Genom licensavalet mellan SPCMO och Microsoft så kommer Microsoft betala en årlig avgift för det innehåll från svenska tidningarna och tidskrifter som visas och används i Microsofts söktjänst Bing. Gruppen som förhandlat med Microsoft från SPCMO har bestått av Otto Sjöberg, vd, SPCMO, Anders Enström, ordförande, SPCMO, Thomas Peterssohn, vd, Ny Teknik Group, Jennifer Berger, Head of Legal, Bonnier News och Magnus Tonell, advokat, Next Advokater.
I ett pressmeddelande säger Michael Schecter, Vice President för Search Growth & Distribution på Microsoft: ”Vi är glada över att ha nått denna överenskommelse med SPCMO. Fri och oberoende media är grunden för varje livskraftig demokrati.”