Fackpressen sitter på två viktiga nycklar i det nya medielandskapet

Nyheter 2025 15 maj
Fackpressen sitter på två viktiga nycklar i det nya medielandskapet
Efter att Fackförbundspressens dag genomförts i veckan blev ett budskap tydligt. Journalistiken från fackpressen behövs, både för att stärka demokratin och för att utgöra viktiga källor i en AI-styrd framtid.

Den 14 maj arrangerades Fackförbundspressens dag ännu en gång. Vi var på plats och lyssnade på flera intressanta seminarium.

Åsa Wikfors på Fackförbundspressens dag 2025
Åsa Wikfors föreläser på Fackförbundspressens dag 2025. Foto: Fredrik Wass

Först ut var Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som talade om Kunskapsresistens, demokrati och journalistik.

Demokratin befinner sig i kris. Bara 28 procent av världens länder är idag demokratier, jämfört med 51 procent år 2004. Samtidigt utmanas journalistiken av ett informationslandskap där lögner sprids snabbt, förstärks i ekokammare och inte längre fördöms – åtminstone inte om de kommer från det egna politiska laget.

Vad innebär det för journalistiken?

Neutralitet är inte alltid objektivitet. Att ge plats för lögner i ”balansens namn” skadar förtroendet för journalistiken. Förtroende byggs genom transparens. Visa hur ni arbetar, vilka källor som används och hur fakta kontrolleras.

Använd “truth sandwich”-modellen: Inled med sanningen, presentera lögnen med kontext, avsluta med sanningen igen – gärna med upprepning och analys av motiv.

Fackpressens roll är avgörande. Som trovärdiga röster i människors vardag har fackliga medier ett särskilt ansvar att stå upp för kunskap och demokratiska värden.

”Ni arbetar under tuffa villkor, men er roll är viktigare än någonsin”, sa Åsa Wikforss.

Fackförbundspressen sitter på två viktiga nycklar i AI-landskapet

Per Malm Danielsson föreläste om AI-verktyg på Fackförbundspressens dag. Foto: Fredrik Wass
Per Malm Danielson föreläste om AI-verktyg på Fackförbundspressens dag. Foto: Fredrik Wass

Per Malm Danielson föreläste om AI-verktyg och hur man kan använda de i sitt arbete som journalist.

Enligt honom är de fem viktigaste AI-verktygen ChatGPT, Claude, Gemini, Deepseek och Grok.

Det finns flera möjligheter för fackförbundspressen när det gäller AI-verktygens utveckling

Ökad effektivitet: Använd AI för transkribering, summeringar, översättningar, brainstorming, utkast till artiklar etc.

Större genomslag: Fackpress och expertbaserad journalistik har oproportionerligt stor påverkan i AI-systemens träning. Journalistiskt innehåll rankas högre som källa än sociala medier-innehåll. Det gäller även forskningsartiklar och Wikipedia-artiklar.

När AI ersätter Google – hur bygger man synlighet?

Allt handlar än så länge inte om optimera för AI-tjänsterna, men för den som vill göra det hade Per Malm Danielson ett antal tips:

  1. Gör din journalistik Wikipedia-vänlig
    Skriv för att bli källa, inte bara läsning
  2. Var en källa, inte ett eko
    Originalintervjuer och analyser slår omskrivningar.
  3. Skriv som om en robot ska lära sig – för det gör den
  4. Bygg för långsamt inflytande – inte snabba klick
    Positionering och livslängd slår viralitet
  5. Mät AI-närvaro – fråga maskinen om dig själv
  6. Sluta jaga länkar – börja bygga kontext
  7. Optimera för AI-intentioner – inte bara nyckelord
    AI vill planera, förklara och sammanfatta.
  8. Publicera där AI tränas – inte bara där du trivs
    Medium, Wikipedia, Poddar. Kanaler där Ai tränas, licensierade nyhetskällor osv.
  9. Kräv licens – inte bara exponering
    Om AI-modeller tränas på redaktionellt innehåll bör mediehus verka för licensavtal med AI-företag.

”Du skriver inte bara för algoritmen längre – du skriver för intelligensen.”

Per Malm Danielsson hävdade även att fackpressen sitter på två viktiga nycklar i det nya medielandskapet – förtroende och expertis. Använd dem. I en tid där demokratin utmanas och AI formar informationsflöden, är trovärdig, kontextualiserad journalistik från källnära redaktioner viktigare än någonsin.

Hur låter fackförbundspressen?

Hanna Lundquist, Journalisten, Martin Kindgren, Arkitekten och Jenny Berggren, Arbetet och Julia Nilsson, Journalisten pratade poddar på Fackförbundspressens dag 2025.
Hanna Lundquist, Journalisten, Martin Kindgren, Arkitekten och Jenny Berggren, Arbetet och Julia Nilsson, Journalisten (moderator). Foto: Fredrik Wass

I en panel fick Hanna Lundquist, Journalisten, Martin Kindgren, Arkitekten och Jenny Berggren, Arbetet berätta om sina tidningars respektive poddsatsningar. De olika poddarna hade helt olika karaktär där Journalistens podd Veckans Gräv är en intervju- och kommenterande podd, Arkitektens podd är en AI-genererad nyhetspodd och Arbetet Krim är en reportagepodd.

Jenny Berggren pratade mycket om att som reporter äga sin egen berättelse. Om du ska göra podd utifrån ett traditionellt reportage så kan man med fördel låta journalisten berätta storyn med egna ord, snarare än att addera ytterligare en programledare som i sin tur ska intervjua den som gjort reportaget. Det blir mer levande.

Hanna Lundquist på Journalisten insåg efter ett tag att intervjun i varje avsnitt var det viktigaste och den kommenterande delen har minskat något med tiden. Att få höra om olika gräv direkt från reportrarna som gjort jobbet är det viktigaste, och målgruppen är andra journalister som får möjlighet att lära sig metoder och angreppssätt genom poddens intervjuer.

Martin Kindgren gör sin AI-podd i två steg där han först låter ChatGPT summera ett urval artiklar som han vill ska vara med i den summerande podden. I nästa steg matar han in ett manus till en AI-röst som läser upp innehållet. Hans budskap var att man snabbt tröttnat på att lyssna på AI-röster så därför ska podden inte vara allt för långt, helst inte mer än fem minuter.

Summering: Fredrik Wass

Mer om Fackförbundspressens dag

Unn Edberg, vd på LO Mediehus har skrivit en summering av Fackförbundspressens dag med bland annat insikter från norska LO Media samt utvecklingen av AI-redigering.

Läs hennes inlägg på Linkedin: Så var Fackförbundspressens dag (enligt mig)

Alla vinnarna av Fackförbundspressens priser

Under kvällen delades ett antal priser ut. Tidningen Journalisten listar alla vinnare här.

Till arkivet
Så når du den svårflörtade unga målgruppen
Inspireras av 13 tips från experten, hur danska Zetland lyckats nå unga lyssnare samt exempel på tre internationella titlar som haft framgång hos yngre läsare.
Läs vår stora guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här